2012-03-18, 13:45
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Håller med om att SvD är den minst dåliga svenska tidningen just nu, oavsett partifärg. Annars är det bedrövligt. Särskilt kvällspressen handlar ju mest om pseudonyheter typ vad som hänt på TV.

On topic: jag håller inte med om att massmedia står bakom massflykten från M. Just det här hålet har Reinfeldt grävt på egen hand.
Dessutom vad SVD ännu bätttre tidigare helst på ledarsidan, vart har man gjort av den rakade dalmasen? Blev han för mångkulturkritisk?
2012-03-18, 13:55
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinnarkomplementet
Jag kan tycka ditt inlägg skulle tillföra mer om du pekade på det du inte håller med om och ge argument till varför du inte håller med det.

Begär aldrig detta av powergirl eller av en sosse...Det finns en anledning till att socialdemokraterna har sina största väljargrupper bland de outbildade och med låginkomst.

De anser andra är egoistiska eftersom M väljare påstås rösta efter plånboken men vad gör en sosse när h*n röstar efter den som sprider ofinansierade löften över de som röstar på partiet?

Det om nåt är väl egoism...
2012-03-18, 14:23
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Jag kan tycka ditt inlägg skulle tillföra mer om du pekade på det du inte håller med om och ge argument till varför du inte håller med det.

Just de saker du tycker är bra med alliansen, är bra, men bara för oppositonen med socialdemokraterna i spetsen. Varför skulle jag vilja ändra den politiken?
2012-03-18, 14:30
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
S uppgång i den förra mätningen var en Löfvéneffekt. Men det vi ser nu, en massflykt från M till S, är nog snarare en Reinfeldteffekt. Snacket om att vi alla ska jobba tills vi fyller 75 gick nog inte hem i stugorna.
Jag håller med. Många som röstat blått har börjat bli tveksamma för Alliansen tar inte tag i några problem, det håller inte i längden att bara vädja till näringslivet. Nu skall de ju fixa jobben också med ytterligare bidrag från moderaterna. Bidrag till företagen har m inte några problem med.

Att Reinfeldt vill höja pensionsåldern till 75 mottogs som ett hån bland människor som jobbar hårt.
2012-03-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag håller med. Många som röstat blått har börjat bli tveksamma för Alliansen tar inte tag i några problem, det håller inte i längden att bara vädja till näringslivet. Nu skall de ju fixa jobben också med ytterligare bidrag från moderaterna. Bidrag till företagen har m inte några problem med.

Att Reinfeldt vill höja pensionsåldern till 75 mottogs som ett hån bland människor som jobbar hårt.

Fast de som tror att han vill höja lägsta pensionsåldern till 75 hånar jag istället. Det handlar om att de som VILL ska få jobba till 75 istället för max 67.

Jag fattar inte att folk vill rösta på vänsterblocket. Skrota alla landsting och ge oss privat vård. Då får vi som jobbar i vården högre löner. S och V struntar i de som jobbar och bryr sig mer om bidragstagarna
2012-03-18, 14:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Fast de som tror att han vill höja lägsta pensionsåldern till 75 hånar jag istället. Det handlar om att de som VILL ska få jobba till 75 istället för max 67.

Det där är en skenbar frihet. Det kommer helt säkert att bli så att de som vill ha en pension som man kan leva på måste jobba till 75.
2012-03-18, 14:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Reinfeldt tog ju i så folk satte morgonkaffet i halsen. 75 år!
Man kan ju undra varför, det verkar ju väldigt otaktiskt. Men vi vet att m är ytterst medvetna om hur de skall sälja in sin politik. Därför tror jag att avsikten var att folk skulle tänka ungefär, "nej, 75 är för mycket, men 70 kan jag tänka mig" och vips har vi fått en kraftigt höjd pensionsålder. Det är ju det Reinfeldt vill, vi skall jobba tills vi dör.
Citat:
Jag fattar inte att folk vill rösta på vänsterblocket. Skrota alla landsting och ge oss privat vård. Då får vi som jobbar i vården högre löner. S och V struntar i de som jobbar och bryr sig mer om bidragstagarna
Vänsterblocket bryr sig om alla, till skillnad mot moderaterna.
2012-03-18, 14:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trystero
Ja, centerungdomarna har ju öppet förespråkat ett intimare samarbete genom kampanjen Fuck facket 4 ever. Och när nu sossarna har en metallare vid spakarna så måste väl åtminstone Centerns ungkalvar var kåta som fan på att få tillfredsställa sina perversa lustar

Ur ett rent sakpolitiskt perspektiv borde möjligheterna att bilda en S/MP/C-regering vara hyfsade. Däremot är det om vi tar hänsyn till realiteterna föga troligt att vi får se en sådan regeringskoalition Men om detta skulle bli valresultatet så kan vi mycket väl få se en minoritetsregering bestående av S & MP. Sjöstedt skulle förstås gnissla tänder men det är ju helt otänkbart att han skulle medverka till att fälla den.
Citat:
Möjligheten finns, men det beror mycket på var C landar. Just nu står C för en underlig blandning av socialliberalism och nyliberalism, precis som FP gjorde innan man inledde marschen högerut.

Det är inte i längden hållbart att stå för både omsorg om de svaga och sköt-dig-själv-och-skit-i-andra, det kommer C att upptäcka precis som FP gjorde.

Om C väljer socialliberalismen finns det goda möjligheter att samarbeta med S och MP. Men då riskerar de förstås att få samma halvsosse-etikett som FP fick under Ola Ullsten.

