2012-08-05, 20:26
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Enkelt, överge den nuvarande invandringspolitiken, och regera med SD¨s aktiva stöd.

Kan invandringspolitiken vara så helig för M, så att man ger upp regeringsmakten pga detta?
Korkat i sådana fall.
Egentligen kan regeringen mer eller mindre ignorera SD. De kommer alltid att stödja regeringen, eftersom de inte har något val. Skulle de öka några procentenheter ändrar det inte på någonting.
2012-08-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Egentligen kan regeringen mer eller mindre ignorera SD. De kommer alltid att stödja regeringen, eftersom de inte har något val. Skulle de öka några procentenheter ändrar det inte på någonting.
Om S+V+Mp blir större än M+F+C+Kd, (vilket är mycket troligt), så kan nog knappast alliansen ignorera SD.
Om man nu inte är så korkad att man överlämnar makten frivilligt.

Nej, det har snart gått två år, det är hög tid att Sd visar sina väljare vad det innebär att vara vågmästare.
2012-08-05, 20:57
Medlem
Så länge som SD har en vågmästarroll så kommer Alliansen fortsätta att styra i minoritet. Jag tvivlar starkt på att SD har stake nog att i en sådan situation börjar rösta med S MP V.

Jag tvivlar på ett maktskifte 2014. Om man jämför med samma tidpunkt förra året, så har faktiskt S riktigt usla siffror. Ett så starkt oppositionsparti med en sådan bred folkförankring borde ha större stöd mitt i mandatperioden.
2012-08-05, 21:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ja, men vilka skall Reinfeldt samarbeta med? Eller tror du att han ger bort makten frivilligt? Vilka skall i så fall bilda regening? Ett valreslutat som det senaste mätningarna indikerar skulle ge ett mycket osäkertläge, och åtminstone jag anser att Svergie behöver en stark och handlignskraftig regering med tanke på det ekonomiska läget.
Hoppande stöd har använts förr, bättre köra i minoritet och förhandla med enskilda partier om breda uppgörelse i viktigare frågor och skulle oppositionen jävlas för mycket så kör man ett nyval.
Att sätta sig i knäet med Mp kan M enbart förlora rejält på, kortsiktigt vinner man genom att sitta kvar på längre sikt gör man sig omöjlig genom att tvingas gå med på väldigt stora kompromisser med mp.
S har redan provat och det är därför man är nere på 30-35 % idag.
2012-08-05, 21:49
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Men centern har en ung snygg kvinnlig ledare - det saknar de andra borgliga partierna, och när det gäller genusfrågor, så skulle jag vilja säga att centern tagit ifrån folkpartiet ledartröjan nu. Jag förutspår att tendenserna till uppgång för centern i våras fortsätter. Om allt går väl kan centern bli tredje största parti nästa val.

Trolling eller? Är den tjejen snygg? Ja, lika snygg som en överkörd padda på vägen.

Du verkar inte riktigt förstå va det var för väljargrupper centern grundade sig på och hur väl Lööf och Federley alienerar såna människor. Tar bara lite tid , det är allt.

Nej, du får nog gå tillbaka in på feministcafet och träffa alla andra som är i sin egen lilla värld.
2012-08-05, 21:52
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKronos
Så länge som SD har en vågmästarroll så kommer Alliansen fortsätta att styra i minoritet. Jag tvivlar starkt på att SD har stake nog att i en sådan situation börjar rösta med S MP V.

Jag tvivlar på ett maktskifte 2014. Om man jämför med samma tidpunkt förra året, så har faktiskt S riktigt usla siffror. Ett så starkt oppositionsparti med en sådan bred folkförankring borde ha större stöd mitt i mandatperioden.

Sättet S alienerade sig på sitter verkligen långt inne hos vissa människor som annars skulle röstat på dom. Det kan mycket väl bli så att dom inte kommer återhämta sig inför detta valet. Finns nog inget parti där de ledande företrädarna varit så korkade och arroganta som S. Att man tror att alla är som någon PK-fjant i Sthlm som vill ha genusneutrala toaletter. Som skattebetalarna ska finansiera så klart.
2012-08-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKronos

Fast det har de ju redan gjort ett antal gånger, det är därför regeringen framstår som handlingsförlamad. Det verkar som SD praktiserar en långsiktig strategi med "de många nålstickens strategi".
2012-08-05, 23:55
Medlem
Citat:
Men centern har en ung snygg kvinnlig ledare
Jaha ja? Och på vilket sätt skulle detta få folket i stugorna att rösta på Centern? Vi har trots allt 9 års grundskola i Sverige. Politiken måste ha ett innehåll och budskap också.
2012-08-06, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast det har de ju redan gjort ett antal gånger, det är därför regeringen framstår som handlingsförlamad. Det verkar som SD praktiserar en långsiktig strategi med "de många nålstickens strategi".

