2012-08-06, 09:13
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hoppande majoriteter? Det skulle i praktiken innebära växlande uppgörelser med s och MP, men det förutsätter att man har en regeringchef som skulle vara öppen och generös för föhandlignar, och då och då bjuda på ett och annat. Det gör inte Reinfelt när det gäller socialdemokraterna. Han har i stort sett vägrat ens samtala om långsiktiga uppgörelser med s. MP har han ju däremot gjort upp med många gånger, så jag tycker fortfarande att han verkar kratta manegen för ett närmare sammarbete med miljöpartiet. Sedan håller jag väl i sak med dig att det vore bättre att vara mer statsmannamässig och samarbeta med så många partier som möjligt, men jag gissar att fp och c bromsar. Eller också är det så att detta är en sak Reinfeldt helt enkelt är dålig på.
Hoppande majoriteter och långsiktiga uppgörelser utesluter varandra. Att sossarna förnedrar sig gång på gång genom att snyftande kräva gemensamma uppgörelser är ovärdigt. Moderaterna har ingen som helst anledning att kompromissa med sossarna om huvuddragen i sin politik, de anser att de kan genomföra den ändå.
I enskilda frågor finns en hel del kompromissande mellan S och M, så länge inte det ser ut som om sossarna får till en långsiktig uppgörelse om en hel politik är M helt beredda att kompromissa för att lyfta bort frågor från den arena där "oppositionen" (läs Sd) får inflytande. Hellre kompromissa med S än med SD i enstaka frågor, är parollen.
2012-08-06, 16:20
Medlem
Jag tror nog många överskattar hur stor "avskyn" mot SD i riksdagen är. Det pågår saker bakom stängda dörrar och inget parti kommer vilja sälja ut sin politik.
2012-08-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKronos
Jag tror nog många överskattar hur stor "avskyn" mot SD i riksdagen är. Det pågår saker bakom stängda dörrar och inget parti kommer vilja sälja ut sin politik.

Avskyn för MP var en gång också väldigt stor. Det går över. Sen får vi se politisk pragmatisk. Vi ser spel för gallerierna.
2012-08-06, 18:07
Medlem
Citat:
Det är väldigt stor skillnad på att rösta för några få motioner där man delar värderingar och att helt börja rösta på en rödgrön politik som man i det stora hela inte tycker om. SD har helt enkelt mer gemensamt med allianspartierna än med S + Miljö- och Vänsterpartiet. De kommer inte börja rösta för en politik som de inte tycker om bara för att göra Reinfeldt sur eller försöka tvinga fram förhandlingar.

När SD sa att man som vågmästarparti skulle ta ansvar så ingick det i det uttalandet att man inte skulle skapa massa regeringskriser hela tiden. Dessutom så skulle viljan att samarbeta med SD bli ännu lägre om de medvetet börjar försöka orsaka kaos i riksdagen. Nej, det bästa SD kan göra är att fortsätta som nu. Att fortsätta legitimera sin politik bland både politiker och svenska folket. Till slut så kommer SD bli en naturlig del av det politiska etablissemanget och man kommer att börja samarbeta i frågor där man har något gemensamt. Dessvärre för SD-sympatisörerna så ingår inte invandringspolitiken i det gemensamma.

