2009-10-11, 19:09
Medlem
sphinxen_111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Tror att jag har alla böcker med Stephen King, på svenska naturligtvis. Men jag måste säga att en klar försämring har skett. Hans gamla romaner är nästintill oslagbara, idag tycker jag bara att han är seg och konstig. Den sista med honom jag köpte var Signal. Nu blir det inga fler. Han har gjort sitt i min bokhylla.
Men böcker som t ex Det, Christine, Pestens Tid och hans novellsamlingar är bland det bästa som har skrivits.

Har länge funderat på att ge King en chans. Vilken bok rekomendenderar du att börja med? Förresten vilken av hans bäcker bygger filmen Nyckeln till frihet på? Har du läst den och är den bra?
Citera
2009-10-11, 19:16
Medlem
Ozknybergs avatar
Den gröna milen kan vara den bästa bok jag har läst hittills, helt underbar med andra ord.
Har inte läst så mycket av Stephen King mer än "Marathonmarschen","Den gröna milen", "Vägbygge" och några noveller.
Funderar på att låna en till bok av honom eftersom jag blev så pass impad utav den gröna milen.
Citera
2009-10-11, 19:20
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Tror att jag har alla böcker med Stephen King, på svenska naturligtvis. Men jag måste säga att en klar försämring har skett. Hans gamla romaner är nästintill oslagbara, idag tycker jag bara att han är seg och konstig. Den sista med honom jag köpte var Signal. Nu blir det inga fler. Han har gjort sitt i min bokhylla.
Men böcker som t ex Det, Christine, Pestens Tid och hans novellsamlingar är bland det bästa som har skrivits.

Det får jag dessvärre hålla med om. Jag fick total läskramp av både Signal och Liseys berättelse.

Tur att han har skrivit så många böcker att man aldrig tröttnar på att läsa om dom gamla

Citat:
Ursprungligen postat av sphinxen_111
Förresten vilken av hans bäcker bygger filmen Nyckeln till frihet på? Har du läst den och är den bra?

Den bygger på novellen Sommardåd som är med i boken som heter just Sommardåd. På engelska går samlingen under namnet Different Seasons och novellen heter Rita Hayworth and Shawshank Redemption.
Senast redigerad av janwindahl 2009-10-11 kl. 19:24.
Citera
2009-10-11, 19:28
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Har länge funderat på att ge King en chans. Vilken bok rekomendenderar du att börja med? Förresten vilken av hans bäcker bygger filmen Nyckeln till frihet på? Har du läst den och är den bra?

Jurtjyrkogården är oslagbar. Läser den fortfarande när jag tycker att dagens skräcklitteratur inte håller måttet
Citera
2009-10-11, 19:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Att King blivit sämre med åren vet jag faktiskt inte om jag vågar eller vill hålla med om då jag fann både Signal och Duma Key som väldigt bra, innovativa och King skriver med en ny slags skaparglädje. Visst känns det mer som att han övergivit lite av sina gamla ideal med hur han lägger fram handlingen i böckerna såväl har det mer genom åren blivit människoskildringar med en sorglig grogrund i botten som böckerna bygger på. Så ja, så mycket skräck är det ju inte tal om längre, men som sagt var Duma Key väldigt bra och har stora förväntningar på Under the Dome.

Citat:
Ursprungligen postat av Ozknyberg
Funderar på att låna en till bok av honom eftersom jag blev så pass impad utav den gröna milen.

Personligen skulle jag ha börjat med Mörka Tornet-sviten nu då alla sju böckerna finns översatta på svenska genom Bra Böcker Förlag.
Citera
2009-10-11, 21:26
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Förresten vilken av hans bäcker bygger filmen Nyckeln till frihet på? Har du läst den och är den bra?

Den ingår i en novellsamling om fyra noveller. Den heter vårgärning på svenska, tror jag. De andra novellerna har också blivit film tror jag, bland annat "stand by me". På engelska heter novellen "Rita Hayworh and the Shawshank Redemption".
Citera
2009-10-11, 21:35
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Den bygger på novellen Sommardåd som är med i boken som heter just Sommardåd. På engelska går samlingen under namnet Different Seasons och novellen heter Rita Hayworth and Shawshank Redemption.

Får rätta mig själv där.. Novellen heter Vårbedrift och inte Sommardåd. Men boken heter Sommardåd.
Citera
2009-10-11, 21:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
De andra novellerna har också blivit film tror jag, bland annat "stand by me".

Kan flika in med att den heter The Body för dem som undrar.
Citera
2009-10-11, 21:46
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Den ingår i en novellsamling om fyra noveller. Den heter vårgärning på svenska, tror jag. De andra novellerna har också blivit film tror jag, bland annat "stand by me". På engelska heter novellen "Rita Hayworh and the Shawshank Redemption".
shawshank historien är med i different seasons på engelska
Citera
2009-10-12, 11:37
Bannlyst
Jag läser Det just nu, är en 350 sidor in i boken, är den verkligen så här tråkig? Jag har djup respekt för Stephen King, och jag älskar hans sätt att få en att älska karaktärerna, men Det verkar bara tråkig.

Blir den bättre eller? Kanske inte min stil helt enkelt. Jag funderar på att ta upp Pestens Tid (som också står i bokhyllan) och kanske pararell läsa den med Det.

Fick höra så mycket om Det att jag helt enkelt förväntade mig, ja, mer.
Citera
2009-10-12, 13:31
Medlem
jeremy-joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoeticJustice
Jag läser Det just nu, är en 350 sidor in i boken, är den verkligen så här tråkig? Jag har djup respekt för Stephen King, och jag älskar hans sätt att få en att älska karaktärerna, men Det verkar bara tråkig.

Blir den bättre eller? Kanske inte min stil helt enkelt. Jag funderar på att ta upp Pestens Tid (som också står i bokhyllan) och kanske pararell läsa den med Det.

Jag hade samma problem med Det faktiskt. Jag orkade inte läsa klart den eftersom jag tyckte den var.. för tråkig.

Pestens Tid kan jag rekommendera. Den är fantastiskt bra. Även om man sett filmen. Den tar visserligen också lite tid på sig men payoffen är väldigt stor.
Citera
2009-10-12, 14:43
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoeticJustice

Har du inte fastnat i boken efter 350 sidor så är den helt klart inget för dig!

Jag läser ju nu om boken för femte gången och den trollbinder mig fortfarande.
Men smaken är ju som baken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in