2010-04-17, 02:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
De böcker som har störst koppling till Det mörka tornet är

Hur är det med;

Citera
2010-04-17, 02:57
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hur är det med;

Den har jag faktiskt inte läst, så jag kan tyvärr inte svara på det.
Citera
2010-04-17, 02:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Den har jag faktiskt inte läst, så jag kan tyvärr inte svara på det.

Okej.

Nu är det säkert över fem år sedan jag läste den, men vill minnas att jag i efterhand minns någon slags koppling, om än en minimal sådan.
Citera
2010-04-17, 03:08
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Okej.

Nu är det säkert över fem år sedan jag läste den, men vill minnas att jag i efterhand minns någon slags koppling, om än en minimal sådan.
Det enda jag vet om den är att antagonisten kallas Flagg så det borde ju inte vara helt otroligt att det skulle finnas någon koppling.
Citera
2010-04-21, 19:20
Medlem
Måste säga att jag tyvärr har lite svårt att riktigt fastna för Kings äldre böcker.

Det är nog inte många som håller med mig men jag började nog läsa King i fel ände, jag började läsa hans lite nyare böcker såsom Duma key och Benrangel vilka jag tyckte var helt fantastiskt bra och otroligt mysiga. Jag tycker nästan att King skriver lite bättre på äldre dagar, det känns mer levande och verkligt på något sätt. Dock så är nog hans gamla storys bättre.
Citera
2010-04-21, 20:00
Medlem
Är det någon som läst Carrie?
Jag läste den och den var supersvår. jag fattade inte ett ord. Det var helt nya ord på varje sida. Till och med morfar som kan engelska innan och utantill och jobbat på ett amerikanskt företag tyckte boken var onödigt avancerad som bok passande gymnasiet.

Ingen som tycker den var svår?
Citera
2010-04-21, 20:02
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IP-pel
Är det någon som läst Carrie?
Jag läste den och den var supersvår. jag fattade inte ett ord. Det var helt nya ord på varje sida. Till och med morfar som kan engelska innan och utantill och jobbat på ett amerikanskt företag tyckte boken var onödigt avancerad som bok passande gymnasiet.

Ingen som tycker den var svår?

Nu har jag inte läst den på kanske 15-16 år..men har inget minne av att den skulle vara svårläst.
Generellt så är väl Stephen King ett av de vanligaste exemplen på lättläst prosa för folk i skolålder.
Citera
2010-04-21, 22:50
Medlem
jasså oj.
Kanske finns en lättläst och svårläst version?
Citera
2010-04-21, 23:07
Medlem
Citat:
Måste säga att jag tyvärr har lite svårt att riktigt fastna för Kings äldre böcker.

Det är nog inte många som håller med mig men jag började nog läsa King i fel ände, jag började läsa hans lite nyare böcker såsom Duma key och Benrangel vilka jag tyckte var helt fantastiskt bra och otroligt mysiga. Jag tycker nästan att King skriver lite bättre på äldre dagar, det känns mer levande och verkligt på något sätt. Dock så är nog hans gamla storys bättre.

Det är du nog rätt ensam om, ja.
Enligt mig så kan man lägga av att läsa Kings böcker skrivna efter 1990 - senast.
Citera
2010-04-22, 10:16
Medlem
Affelindos avatar
Jag har precis börjat med Revolvermannen efter tips här på forumet. Det är helt fantastiskt vilken stämning som byggs upp nästan direkt. Det har var för mig fantasy på et helt nytt sätt. Ett bra sätt! Det känns som om det finns fragment från så mycklet men att det ändå passar ihop (western, post-apokalyps, fantasy m.m.). Jaghoppas på många timmar bra läsning framför mig. Det finns ju ett par böcker i serien.
Citera
2010-04-22, 13:47
Medlem
Prawnis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Jag har precis börjat med Revolvermannen efter tips här på forumet. Det är helt fantastiskt vilken stämning som byggs upp nästan direkt. Det har var för mig fantasy på et helt nytt sätt. Ett bra sätt! Det känns som om det finns fragment från så mycklet men att det ändå passar ihop (western, post-apokalyps, fantasy m.m.). Jaghoppas på många timmar bra läsning framför mig. Det finns ju ett par böcker i serien.

Jag avundas dig
Du har ett par underbara böcker framför dig!
Citera
2010-04-22, 13:57
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawni
Jag avundas dig
Du har ett par underbara böcker framför dig!
Det känns så. Jag beställde just hem del 2 och 3 från Bokus så att jag inte skall behöva vänta när Revolvermannen är slut.

Det är faktiskt det första jag läser av Stephen King sedan sent åttiotal, tidigt nittiotal då man var en skräck-törstande tonåring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in