2012-11-10, 23:03
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Då jag redan förklarat varför jag anser att SD inte riktigt kan ses som något stödparti för regeringen kommer jag inte försöka igen. Hursomhelst kan jag väl hålla med om att SD borde bli mer aggressivt mot regeringen, vilket jag hoppas kan ske i takt med att SD växer och ser att man faktiskt får folk med sig, även en ny ledning kan ändra på detta (Kasselstrand osv.). Socialdemokraterna kan även försöka ändra på detta genom att tala med SD, eftersom man faktiskt har en del gemensamt. Blir dock problematiskt om S även behöver på med sig MP.

Kan väl nämna att det kommer bli intressand att se hur SD kommer agera efter nästa val, eftersom den nya grundlagen tvingar fram en automatisk förtroendeomröstning mot regeringen. Kan faktiskt ärligt säga att jag gärna ser någon sorts S-SD-samarbete, där man antar någon slags "hit-men-inte-längre"-inställning mot EU (får även gärna försöka ta tillbaka makt från EU), minskad invandring (S har historiskt haft lägre invandring än borgarna), och annat. Men då Löfven uttalat sig kraftigt mot SD kommer nog detta inte ske.
Nå låt oss inte haka upp oss på ord. Allt jag menar är att om inte SD ändrar inställning kommer ett starkare SD inte att innebära att Reinfeldt behöver avgå eller ändra politik, men om nu SD hade velat använda sin tungan på vågen position för att påverka, så har man gjort det galet redan från början. En lämplig markering hade varit att man stött den socialdemokratiska talmanskandidaten istället för regeringens kandidat. Dessutom är det i regel så att största partiet tillsätter talman i nästan alla andra länder utom Sverige.

En stor del av anledningen till SDs ökade stöd är säkert missnöje med regeringens havererade integrationspolitik. Om väljarna får klart för sig att socialdemokraterna historiskt stått för en i stort sett fungerande invandringspolitik, kanske oppionen svänger, men Reinfeldt kommer att hugga på minsta antydan av kritik från s när det gäller invandring och kalla det rasism, så man kan förstå att Löfven är försiktig.
2012-11-11, 00:55
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nå låt oss inte haka upp oss på ord. Allt jag menar är att om inte SD ändrar inställning kommer ett starkare SD inte att innebära att Reinfeldt behöver avgå eller ändra politik, men om nu SD hade velat använda sin tungan på vågen position för att påverka, så har man gjort det galet redan från början. En lämplig markering hade varit att man stött den socialdemokratiska talmanskandidaten istället för regeringens kandidat. Dessutom är det i regel så att största partiet tillsätter talman i nästan alla andra länder utom Sverige.

En stor del av anledningen till SDs ökade stöd är säkert missnöje med regeringens havererade integrationspolitik. Om väljarna får klart för sig att socialdemokraterna historiskt stått för en i stort sett fungerande invandringspolitik, kanske oppionen svänger, men Reinfeldt kommer att hugga på minsta antydan av kritik från s när det gäller invandring och kalla det rasism, så man kan förstå att Löfven är försiktig.

Om man ser till den tid Mona S var partiordförande för SAP så var detta ingen bra fungerande invandringspolitik, nu var raset för SAP under Monas tid inte bara denna fråga, men den var säkert en anledning med allt vurmandet för muslimer och springet i flera moskér med talare med sharia lagar som prio ett för Sverige.

Jag tror Löfvén har fått ganska hårda direktiv i denna fråga, men när vi närmar oss valet 2014 är jag ganska säker på att både SAP och M är under 30% av väljarstödet, denna fråga om invandringen kommer stå dessa partier dyrt om de inte tillkännager att de fört en politik som är ohållbar i längden.
Nu är de inte bara dessa partier utan även V MP C KD och FP som kommer tappa väljare.

Redan nu ser vi att de flesta partier har fått kalla fötter inför valet-14, vi kommer kanske rent av kanske få se nyval då inget parti eller sammanslagningar kan få en tillräckligt stöd för sin politik, om nu ett eller flera partier missar 4% spärren.

Det är möjligt att det kommer bli fler soffliggare i valet -14 och att detta också kommer leda till omkastade mandat i riksdagen, vi får se vilka partier som får sina väljare till valurnorna bäst.
2012-11-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Socialdemokraterna har ökat fötroende i allt fler frågor:
http://www.expressen.se/nyheter/valjarna-s-har-den-basta-politiken/
Kanske Reinfeldt får problem ändå?

Finns det nån politik att ha förtroende för? Löfven är ju lika talför som en mumie så folk projicerar helt enkelt in sina egna förhoppningar och önskningar på S politiken. I hur många månader har man sagt nu att "vårat nya partiprogram kommer snart"?
2012-11-11, 15:19
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storper
Finns det nån politik att ha förtroende för? Löfven är ju lika talför som en mumie så folk projicerar helt enkelt in sina egna förhoppningar och önskningar på S politiken. I hur många månader har man sagt nu att "vårat nya partiprogram kommer snart"?

