2011-09-29, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Får försöka göra det. Finns den att få tag på i Sverige? Alltså jag gillar ju Grey Flannel, underbar kombination av viol och mjuk musk. Toppnoterna är ganska hemska, men efter ett tag blir den riktigt trevlig. Sedan gillar jag Midnight Violet av Ava Luxe, fast den är riktigt mörk och pudrig, dessutom kanske lite väl feminin och något gammeldags, med sin civet(vet ej vad detta heter på svenska)not. Inget jag hittills vågat bära utomhus, men hemma ibland kan man spraya lite på sig för att få njuta av den . Cartier Eau de Cartier är också en violdoft, tyvärr tycker jag den är för vattnig och intetsägande.

Nej, den finns nog inte att få tag på i Sverige tyvärr. Jag köpte den helt 'blind' efter att ha läst väldigt bra om den, så det var egentligen en vild chansning, men det blev ju bra i alla fall. Vet inte heller hur det är med att beställa prover, men om du kolla runt lite.
Citera
2011-09-29, 17:17
Medlem
SimpleTimess avatar
Vilka höst/vinter dofter rekommenderar ni om man vill dofta gott på vardagen, men helst inte som alla andra (>500kr)?

Blindköpte Calvin Klein obession for men då jag läste den skulle vara något lik gucci envy, åsikter? Vad mer borde jag kika på?

Några vanliga parfymer jag älskar som jag köper ifall jag inte hittar något annat

Dior Fahrenheit
Dior Homme

Parfymer jag ska sampla

YSL M7
YSL Opium
YSL Kouros
Cartier Roadster
Bvlgari Black
Chanel (platinum) egoist

Parfymer som faller bort pgd många antagligen kommer köpa dem
Jean Paul Gaultier
Paco Rabanne
Hugo Boss
Burberry
Chanel Allure (sport)
Yves Saint Laurent La Nuit De L'Homme
Citera
2011-09-29, 18:35
Medlem
Mathematics1s avatar
Någon som vet om det går att köpa en mycket liten parfymflaska som man kan spraya i från den vanliga parfymflaskan (max ungefär 1 ml)? Kan vara bra om man ska åka bort för dagen och vill förstärka doften efter en sisådär 12-14 h (i och med att parfymer är så känsliga vad förvaring beträffar (temperatur och luftfuktighet) är det inte en smart idé att ha med sig hela parfymflaskan för detta ändamål). Hoppas ni förstår vad jag menar.
Citera
2011-09-29, 18:47
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mathematics1
Någon som vet om det går att köpa en mycket liten parfymflaska som man kan spraya i från den vanliga parfymflaskan (max ungefär 1 ml)? Kan vara bra om man ska åka bort för dagen och vill förstärka doften efter en sisådär 12-14 h (i och med att parfymer är så känsliga vad förvaring beträffar (temperatur och luftfuktighet) är det inte en smart idé att ha med sig hela parfymflaskan för detta ändamål). Hoppas ni förstår vad jag menar.
Här finns t.ex en: http://www.amazon.com/gp/product/B004T19R3W/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_3?pf_rd_p=1278548962&pf_rd_s=l po-top-stripe-1&pf_rd_t=201&pf_rd_i=B002FQKKBQ&pf_rd_m=ATVPDKIKX 0DER&pf_rd_r=16Q6Y5XNY58J0W2YM85D

Annars är det bara att googla på travel atomizer.
Citera
2011-09-29, 20:14
Avslutad
Prov luktade Prada Amber pour homme idag.

Vill man lukta mormor så kör på det, fy fan vilken vidrig äcklig liten parfym!

Mvh
Citera
2011-09-29, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Precis så. Oftast använder jag en helt doftfri deo för att inte störa min parfyms doft. Alt. använda samma deo som parfym. Men jag köper sällan tillhörande deo till själva parfymen.

