2010-07-07, 14:39
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donbistotovarr
Duma Key
Drömfångare
Helt jävla fantastiska!

Mm dreamcatchers är magisk. Läste den boken med en febrig iver och kom verkligen in i den på ett skumt sätt. Kings berättarkonst är out of this world
Senast redigerad av Jensofsweden 2010-07-07 kl. 14:41.
Citera
2010-07-07, 14:51
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronoparks hund
Läste nydligen klart Varsel, jävlar vilken bra bok!

Tyckte den, förutom den styltiga översättningen jag läste, var lite av en besvikelse. Vissa partier var grymt bra, men det kändes lite för mycket som självömkan från den alkoholiserade King. Säkert bra rent terapeutiskt att skriva en sådan bok, men då kan han ju inte klaga på att Stanley Kubrick ändrar och gör den mycket bättre som film.

Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Pestens tid (The Stand som tidigare nämnts) eller Det.

Jag skulle vilja hävda att de är Kings främsta verk. Det är dock tegelstensvarning på båda, men låt inte det skrämma dig.

Jag tyckte Det tappade mot slutet, för mycket av Dets bakgrund förklarades och så var det så klart Kings vanliga utspejsade och smålöjliga slut, med guldögonblick som när de möter Det
eller det fåniga besöket i "dödsljusen" (respekt till King ändå att han försökt beskriva vad som verkar vara en närmast psykedelisk upplevelse). Slutet/epilogen var väldigt välskrivet och sorgligt också, och fram tills de ger sig ner i kloakerna var boken väldigt bra.

Annars gillar jag "Lida", "Desperation" och "Köplust".
Citera
2010-07-07, 15:44
Medlem
PaiN i Stugan^s avatar
Jävlar vad många svar, och böcker, tack för svaren!
Citera
2010-07-07, 18:26
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag tyckte Det tappade mot slutet, för mycket av Dets bakgrund förklarades och så var det så klart Kings vanliga utspejsade och smålöjliga slut, med guldögonblick som när de möter Det
eller det fåniga besöket i "dödsljusen" (respekt till King ändå att han försökt beskriva vad som verkar vara en närmast psykedelisk upplevelse). Slutet/epilogen var väldigt välskrivet och sorgligt också, och fram tills de ger sig ner i kloakerna var boken väldigt bra.
Ja du har rätt att den tappar mot slutet, men jag tycker att resten av boken väger upp det.

Jag tror att hans största misstag var att
Citera
2010-07-07, 20:53
Medlem
Kronoparks hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaiN i Stugan^
Blev lite sugen på att läsa en bok av King, men jag vet inte riktigt vilken, då han har skrivit ett antal.

Är det någon bok som verkligen sticker ut från mängden som ett mästerverk eller kan man välja fritt? Detta blir min första Stephen King-bok bör tilläggas, har dock sett en hel del filmer baserade på dennes böcker.

Så... tips som första bok?

edit: Skit i att det ska vara ljudbok.

Cujo, Eldfödd, Raseri, Den flyende mannen, Sommardåd/Vinterverk. Inte så jätte stora böcker och alla är riktigt jävla bra
Citera
2010-07-07, 20:56
Medlem
Rakiis avatar
Blir glad över att se att det finns ett par andra som rekommenderar Cujo som jag alltid trott har varit en av Kings minst uppskattade böcker av någon anledning, kanske beror på att filmen var ren skit?

Superb bok i alla fall!
Citera
2010-07-07, 23:32
Medlem
Jag skulle nog säga The Stand iom att den fängslar mig som tusan var gång jag läser den. Men jag tycker att Kings storhet ligger i hans noveller, han kan på ganska kort tid fängsla en och verkligen krama ur en riktigt bra story på bara ett fåtal sidor (tillskillnad från hans tegelstenar).
Citera
2010-07-07, 23:35
Medlem
han solos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Jag skulle nog säga The Stand iom att den fängslar mig som tusan var gång jag läser den. Men jag tycker att Kings storhet ligger i hans noveller, han kan på ganska kort tid fängsla en och verkligen krama ur en riktigt bra story på bara ett fåtal sidor (tillskillnad från hans tegelstenar).

Ja fyhelvete vilken bra bok. Visst finns det filmatisering eller iaf en tv-serie?

Citera
2010-07-07, 23:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Ja fyhelvete vilken bra bok. Visst finns det filmatisering eller iaf en tv-serie?

Japp, en tv-serie med b.la Molly Ringwald ifrån början av nittiotalet på sex timmar finns.
Citera
2010-07-08, 00:50
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Blir glad över att se att det finns ett par andra som rekommenderar Cujo som jag alltid trott har varit en av Kings minst uppskattade böcker av någon anledning, kanske beror på att filmen var ren skit?

Superb bok i alla fall!

I sina memoarer "Att skriva" berättar King att han knappt kommer ihåg att han skrivit just den boken, pga sitt tunga missbruk av alkohol, kokain och annan mat. Har inte läst den själv, tycker bara det är en "lustig" anekdot.
Citera
2010-07-08, 00:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
I sina memoarer "Att skriva" berättar King att han knappt kommer ihåg att han skrivit just den boken, pga sitt tunga missbruk av alkohol, kokain och annan mat. Har inte läst den själv, tycker bara det är en "lustig" anekdot.

Ja, det har man läst. Tycker själv att King spottade ur sig sina bästa verk under rusperioderna han hade, vilket märks ganska tydligt i en del av hans tidiga böcker.
Citera
2010-07-08, 01:00
Medlem
Citat:
Ja, det har man läst. Tycker själv att King spottade ur sig sina bästa verk under rusperioderna han hade, vilket märks ganska tydligt i en del av hans tidiga böcker.

På samma ämne kan nämnas att han skriver väldigt ojämnt nu för tiden, ryckigt och stora skillnader i språk och flöde. Sitter med den sista boken i Mörka Tornet-serien och det känns bitvis som den är skriven av flera personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in