Det fungerar på kreti och pleti att verka förtroendeingivande, men inte ge några besked. Då kan dumskallarna addera in sina egna förhoppningar i politiken, sedan blir det ett år efter valet av väntan och 3 år av besvikelser.
2012-11-12, 07:24
Medlem
eternussermos avatar
Aftonbladet/United Minds
Undersökningen är gjord av United Minds i samarbete med Cint.
Mellan den 14 oktober och 11 november 2012 intervjuades 1 255 personer. De svarade på frågan: Hur skulle du rösta om det vore val till riksdagen i dag?Ställningen mellan blocken just nu
De svarande utgör ett riksrepresentativt urval av svenska folket över 18 år. Resultatet har viktats utifrån hur de svarande röstade i riksdagsvalet samt utifrån internetanvändande.
V+S+MP: 44,8 (-1,8)
M+FP+C+KD: 43,1 (0,9)

Partisympatier
M: 27,8 (-0,3)
FP: 6,3 (0,2)
C: 5,1 (0,9)
KD: 3,9 (0,7)
MP: 8,0 (-0,8)
S: 31,0 (-0,4)
V: 5,8 (-0,6)
SD: 11,2 (1,3)
Övriga: 0,8 (-0,5)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15758991.ab

Jämnt mellan blocken nu, bara 1.7% som skiljer och den som får flest röster lär bilda regering precis som nu (trots att cloudius för hundrade gången gapar om SD som stödparti blablabla). Alliansen går framåt och även vågmästarna SD medan resterande har vikande siffror.

Goda nyheter att bara KD ligger under fyraprocentspärren med 3.9, man kan också fråga sig var vänsterrösterna tagit vägen från MP, S och V.
Senast redigerad av eternussermo 2012-11-12 kl. 07:29.
2012-11-12, 10:00
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
[den som får flest röster lär bilda regering precis som nu
Nej, det krävs att en riksdagsmajoritet röstar ned den nuvarande regeringen innan en ny kan bildas. De kan sitta kvar utan att ha stöd av en enda riksdagsledamot, så länge en majoritet inte aktivt röstar ned dem.

Jaha, det här är väl rekord för SD?
Märkligt att de frågat under en hel månads tid, har de bara kontaktat 40 personer om dan? Är det en enda person som genomfört hela undersökningen? Och varför justera för internetanvändning, det introducerar ännu en stor osäkerhetsfaktor, särskilt för små partier. En person är en decimal i procenttalet. KD fick 48 positiva svar, varav ett dussin kanske är "justering" för att få pensionärer använder internet.
2012-11-12, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nej, det krävs att en riksdagsmajoritet röstar ned den nuvarande regeringen innan en ny kan bildas. De kan sitta kvar utan att ha stöd av en enda riksdagsledamot, så länge en majoritet inte aktivt röstar ned dem.

Ja, och då är väl Frågan om SVMp kommer låta Alliansen sitta kvar trots att Vänstern får fler Röster. Sverigedemokraterna borde väl ha ett Intresse av att fälla alla Regeringar tills de får vara med i Leken eller det blir Nyval. Det är dock möjligt att Alliansen och SVMp kommer överens inför Valet om att de som får flest Röster får bilda Regering utan att röstas ner av Motståndarna, så att man håller SD ifrån Inflytande. I sådant Fall kan det bli en Vänsterregering genom att Alliansen lägger ner sina Röster i Regeringsfrågan efter att Vänstern och SD fällt nuvarande Regering.
Många Alliansväljare kommer dock bli rätt förbannade av att Alliansledarna lämnar en sådan Walkover.
2012-11-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitaliseraren
Ja, och då är väl Frågan om SVMp kommer låta Alliansen sitta kvar trots att Vänstern får fler Röster. Sverigedemokraterna borde väl ha ett Intresse av att fälla alla Regeringar tills de får vara med i Leken eller det blir Nyval. Det är dock möjligt att Alliansen och SVMp kommer överens inför Valet om att de som får flest Röster får bilda Regering utan att röstas ner av Motståndarna, så att man håller SD ifrån Inflytande. I sådant Fall kan det bli en Vänsterregering genom att Alliansen lägger ner sina Röster i Regeringsfrågan efter att Vänstern och SD fällt nuvarande Regering.
Många Alliansväljare kommer dock bli rätt förbannade av att Alliansledarna lämnar en sådan Walkover.

De kan deklarera före valet hur de tänker göra i regeringsfrågan. Det är väl förmodligen omöjligt att undvika frågan.

Så då är frågan hur alliansväljare, och för den delen, vänsterväljare, ställer sig till att deras partier deklarerar att de kan komma att släppa fram det andra blocket till makten för att hålla SD borta. Vad händer t.ex. om de börjar rasa kraftigt i opinionen mitt under brinnande valrörelse? Ändrar de sig då?