Ja du, parfym. Som är så individuellt. Det enklaste vore väl egentligen om du kanske kunde säga vad du är intresserad av för typ av doft så kanske jag kan ge dig några tips. Hur vill du dofta så att säga. Nu börjar ju kylan krypa in i landet, så något tyngre doft vore att rekomendera då det passar kyla/vinter bäst.

Men här är några jag tänkt köra lite med nu på hösten/vintern:
  • Hermès - Terre D'Hermès
  • Burberry - London
  • Michael Kors for Men
  • Tom Ford - Tobacco Vanille
  • Creed - Green Irish Tweed (egentligen bättre för våren men jag älskar doften)
  • Gucci Envy
  • Guerlain L'instant

Tack för svaret!

Jadu, vad är jag intresserad av. Vet faktiskt inte, har noll koll inom ämnet. Enda kraven jag kan komma på är att man inte ska lukta mormor/gubbe. Även om doften gärna får vara ganska unik ska helst en klar majoritet (framför allt från kvinnofolkets sida) tycka doften är tilltalande.

Både du och irrbloss verkar ju gilla "Creed" så det kanske vore nåt. Finns det någon bra (svensk?) nätbutik där man kan köpa parfym? Vore ju trevligt att dessutom kunna se lite vart priserna ligger. Tycker detta känns lite roligt så rätt dyrt får det allt vara, men samtidigt finns det ju en gräns för vad jag kan kosta på mig.

Edit: Såg att "creed" verkar kosta runt 2k. Det är ärlig talat alldeles för mycket för nån som lever på studiemedel. Finns det nåt i 500kr-klassen?
Senast redigerad av Pytonpadda 2011-09-29 kl. 20:52.
Citera
2011-09-29, 21:32
Medlem
SimpleTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pytonpadda
Tack för svaret!

Jadu, vad är jag intresserad av. Vet faktiskt inte, har noll koll inom ämnet. Enda kraven jag kan komma på är att man inte ska lukta mormor/gubbe. Även om doften gärna får vara ganska unik ska helst en klar majoritet (framför allt från kvinnofolkets sida) tycka doften är tilltalande.

Både du och irrbloss verkar ju gilla "Creed" så det kanske vore nåt. Finns det någon bra (svensk?) nätbutik där man kan köpa parfym? Vore ju trevligt att dessutom kunna se lite vart priserna ligger. Tycker detta känns lite roligt så rätt dyrt får det allt vara, men samtidigt finns det ju en gräns för vad jag kan kosta på mig.

Edit: Såg att "creed" verkar kosta runt 2k. Det är ärlig talat alldeles för mycket för nån som lever på studiemedel. Finns det nåt i 500kr-klassen?

Burberry London som Ritinkin nämnde går för under 500 kr och är väldigt populär under slutet av året. Om du gillar Creed Green Irish Tweed kan du ju köra budget med Davidoff Cool Water som säker några har nämt tidigare i tråden.
Citera
2011-09-29, 22:32
Medlem
Att jämföra GIT med Davidoffs 'Cool Water' är vansinnigt i min mening. Cool Water är en syntetisk bomb. Kanske att de doftar lite lika i direkta början, men sedan går båda dofterna åt väldigt olika håll.

Men just i Creed hittar du tyvärr ingenting för 500:-, däremot om du är intresserad kan du alltid prova Creed på bla NK i Stockholm, GBG kanske också har? Och Reviveklinken på Karlavägen om jag inte misstar mig själv nu.

