2012-08-06, 20:44
Medlem
Jag har väldigt svårt att tro att SD ses som så hemska att man känner sig tvungna att bilda något som liknar en samlingsregering från Andra världskriget.
2012-08-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKronos
Jag har väldigt svårt att tro att SD ses som så hemska att man känner sig tvungna att bilda något som liknar en samlingsregering från Andra världskriget.

Nenej, de har bara övertagit samma roll och position som moderaternas hade på 70-talet.
2012-08-06, 21:30
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Mja - jag menar alltså om ett valresultat blir det som de senaste oppinionsundersökningarna ger vid handen - då räcker det inte med alliansen + SD för att få majoritet. I dagens parlamentariska situation är en minoretitsregering med allianspartierna logisk, eftersom de kan förligta sig på stöd från SD i de flesta frågor.
2012-08-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Kom ihåg att MP redan har gjort upp med regeringen i några frågor, och att Reinfeldt faktiskt själv har pekat ut MP som möjlig samarbetespartner. Så skäll på Reinfeldt snarare än på Ego!

I princip bara på invandringspolitikens område!! Gissa varför!!??
2012-08-06, 21:50
Medlem
Citat:
Kollar jag mig om så ser jag många som är invandringsskeptiska men inte känner att de tänker rösta parti där de inte håller med om någonting utom en sak i deras politik.

Dessutom så visar undersökningar att andelen svenskar som är positiva till invandring ökar. Men med annorlunda frågeställning så hade man säkert kunna fått ett annat resultat.

Bara en folkpartist kan numera uttrycka sig på detta aningslösa sätt. Med omvärld menade jag andra länder.
2012-08-06, 22:08
Medlem
Jaha.

Så mycket som vi folkpartister verkar älska EU:s överstatlighet så tycker jag inte att den politiska utvecklingen i andra länder ska påverka hur vi styr vårt land. Undrar dessutom varför invandringskritiska partier är mycket större i andra länder än Sverige, trots att de har mindre invandringsrelaterade problem?
2012-08-06, 22:49
Medlem
Citat:
Jaha.

Så mycket som vi folkpartister verkar älska EU:s överstatlighet så tycker jag inte att den politiska utvecklingen i andra länder ska påverka hur vi styr vårt land. Undrar dessutom varför invandringskritiska partier är mycket större i andra länder än Sverige, trots att de har mindre invandringsrelaterade problem?

Visste du inte det? För att vi bara har dumliberaler i Sverige, samt avsaknaden av en fri press. Gudars skymning, du är verkligen okunnig, tom för att vara folkpartist

Och utan FP hade vi inte haft våra kristna vänner i Södertälje, och staden hade fortfarande varit en sörmländsk idyll. Sverige behöver verkligen folkpartiets liberaler!
Senast redigerad av Fnysington 2012-08-06 kl. 22:52.
2012-08-06, 23:09
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nja - visst förekom det att både tidigare socialdemokratiska och borgliga regeringar strävade efter breda överenskommelser inom centrala frågor som skatter, utbildning och försvar? Det är Reinfeldt dålig på. Sedan kan du naturligtvis ha rätt i att både sossar och borgare tidigare visat dålig kompromissvilja - men jag undrar om någon kan mäta sig med Reinfeldt när det gäller det. Folkomrösntningsvapnet har använts ganska sällan i Sverige för övrigt.
Det är nog bara försvarspolitiken som präglats av de överenskommelser du talar om. Och dessa överenskommelser har inget att göra med långsiktighet, det syns tydligt på att de får rivas upp vart och vartannat år.
Nej, försvarsöverenskommelserna har varit ren regionalpolitik, där man för att minimimera risken för regionalt kaos kommit överens om förbandsnedläggningar så att nedläggningarna inte ska väckas upp från de döda och börja med zombie-walk mitt i valrörelsen.
2012-08-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Visste du inte det? För att vi bara har dumliberaler i Sverige, samt avsaknaden av en fri press. Gudars skymning, du är verkligen okunnig, tom för att vara folkpartist

Och utan FP hade vi inte haft våra kristna vänner i Södertälje, och staden hade fortfarande varit en sörmländsk idyll. Sverige behöver verkligen folkpartiets liberaler!

Visste vad?
Så det är alltså liberalernas fel att svenskarna är ett tolerant folk?
Då är jag väldigt glad över att kalla mig för liberal idag. Fast kanske skulle du snarare säga att vi är ett PK-indoktrinerat folk från ditt perspektiv?

Bara för att fler journalister tyvärr är vänster- och miljöpartister än sverigedemokrater så betyder inte det att vi saknar en fri press. Det är väl fritt fram för dig att starta en tidning liknande Fria Tider. Om du är en av de där "Tyck synd om oss"-SD:arna så kan jag avslöja en rolig grej. Man har undersökt vilka partier som får mest negativ publicitet och SD låg inte i toppen där.

Jag visste inte att det var Folkpartiets fel att S-styrda Södertälje misshandlas?
Börjar nästan misstänka lite sarkasm? Men det vet man aldrig när man har att göra med såna här människor.
2012-08-06, 23:55
Medlem
Citat:
Jag visste inte att det var Folkpartiets fel att S-styrda Södertälje misshandlas?
Det var Bengt Westerberg som rev upp Luciabeslutet.
2012-08-07, 00:36
Medlem
Det är inte hans fel att Södertälje inte klarar av att integrera sina invandrare med sin socialdemokratiska politik.

Kolla på Solna. Det är en (allians)kommun där invandringen fungerar väldigt bra och är en stor tillgång.
2012-08-07, 08:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är nog bara försvarspolitiken som präglats av de överenskommelser du talar om. Och dessa överenskommelser har inget att göra med långsiktighet, det syns tydligt på att de får rivas upp vart och vartannat år.
Nej, försvarsöverenskommelserna har varit ren regionalpolitik, där man för att minimimera risken för regionalt kaos kommit överens om förbandsnedläggningar så att nedläggningarna inte ska väckas upp från de döda och börja med zombie-walk mitt i valrörelsen.
Nja - du glömmer en hel del. Exempelvis århundradets skatteuppgörelse och många andra saker. Exempelvis inom utbildningspolitiken. Breda uppgörelser kan vara bra just därför att man undviker hattighet inom politiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in