2011-10-17, 12:16
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Jaha, nu verkar alltså en Lööf-effekt vara synlig i åtminstone en mätning. Jag var själv lite tveksam, men är inte förvånad. En ung tjej som är lagom duktig på att få ur sig lite floskler kan såklart hippa till ett parti för stunden. Vi ska inte glömma att alla i Sverige inte är politiskt intresserade och hänger här i PI eller läser tidningarnas ledare. De flesta människor är tvärtom både ointresserade av, och helt okunniga om, politik och röstar inte på ett parti på grund av ideologi eller ibland ens sakfrågor utan hur bra företrädare funkar i tv.

I förlängningen tror jag dock inte att Lööf är någon räddare, men jag kan såklart ha fel. Kanske vore det bra för Alliansen som helhet om de tre småpartierna kunde ta omkring 10-12 procentenheter från M och få lite mer att säga till om. Förvisso skulle det kunna skapa lite mer spänningar med flera starka partier, men jag börjar bli lite trött på att Reinfeldt kan köra sitt race inom Alliansen med tre lydhundar.

Det ska bli extra intressant att se höstens opinionsundersökningar efter bl a budget/skuggbudgetar, Juholtgate, Lööfs tillträde, debatt i KD om ny ledare osv.
2011-10-17, 20:26
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Jaha, nu verkar alltså en Lööf-effekt vara synlig i åtminstone en mätning. Jag var själv lite tveksam, men är inte förvånad. En ung tjej som är lagom duktig på att få ur sig lite floskler kan såklart hippa till ett parti för stunden. Vi ska inte glömma att alla i Sverige inte är politiskt intresserade och hänger här i PI eller läser tidningarnas ledare. De flesta människor är tvärtom både ointresserade av, och helt okunniga om, politik och röstar inte på ett parti på grund av ideologi eller ibland ens sakfrågor utan hur bra företrädare funkar i tv.

I förlängningen tror jag dock inte att Lööf är någon räddare, men jag kan såklart ha fel. Kanske vore det bra för Alliansen som helhet om de tre småpartierna kunde ta omkring 10-12 procentenheter från M och få lite mer att säga till om. Förvisso skulle det kunna skapa lite mer spänningar med flera starka partier, men jag börjar bli lite trött på att Reinfeldt kan köra sitt race inom Alliansen med tre lydhundar.

Det ska bli extra intressant att se höstens opinionsundersökningar efter bl a budget/skuggbudgetar, Juholtgate, Lööfs tillträde, debatt i KD om ny ledare osv.
Glöm inte att det är ledarbyte i V också, det kan också påverka. Och hur MP tänker förhålla sej till alliansen... Och om alliansen lyckas hålla ihop...

Ja, det finns tusen punkter som kan påverka.
2011-10-17, 21:44
Medlem
eternussermos avatar
Låg inte alliansen under med 10-15% ett tag under förra regeringsperioden?
2011-10-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Låg inte alliansen under med 10-15% ett tag under förra regeringsperioden?

Jo, men de Rödgröna hade ju Mona så de facto betydde 10% överläge för Rödgröna 2% överläge för Alliansen.
2011-10-17, 22:01
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Jo, men de Rödgröna hade ju Mona så de facto betydde 10% överläge för Rödgröna 2% överläge för Alliansen.
Och det gäller inte med Åsa-Nesse?
2011-10-17, 23:07
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Glöm inte att det är ledarbyte i V också, det kan också påverka. Och hur MP tänker förhålla sej till alliansen... Och om alliansen lyckas hålla ihop...

Visst. Det kan nog bli en Sjöstedt-effekt för V också. Helt enkelt en spännande höst och vinter att vänta, även om det knappast är någon risk att Alliansen spricker.
2011-10-18, 10:36
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche

Är nog snarare Maud och Anders som pressat ner centern och det vi ser nu är en uppstuds. Om den håller i sig eller inte är nästa fråga. Man får dock komma ihåg att centerpartiet är ett av fyra partier som i mannaminne varit stora i Sverige, till skillnad från småhandlare som kd, fp, v, mp och sd.
2011-10-18, 10:56
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king

Det är sant, men jag skulle punkta ner två av spåren, dels
1. Åsa-Nietsches önskan om en maktförskjutning inom Alliansblocket, där moderaterna försvagas till förmån för de tre småpartierna, dels:
2. hur V med Sjöstedt (?) vid rodret kan återta de väljare som vandrade till Mp vid förra årets val, kanske kan V åter hamna kring ~8% i opinionen? Byter Mp sida då, eller vart tar de vägen? Kan de säkra fler besvikna-på-Juholt-väljare för att täcka upp de som går tillbaka till V?