Burberry London är en riktigt bra höstdoft! Jag gillar den riktigt mycket och är en given vinnare för de kallare säsongerna. Annars kan jag rekomendera något från Chanel kanske, mycket bra dofter för pengarna. Lite mer än 500 kr, räkna med 600-700 kr för en 50 ml, men säkert billigare online, men prova först i butik. Dior Homme kanske även skulle kunna vara något, värt att prova i alla fall. Gillar personligen "Sport"-versionen av Dior Homme, även om den doften inte passar just hösten direkt, mer sommardoft, men den är riktigt fräsch! Men som sagt, kolla in de dofter jag listade lite högre upp och se om du finner något av intresse där.
Senast redigerad av Ritinkin 2011-09-29 kl. 22:35.
Citera
2011-09-29, 22:43
Medlem
Intressant läsning!
Har själv läst lite nu på ett par olika parfymer bl.a. Burberry London. Reagerade på att den tydligen bl.a. har slag av tobak och läder. Känns nästan "för" manligt för mig om ni förstår hur jag menar. Är rädd att den inte ska lukta fräscht (?). Om man jämför med t.ex. Gucci Envy som också rekommenderades (och kostar bara 400) verkar den ha doft av olika träslag samt ingefära, mandarin o.s.v. Detta låter i mina öron som en fräschare doft?
Tankar kring detta?
Citera
2011-09-29, 22:51
Medlem
Citat:
Intressant läsning!
Har själv läst lite nu på ett par olika parfymer bl.a. Burberry London. Reagerade på att den tydligen bl.a. har slag av tobak och läder. Känns nästan "för" manligt för mig om ni förstår hur jag menar. Är rädd att den inte ska lukta fräscht (?). Om man jämför med t.ex. Gucci Envy som också rekommenderades (och kostar bara 400) verkar den ha doft av olika träslag samt ingefära, mandarin o.s.v. Detta låter i mina öron som en fräschare doft?
Tankar kring detta?

Jag skulle personligen säga att ingen är direkt fräsch. Vill du har fräsch som mycket citrus i doften så är varken London eller Envy det. Men jag vill inte vara "fräsch" på hösten/vintern, om du förstår vad jag menar. Det vill jag vara på sommaren.

Det bästa är att alltid testa parfymerna i butik. London är inte direkt sådär "Wooow, här kommer världens man", den är varm och trevlig! Envy är lite mer karl, men fortfarande riktigt bra! Parfym är så individuellt så det gäller mer att prova sig fram själv och där finna de olika noter i en parfym har som tilltalar en, då blir det även enklare att få ett hum om hur en doft doftar innan man egentligen provat den!
Citera
2011-09-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Jag skulle personligen säga att ingen är direkt fräsch. Vill du har fräsch som mycket citrus i doften så är varken London eller Envy det. Men jag vill inte vara "fräsch" på hösten/vintern, om du förstår vad jag menar. Det vill jag vara på sommaren.

Det bästa är att alltid testa parfymerna i butik. London är inte direkt sådär "Wooow, här kommer världens man", den är varm och trevlig! Envy är lite mer karl, men fortfarande riktigt bra! Parfym är så individuellt så det gäller mer att prova sig fram själv och där finna de olika noter i en parfym har som tilltalar en, då blir det även enklare att få ett hum om hur en doft doftar innan man egentligen provat den!

Jaha där ser man, riktigt intressant och verkar vettigt!
Hittade en sida där folk recenserar parfymer och London for Men fick verkligen jättefin kritik. Några tyckte likt mig att den lät lite "sunkig", men att den överraskade med att lukta "varmt och trevligt", precis som du beskrev den. Blev riktigt sugen på att testa faktiskt. Är "Parfym.se" en seriös sida?
Har tyvärr inga butiker med riktig parfym i närheten så får nog tyvärr chansa lite.
Citera
2011-09-29, 23:31
Medlem
Citat:
Jaha där ser man, riktigt intressant och verkar vettigt!
Hittade en sida där folk recenserar parfymer och London for Men fick verkligen jättefin kritik. Några tyckte likt mig att den lät lite "sunkig", men att den överraskade med att lukta "varmt och trevligt", precis som du beskrev den. Blev riktigt sugen på att testa faktiskt. Är "Parfym.se" en seriös sida?
Har tyvärr inga butiker med riktig parfym i närheten så får nog tyvärr chansa lite.

Ja, sidan är seriös.

Kolla även in Beautystore och Nordicfeel. Bra priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in