Samitidigt vill SDs väljare se resultat, och det är ju inga utpräglat socialkonservativa med extremt tålamod utan vanliga svenskar till både höger och vänster som tröttnat på invandringspolitiken och allt hyckleri den genererar. Det kan ju snart börjas misstänka att SDs representanter är ganska nöjda med att sitta halvlata i riksdagen, med dess löner, och då och då publicera en artikel mot islam, när man får in den i någon blaska. En svår balansgång. "snällhet" generar sällam resultat i realpolitik. Jag tycker nog att de bör höja sin retoriska nivå ett snäpp, just nu känns PRO mer aggressiva och alerta. Men jag hoppas för Sveriges skull att det bara är lugnet före stormen inför nästa valrörelse.
2012-08-06, 18:12
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hoppande majoriteter och långsiktiga uppgörelser utesluter varandra. Att sossarna förnedrar sig gång på gång genom att snyftande kräva gemensamma uppgörelser är ovärdigt. Moderaterna har ingen som helst anledning att kompromissa med sossarna om huvuddragen i sin politik, de anser att de kan genomföra den ändå.
I enskilda frågor finns en hel del kompromissande mellan S och M, så länge inte det ser ut som om sossarna får till en långsiktig uppgörelse om en hel politik är M helt beredda att kompromissa för att lyfta bort frågor från den arena där "oppositionen" (läs Sd) får inflytande. Hellre kompromissa med S än med SD i enstaka frågor, är parollen.
Långsiktiga breda uppgörelser är en tradition ionnom svensk politik, som Reinfeldt har brutit med. Orsaken är som du säger att Reinfeldt inte sernågon anledning att kompromissa, då han med stöd av SD kan genomföra vad han vill iallafall. Tanken är väl att han tror att alliansen kommer att ha majoritet iprincip i all evighet. Vi får väl se om han har rätt - tar han in MP i regeringsunderlaget ser det onekligen ganska ljust ut för Reinfeldt. Men det innebär att de som ser tveksamheter i regeringens politik gör bäst i att rösta på s eller v.
2012-08-06, 18:24
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Långsiktiga breda uppgörelser är en tradition ionnom svensk politik, som Reinfeldt har brutit med. Orsaken är som du säger att Reinfeldt inte sernågon anledning att kompromissa, då han med stöd av SD kan genomföra vad han vill iallafall. Tanken är väl att han tror att alliansen kommer att ha majoritet iprincip i all evighet. Vi får väl se om han har rätt - tar han in MP i regeringsunderlaget ser det onekligen ganska ljust ut för Reinfeldt. Men det innebär att de som ser tveksamheter i regeringens politik gör bäst i att rösta på s eller v.

Ingen tradition alls. När sossarna hade makten så körde de sitt eget race år ut och år in. Det var bara när mandatläget så påkallade som man tvingades till kompromisser, som till exempel under kohandelns tid med bondeförbundet.
Både pensionsfrågan och kärnkraftfrågan gick till folkomröstning. Det fanns ingen kompromissvilja överhuvudtaget från socialdemokraterna i pensionsfrågan och heller inte i kärnkraftsfrågan.
I kärnkraftsfrågan gjorde man en överenskommelse senare med endast centern, vilket jag inte kallar för blocköverskridande eftersom centern då faktiskt ingick i regeringsunderlaget.
Så myten om att socialdemokraterna har haft en tradition av kompromisser med andra partier är en myt. Det som du kalla breda överenskommelser är helt och hållet internfrågor inom socialdemokratin.
2012-08-06, 18:26
Medlem
Citat:

Tar han in MP i regeringsunderlaget ser det i inte bara än mer illa ut för Sverige, utan för den samlade borgerligheten. Minsta barn förstår det, och det är därför samarbetet endast har kunnat manifisteras (inte utan gnissel) i invandringspolitiken (ett extremt atypiskt politiskt område). Du verkar ha dålig kunskap om MPs politik.
2012-08-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Samitidigt vill SDs väljare se resultat, och det är ju inga utpräglat socialkonservativa med extremt tålamod utan vanliga svenskar till både höger och vänster som tröttnat på invandringspolitiken och allt hyckleri den genererar.

Jag håller med där även om jag inte ser invandringspolitiken som något enorm problem som hotar vår välfärd och identitet. SDs utveckling är väldigt intressant att följa. Kommer partiet att växa på grund ut av ett eventuellt växande missnöje mot invandringspolitiken? Eller kommer deras marginalisering när det gäller just invandring knäcka dem?
2012-08-06, 18:50
Medlem
Citat:
Jag håller med där även om jag inte ser invandringspolitiken som något enorm problem som hotar vår välfärd och identitet. SDs utveckling är väldigt intressant att följa. Kommer partiet att växa på grund ut av ett eventuellt växande missnöje mot invandringspolitiken? Eller kommer deras marginalisering när det gäller just invandring knäcka dem?