Oavsett vad jag personligen tycker handlade senaste valet om att välja mellan två alternativ, rimligen är det mellan de två alternativen som de flesta kommer att välja även nästa gång. Majoriteten av väljarna som rör sig, gör det inom respektive block. Det som avgör är hur många, och vilka, som kan tänka sig "byta block".

Men visst, för medborgarna, demokratin och debattklimatet vore det väldigt bra om de tre små skitpartierna som stödjer M i regeringsställning kunde lufta lite angelägna frågor och vara lite hårdare i tonen. Tyvärr tror jag inte vi får se det, de kommer fortsätta tyna bort. Längs det spåret är Lööf en idealisk partiledare. Hon kan säkert vika ihop C-flaggan snyggt när partiet försvunnit.

Kommer Mp klara av att stå med en fot i varje läger?
2011-10-19, 19:26
Medlem
sWeePerrs avatar
Väljarras för S (TV4/Novus):

http://www.nyheterna.se/1.2329796/2011/10/19/valjarras_for_s
http://www.nyheterna.se/polopoly_fs/1.2329796.1319043892!novus%20v%C3%A4ljarbarometer. pdf

Citat:
Den senaste veckans uppmärksamhet kring S-ledaren Håkan Juholt har gett ett kraftigt avtryck i väljaropinionen. I onsdagens mätning från Novus rasar partiet med nästan
fyra procentenheter till 29,5 procent vilket är lägre än valresultatet.

Slölyssnade på tv:n och tydligen spänner undersökningen över fyra veckor. Väntar med spänning på en undersökning som helt och hållet ligger efter avslöjandet.
2011-10-19, 19:53
Medlem
Tretjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Väljarras för S (TV4/Novus):

http://www.nyheterna.se/1.2329796/2011/10/19/valjarras_for_s
http://www.nyheterna.se/polopoly_fs/1.2329796.1319043892!novus%20v%C3%A4ljarbarometer. pdf

Slölyssnade på tv:n och tydligen spänner undersökningen över fyra veckor. Väntar med spänning på en undersökning som helt och hållet ligger efter avslöjandet.

Jag tror att (S) kommer hamna på i genomsnitt 29%-30% vid mätningarna som görs helt efter Juholt-veckan. Främst är det äldre människor i landsbygden som bytt parti, och detta är människor som hela sina liv röstat på Socialdemokraterna - efter någon månad av protest så kommer de vara tillbaka, de kommer aldrig i sina liv att lägga en röst på borgerligheten, antingen blir det då en flykt till Vänsterpartiet, som de reflexmässigt ogillar pga. tidigare historik som kommunistiskt parti, eller tillbaka till Socialdemokraterna.
2011-10-19, 19:59
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretjak
Jag tror att (S) kommer hamna på i genomsnitt 29%-30% vid mätningarna som görs helt efter Juholt-veckan. Främst är det äldre människor i landsbygden som bytt parti, och detta är människor som hela sina liv röstat på Socialdemokraterna - efter någon månad av protest så kommer de vara tillbaka, de kommer aldrig i sina liv att lägga en röst på borgerligheten, antingen blir det då en flykt till Vänsterpartiet, som de reflexmässigt ogillar pga. tidigare historik som kommunistiskt parti, eller tillbaka till Socialdemokraterna.
Tyvärr har du nog rätt, trots att du ofta har dålig koll.

Förhoppningsvis är en del av detta valboskap sistagångsväljare.
2011-10-19, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tyvärr har du nog rätt, trots att du ofta har dålig koll.

Förhoppningsvis är en del av detta valboskap sistagångsväljare.
En betydande del av åldersgruppen kommer att grävas ned i jorden inom 3 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in