Sedan finns det en historisk antagonism mellan C och MP. Man ska inte glömma att det var C som lade in ett veto mot att ta in MP i en borgerlig regering. Men det kanske inte är lika viktigt nu när C övergivit kärnkraftsmotståndet och de alltså inte längre slåss om samma väljare.

Dock tror jag att en rödgrön regering S + MP + V är sannolikare. Med maktskiftet i V har väl kommuniststämpeln till slut tvättats bort, och då kan de nog ingå i en vänsterkoalition.

Ja någon ny variant på rödgrön röra är väl troligast. Jag kan tänka mig en traditionell sosseminoritetsregering också. Med vänstern som ständigt stöd och hoppande stöd på högersidan, oftast MP.

Men jag har fått för mig att moderaterna och MP är genuint sugna på att regera tillsammans så vi kanske får se en ansats med en sådan konstellation om KD åker ut och MP blir vågmästare.
Senast redigerad av Madagascar 2012-03-18 kl. 14:56.
2012-03-18, 15:06
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja någon ny variant på rödgrön röra är väl troligast. Jag kan tänka mig en traditionell sosseminoritetsregering också. Med vänstern som ständigt stöd och hoppande stöd på högersidan, oftast MP.

Men jag har fått för mig att moderaterna och MP är genuint sugna på att regera tillsammans så vi kanske får se en ansats med en sådan konstellation om KD åker ut och MP blir vågmästare.

MP kommer aldrig sätta sig någon regering med M..Det kan du glömma. Det är inte ömsesidigt..Det är bara M som är kåta på MP av egoistiska skäl..För MP vore det självmord.

Däremot tror jag blocken kommer försvinna...och mittenregering kan bli möjligt..S, MP, FP och C...Jag tror en sådan regering hade blivit rätt livskraftig för lång tid då den troligen kan komma att tillfredsställt många munnar..om dom lyckas komma överens.

Höger-vänster tror jag är på utdöende.
2012-03-18, 15:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
MP kommer aldrig sätta sig någon regering med M..Det kan du glömma. Det är inte ömsesidigt..Det är bara M som är kåta på MP av egoistiska skäl..För MP vore det självmord.

Däremot tror jag blocken kommer försvinna...och mittenregering kan bli möjligt..S, MP, FP och C...Jag tror en sådan regering hade blivit rätt livskraftig för lång tid då den troligen kan komma att tillfredsställt många munnar..om dom lyckas komma överens.

Höger-vänster tror jag är på utdöende.
Hur sjutton kan du tro att det är troligare att MP skulle sätta sig i en regering med FP än med M? Förklara gärna det.

EDIT:
Citat:
På frågan om miljöpartiet i framtiden kan tänkas ingå i en regering med Moderaterna, men utan alliansen, svarar Gustav Fridolin så här:
– Moderaterna har varit det parti som stått längst ifrån oss. Men nu ser vi hur det börjar ändras i den högra planhalvan. När Jan Björklund låter som att de allra viktigaste frågorna för ett liberalt parti i Sverige skulle vara att gå med i Nato, införa euron och ha mer batonger i skolan, då står de längre ifrån oss. Det är den diskussionen vi måste föra, med våra medlemmar och med alla som litar till oss, säger Gustav Fridolin.
augusti, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4666274
Senast redigerad av Madagascar 2012-03-18 kl. 15:17.
2012-03-18, 15:16
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Det riskabla är det pedagogiska problemet att nå ut till oanalytiska väljare. Du kan inte se sysselsättningen som ett isolerat problem utan att begrunda hur det ser ut i när och fjärran omvärld. Det är bristande att inte ta i beaktning hur situationen sett ut om det som vurmats av de i opposition de senaste åren, inte minst i början av finanskrisen, genomförts.
Ytterligare tycker jag att följande bör iakttas i det här sammanhanget:

Energipolitiken: både ur ett miljöperpektiv men främst ur ett jobbskapande perspektiv behövs kärnkraft. De nuvarande reaktorerna är gamla och beslut om att bygga nya måste tas snart. Löfven är i och för sig mer pro-nukleär, men inte hans parti eller de han ska samarbeta med.

Skolpolitiken: Det är sossarnas styre med flumskola och kreativitet istället för kunskapsinriktning som skapat den dåliga skola vi har och i förlängningen dumma människor. Ska vi ha en tjänstesektor behöver vi utbildade människor - inte dumma.

Finns massor av annat i alliansen favör när det gäller arbetsmarknaden, du kan ta med RUT/ROT, restaurangmoms, halvering av arbetsgivaravgifter för alla under 26 mm.

Saken är den att det är enfaldigt att blint peka på siffror utan att se Sverige i ett sammanhang: geografiskt, historiskt samt med hänsyn till alternativ politik i precis samma sammanhang.

Säg att du har rätt..MEN det spelar INGEN roll vilka effekter en borgelig politik har om x antal år..Långsiktighet är inget som existerar i detta..Det är här och nu som räknas..Man kan inte blicka tillbaka och skylla på motståndare, och komma med hypoteser om framtiden inte vet ett skit om..

Vi är här och nu..Alliansen har misslyckats med jobben som dom slog på med stora trumman när dom kom till makten..punkt slut.
2012-03-18, 15:17
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur sjutton kan du tro att det är troligare att MP skulle sätta sig i en regering med FP än med M? Förklara gärna det.

Tja...Dom har varit nära förr med FP..MP hatar verkligen M, tro mig..Bortsett från kärnkraften så skiljer sig MP och FP inte mycket åt. Invandring, småföretagande..osv..Det är iaf det som väljarna tänker sig..M står för allt ont bland MP:s väljare..Ledningen går aldrig mot detta.
Senast redigerad av Steff83 2012-03-18 kl. 15:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in