Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Glöm inte att det är ledarbyte i V också, det kan också påverka. Och hur MP tänker förhålla sej till alliansen... Och om alliansen lyckas hålla ihop...
Ja, det finns tusen punkter som kan påverka.
Det är sant, men jag skulle punkta ner två av spåren, dels
1. Åsa-Nietsches önskan om en maktförskjutning inom Alliansblocket, där moderaterna försvagas till förmån för de tre småpartierna, dels:
2. hur V med Sjöstedt (?) vid rodret kan återta de väljare som vandrade till Mp vid förra årets val, kanske kan V åter hamna kring ~8% i opinionen? Byter Mp sida då, eller vart tar de vägen? Kan de säkra fler besvikna-på-Juholt-väljare för att täcka upp de som går tillbaka till V?
Oavsett vad jag personligen tycker handlade senaste valet om att välja mellan två alternativ, rimligen är det mellan de två alternativen som de flesta kommer att välja även nästa gång. Majoriteten av väljarna som rör sig, gör det inom respektive block. Det som avgör är hur många, och vilka, som kan tänka sig "byta block".
Men visst, för medborgarna, demokratin och debattklimatet vore det väldigt bra om de tre små skitpartierna som stödjer M i regeringsställning kunde lufta lite angelägna frågor och vara lite hårdare i tonen. Tyvärr tror jag inte vi får se det, de kommer fortsätta tyna bort. Längs det spåret är Lööf en idealisk partiledare. Hon kan säkert vika ihop C-flaggan snyggt när partiet försvunnit.
Kommer Mp klara av att stå med en fot i varje läger?