Citat:
Nå låt oss inte haka upp oss på ord. Allt jag menar är att om inte SD ändrar inställning kommer ett starkare SD inte att innebära att Reinfeldt behöver avgå eller ändra politik, men om nu SD hade velat använda sin tungan på vågen position för att påverka, så har man gjort det galet redan från början. En lämplig markering hade varit att man stött den socialdemokratiska talmanskandidaten istället för regeringens kandidat. Dessutom är det i regel så att största partiet tillsätter talman i nästan alla andra länder utom Sverige.
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Då jag redan förklarat varför jag anser att SD inte riktigt kan ses som något stödparti för regeringen kommer jag inte försöka igen. Hursomhelst kan jag väl hålla med om att SD borde bli mer aggressivt mot regeringen, vilket jag hoppas kan ske i takt med att SD växer och ser att man faktiskt får folk med sig, även en ny ledning kan ändra på detta (Kasselstrand osv.). Socialdemokraterna kan även försöka ändra på detta genom att tala med SD, eftersom man faktiskt har en del gemensamt. Blir dock problematiskt om S även behöver på med sig MP.
Kan väl nämna att det kommer bli intressand att se hur SD kommer agera efter nästa val, eftersom den nya grundlagen tvingar fram en automatisk förtroendeomröstning mot regeringen. Kan faktiskt ärligt säga att jag gärna ser någon sorts S-SD-samarbete, där man antar någon slags "hit-men-inte-längre"-inställning mot EU (får även gärna försöka ta tillbaka makt från EU), minskad invandring (S har historiskt haft lägre invandring än borgarna), och annat. Men då Löfven uttalat sig kraftigt mot SD kommer nog detta inte ske.
Kan väl nämna att det kommer bli intressand att se hur SD kommer agera efter nästa val, eftersom den nya grundlagen tvingar fram en automatisk förtroendeomröstning mot regeringen. Kan faktiskt ärligt säga att jag gärna ser någon sorts S-SD-samarbete, där man antar någon slags "hit-men-inte-längre"-inställning mot EU (får även gärna försöka ta tillbaka makt från EU), minskad invandring (S har historiskt haft lägre invandring än borgarna), och annat. Men då Löfven uttalat sig kraftigt mot SD kommer nog detta inte ske.
En stor del av anledningen till SDs ökade stöd är säkert missnöje med regeringens havererade integrationspolitik. Om väljarna får klart för sig att socialdemokraterna historiskt stått för en i stort sett fungerande invandringspolitik, kanske oppionen svänger, men Reinfeldt kommer att hugga på minsta antydan av kritik från s när det gäller invandring och kalla det rasism, så man kan förstå att Löfven är försiktig.