Det kommer att bli en mycket besvärlig valrörelse för alla partier i sjuklövern. Jag tror att det första parti som säger "vi är villiga att diskutera med alla partier för att skapa en så stark regering som möjligt", kommer att vinna valet.
2012-11-12, 12:07
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
De kan deklarera före valet hur de tänker göra i regeringsfrågan. Det är väl förmodligen omöjligt att undvika frågan.

Så då är frågan hur alliansväljare, och för den delen, vänsterväljare, ställer sig till att deras partier deklarerar att de kan komma att släppa fram det andra blocket till makten för att hålla SD borta. Vad händer t.ex. om de börjar rasa kraftigt i opinionen mitt under brinnande valrörelse? Ändrar de sig då?

Det kommer att bli en mycket besvärlig valrörelse för alla partier i sjuklövern. Jag tror att det första parti som säger "vi är villiga att diskutera med alla partier för att skapa en så stark regering som möjligt", kommer att vinna valet.
Jag tror att vi kan glömma att samarbete mellan alliansen och mp efter valet, deras röster kommer helt enkelt inte att räcka till.

Särskilt c och kd lever farligt om det blir tal om någon form av samlingsregering. Om s och m öppet deklarerar att de tänker samarbeta efter valet så finns det ingen som helst anledning för alliansväljare att stödrösta på dessa partier.
2012-11-12, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Jag tror att vi kan glömma att samarbete mellan alliansen och mp efter valet, deras röster kommer helt enkelt inte att räcka till.

Särskilt c och kd lever farligt om det blir tal om någon form av samlingsregering. Om s och m öppet deklarerar att de tänker samarbeta efter valet så finns det ingen som helst anledning för alliansväljare att stödrösta på dessa partier.

Det var inte det frågan gällde utan om blocken gör ett försök att bevara blockpolitiken även utan tillfredsställande regeringsunderlag. Man skulle kunna tänka sig en överenskommelse om att det största blocket får bilda regering, och att det mindre blocket undviker att gå samman med SD om en misstroendeförklaring. I ett sådant läge skulle allt kunna fortsätta som förut även om SD får 25 procent.

Det finns många invändningar mot ett sådant scenario, men vad jag tog upp var just det att väljarna måste informeras om det före valet, och det är inte säkert att de går i takt med sina partier i den frågan.
2012-11-12, 12:36
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det var inte det frågan gällde utan om blocken gör ett försök att bevara blockpolitiken även utan tillfredsställande regeringsunderlag. Man skulle kunna tänka sig en överenskommelse om att det största blocket får bilda regering, och att det mindre blocket undviker att gå samman med SD om en misstroendeförklaring. I ett sådant läge skulle allt kunna fortsätta som förut även om SD får 25 procent.

Det finns många invändningar mot ett sådant scenario, men vad jag tog upp var just det att väljarna måste informeras om det före valet, och det är inte säkert att de går i takt med sina partier i den frågan.
Blockpolitiken är redan död, det är ett faktum. Hur många politiska reformer har genomförts under den här mandatperioden jämfört med den förra? Det enda som jag kommer att tänka på är somaliekatastrofen, och den hade egentligen inget med traditionell blockpolitik att göra.

En invändning skulle kunna vara att väldigt många karriärer inom sjuklövern skulle förstöras om utveckligen fortsätter. Tror du att exempelvis Annie Lööf är intresserad av att sluta sin karriär som kommunpolitiker i Värnamo?

Fram till för några månader sedan så tror jag att sjuklövern trodde sig kunna bli av med sd och att allt sedan skulle återgå till det normala, ungefär som när nyd åkte in och ut ur riksdagen. Jag tror dock att de så sakterliga börjar ge upp denna förhoppning och att s och m börjar ställa in sig på att samarbeta med varandra. Är det egentligen så otänkbart att man flyttar den stora skiljelinjen i svensk politik från den traditionella höger och vänsterskalan till pk eller icke-pk?
2012-11-12, 12:47
Medlem
Ja, ett S+M samarbete är det verkliga alternativet. Strategiskt har det vissa fördelar. Främst att det gör småpartierna helt irrelevant, och man skulle kunna tänka sig att många får lämna riksdagen.

Men på sikt är det förödande för det gör SD till det enda riktiga oppositionspartiet. Det är därför sjuklövern helst skulle vilja bevara blockpolitiken om det går, men med resultat för SD på uppemot 15 procent så går det nog inte.

Men det finns ett tredje alternativ som jag tror är lockande, åtminstone för Löfven (Reinfeldt har målat in sig i ett hörn). Och det är att släppa bomben i valrörelsen att man är beredda att diskutera med alla partier om alla frågor, allt för att skapa en stabil regering i ett besvärligt ekonomiskt läge. På det tror jag han skulle vinna valet. Frågan är bara om han har så stark ställning i sitt parti att han kan våga sig på något sådant. Jag tror inte det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in