Den första meningen är du nog numera ganska ensam om att förfäkta. Vad gäller deras utveckling: ta dig en titt i omvärlden och gissa tre gånger Finns bara en sak som kan stoppa deras framväxt (tom inkompetens är av marginell påverkan) och det är inre splittring. Vilket man som tur är knappast någon behöver tro på längre. Marginalisering pga av deras åsikter är bara bra för dem, de kommer växa så länge den pågår tills man är tvungen att ta dem (och deras politiska huvudfrågor) på allvar. Det som verkligen hotar dem, förutom nämnda inre splittring, är om något mer kompetent parti tar över deras kärnfrågor, tex nästa moderatledare (ca 2014).
Senast redigerad av Fnysington 2012-08-06 kl. 19:02.
2012-08-06, 19:35
Medlem
Citat:
Den första meningen är du nog numera ganska ensam om att förfäkta. Vad gäller deras utveckling: ta dig en titt i omvärlden och gissa tre gånger

Kollar jag mig om så ser jag många som är invandringsskeptiska men inte känner att de tänker rösta parti där de inte håller med om någonting utom en sak i deras politik.

Dessutom så visar undersökningar att andelen svenskar som är positiva till invandring ökar. Men med annorlunda frågeställning så hade man säkert kunna fått ett annat resultat.
2012-08-06, 20:18
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ingen tradition alls. När sossarna hade makten så körde de sitt eget race år ut och år in. Det var bara när mandatläget så påkallade som man tvingades till kompromisser, som till exempel under kohandelns tid med bondeförbundet.
Både pensionsfrågan och kärnkraftfrågan gick till folkomröstning. Det fanns ingen kompromissvilja överhuvudtaget från socialdemokraterna i pensionsfrågan och heller inte i kärnkraftsfrågan.
I kärnkraftsfrågan gjorde man en överenskommelse senare med endast centern, vilket jag inte kallar för blocköverskridande eftersom centern då faktiskt ingick i regeringsunderlaget.
Så myten om att socialdemokraterna har haft en tradition av kompromisser med andra partier är en myt. Det som du kalla breda överenskommelser är helt och hållet internfrågor inom socialdemokratin.
Nja - visst förekom det att både tidigare socialdemokratiska och borgliga regeringar strävade efter breda överenskommelser inom centrala frågor som skatter, utbildning och försvar? Det är Reinfeldt dålig på. Sedan kan du naturligtvis ha rätt i att både sossar och borgare tidigare visat dålig kompromissvilja - men jag undrar om någon kan mäta sig med Reinfeldt när det gäller det. Folkomrösntningsvapnet har använts ganska sällan i Sverige för övrigt.
2012-08-06, 20:25
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Tar han in MP i regeringsunderlaget ser det i inte bara än mer illa ut för Sverige, utan för den samlade borgerligheten. Minsta barn förstår det, och det är därför samarbetet endast har kunnat manifisteras (inte utan gnissel) i invandringspolitiken (ett extremt atypiskt politiskt område). Du verkar ha dålig kunskap om MPs politik.
Jag har kanske inte varit tydlig nog - en allians miljöpartiet och fyrklövern är ingenting jag förordar - själv lutar jag åt att en stor koalition mellan socialdemokraterna och modereaterna skulle kunna vara bra, även om det också har problem. jag diskuterar bara vad som kan bli en trolig utveckling - och där finns MP + alliansen med. Kom ihåg att MP redan har gjort upp med regeringen i några frågor, och att Reinfeldt faktiskt själv har pekat ut MP som möjlig samarbetespartner. Så skäll på Reinfeldt snarare än på Ego!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in