Det är väldigt stor skillnad på att rösta för några få motioner där man delar värderingar och att helt börja rösta på en rödgrön politik som man i det stora hela inte tycker om. SD har helt enkelt mer gemensamt med allianspartierna än med S + Miljö- och Vänsterpartiet. De kommer inte börja rösta för en politik som de inte tycker om bara för att göra Reinfeldt sur eller försöka tvinga fram förhandlingar.

När SD sa att man som vågmästarparti skulle ta ansvar så ingick det i det uttalandet att man inte skulle skapa massa regeringskriser hela tiden. Dessutom så skulle viljan att samarbeta med SD bli ännu lägre om de medvetet börjar försöka orsaka kaos i riksdagen. Nej, det bästa SD kan göra är att fortsätta som nu. Att fortsätta legitimera sin politik bland både politiker och svenska folket. Till slut så kommer SD bli en naturlig del av det politiska etablissemanget och man kommer att börja samarbeta i frågor där man har något gemensamt. Dessvärre för SD-sympatisörerna så ingår inte invandringspolitiken i det gemensamma.
2012-08-06, 07:36
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hoppande stöd har använts förr, bättre köra i minoritet och förhandla med enskilda partier om breda uppgörelse i viktigare frågor och skulle oppositionen jävlas för mycket så kör man ett nyval.
Att sätta sig i knäet med Mp kan M enbart förlora rejält på, kortsiktigt vinner man genom att sitta kvar på längre sikt gör man sig omöjlig genom att tvingas gå med på väldigt stora kompromisser med mp.
S har redan provat och det är därför man är nere på 30-35 % idag.
Hoppande majoriteter? Det skulle i praktiken innebära växlande uppgörelser med s och MP, men det förutsätter att man har en regeringchef som skulle vara öppen och generös för föhandlignar, och då och då bjuda på ett och annat. Det gör inte Reinfelt när det gäller socialdemokraterna. Han har i stort sett vägrat ens samtala om långsiktiga uppgörelser med s. MP har han ju däremot gjort upp med många gånger, så jag tycker fortfarande att han verkar kratta manegen för ett närmare sammarbete med miljöpartiet. Sedan håller jag väl i sak med dig att det vore bättre att vara mer statsmannamässig och samarbeta med så många partier som möjligt, men jag gissar att fp och c bromsar. Eller också är det så att detta är en sak Reinfeldt helt enkelt är dålig på.
2012-08-06, 07:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Om S+V+Mp blir större än M+F+C+Kd, (vilket är mycket troligt), så kan nog knappast alliansen ignorera SD.
Om man nu inte är så korkad att man överlämnar makten frivilligt.

Nej, det har snart gått två år, det är hög tid att Sd visar sina väljare vad det innebär att vara vågmästare.
Varför skulle inte alliansen fortsätta att ignorera SD? Vad kan de göra? Knappast gå ihop med vänstern. Faktum är att vi inte har någon tungan på vågen situation i riksdagen. För att det skall föreligga måste tungan på våget partiet ligga i mitten och kunna samarbeta med båda blocken. Så är inte fallet. sD är ett passivt stödparti till regeringen, och ingår i praktiken i regeringsunderlaget.
2012-08-06, 08:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hoppande majoriteter? Det skulle i praktiken innebära växlande uppgörelser med s och MP, men det förutsätter att man har en regeringchef som skulle vara öppen och generös för föhandlignar, och då och då bjuda på ett och annat. Det gör inte Reinfelt när det gäller socialdemokraterna. Han har i stort sett vägrat ens samtala om långsiktiga uppgörelser med s. MP har han ju däremot gjort upp med många gånger, så jag tycker fortfarande att han verkar kratta manegen för ett närmare sammarbete med miljöpartiet. Sedan håller jag väl i sak med dig att det vore bättre att vara mer statsmannamässig och samarbeta med så många partier som möjligt, men jag gissar att fp och c bromsar. Eller också är det så att detta är en sak Reinfeldt helt enkelt är dålig på.
Som sagt ett samarbete med Mp kommer knuffa M över kanten och slutligen distansera dem från borgerligheten, de blir då ett nyliberlat missfoster i grön sparkdress som kommer att tvingas fatta en rad impopulära beslut som missgynnar de som röstar på moderaterna idag och som kommer tvinga kommun efter kommun att ta tiggarstaven till Rosenbad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in