2013-05-31, 14:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Ska komma ut i september, men jag vet inte när boken kommer till Sverige. Om vi får den engelska utgåvan ungefär samtidigt eller om vi får vänta ett tag på en svensk översättning.

Adlibris och SF Bokhandeln brukar få in engelska utgåvor av hans böcker ganska snabbt har jag märkt.
Citera
2013-06-13, 13:00
Medlem
Joyland har fått rätt så fina recensioner och ska tydligen vara mer i stil med de äldre King böckerna.

Vad tyckte ni som läst 11/22/63 om den? Jag har den hemma och funderar på att läsa den men jag vet inte riktigt om handlingen riktigt intresserar mig men det har jag iofs tänk om många King böcker som jag sedan verkligen gillat.
Citera
2013-06-14, 22:15
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Den här King är ju helt otrolig, att han överhuvudtaget hinner med att skriva så mycket som han gör! Ska Kennedyboken bli översatt till svenska? Nån som vet?

Jag läser just nu "Full dark, no stars" och den är skitbra. Funderar starkt på att hugga in på "Under kupolen" efter den. Nån som läst och kan säga i fall den är bra?

Vilka är era favoriter av King? Jag säger Thinner, Christine, Köplust, Det och Varsel. Sömnlös och Pestens tid är två exempel på verk av honom som jag däremot inte gillade nämnvärt. Samma sak med Död zon.
Citera
2013-06-15, 00:25
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Den här King är ju helt otrolig, att han överhuvudtaget hinner med att skriva så mycket som han gör! Ska Kennedyboken bli översatt till svenska? Nån som vet?

Jag läser just nu "Full dark, no stars" och den är skitbra. Funderar starkt på att hugga in på "Under kupolen" efter den. Nån som läst och kan säga i fall den är bra?

Vilka är era favoriter av King? Jag säger Thinner, Christine, Köplust, Det och Varsel. Sömnlös och Pestens tid är två exempel på verk av honom som jag däremot inte gillade nämnvärt. Samma sak med Död zon.
Att han hinner beror ju på hans 2000 ord per dag-grej. Att skriva 2000 ord per dag innebär att han pruttar ur sig ca 6 romansidor om dagen, vilket är enormt mycket mer än vad många andra gör.

Mina favoritverk listar jag ett fåtal inlägg ovanför ditt: https://www.flashback.org/sp43346819
Citera
2013-06-15, 01:19
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Att han hinner beror ju på hans 2000 ord per dag-grej. Att skriva 2000 ord per dag innebär att han pruttar ur sig ca 6 romansidor om dagen, vilket är enormt mycket mer än vad många andra gör.

Mina favoritverk listar jag ett fåtal inlägg ovanför ditt: https://www.flashback.org/sp43346819

Problemet är väl att risken finns att Kings produktivitet gör att kvantitet blir viktigare än kvalitet.
Nu har jag inte läst överdrivet mycket av hans senare verk, men upplever att hans bästa skrevs på 70-talet/80-talet: Varsel, Pestens tid, Lida, Det, Carrie, etc. Därefter fortsatte han att vara väldigt produktiv, men har inte - som jag ser det - skrivit någonting som sticker ut särskilt mycket.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2013-06-15 kl. 01:21.
Citera
2013-06-15, 01:26
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Jag håller inte med dig om att Pestens tid är ett av hans sämre verk. Jag har läst boken (både i den avkortade och oavkortade utgåvan) ett antal gånger och tycker att det är ett av hans starkaste verk. Annars är väl Det, Varsel, Lida och Carrie några favoriter men har svårt för hans senare verk: Thinner, Köplust, Sömnlös, Benrangel och det mesta som han skrev under 90-talet (förutom Den gröna milen, möjligtvis).
Citera
2013-06-15, 01:35
Medlem
Galvestonens avatar
Jag gillar hans noveller, så ex Den förskräckliga Apan kan starkt rekommenderas.
Citera
2013-06-15, 06:56
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Jag gillar hans noveller, så ex Den förskräckliga Apan kan starkt rekommenderas.

Har läst en del av hans novellsamlingar, men det är egentligen bara Nattsvart, stjärnlöst som jag gillar. Samt 3 noveller av 4 i Mardrömmar. 'Dödsbädden', 'Nattmaror och Drömlandskap' samt 'Allt kan hända' har ganska varierande noveller. Har inte läst 'Den förskräckliga apan' ännu.

Citat:

Håller med om att Full dark, no stars (Nattsvart, stjärnlöst) är fantastisk. Har dock inte hunnit läsa Under Kupolen ännu, men boken ligger på nattduksbordet.

Fast jag gillar faktiskt Död Zon, det är en av de första böckerna med King som jag läste och jag har alltid varit svag för den. Absolut en av mina favoritböcker (inte bara av King, utan i allmänhet också). Pestens tid gilllar jag också, men inte riktigt lika mycket som Död Zon.

Mina favoriter är nog: Död Zon, Benrangel, Varsel, Lida, Köplust samt novellsamlingen Nattsvart, stjärnlöst. Gillar en del andra böcker också. Men håller nog dessa som favoriter. Jag ogillar däremot 'Staden som försvann', 'Rasande Rose' och 'Flickan som älskade Tom Gordon'.

Så vi är ganska olika.
Citera
2013-06-15, 15:56
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag håller inte med dig om att Pestens tid är ett av hans sämre verk. Jag har läst boken (både i den avkortade och oavkortade utgåvan) ett antal gånger och tycker att det är ett av hans starkaste verk. Annars är väl Det, Varsel, Lida och Carrie några favoriter men har svårt för hans senare verk: Thinner, Köplust, Sömnlös, Benrangel och det mesta som han skrev under 90-talet (förutom Den gröna milen, möjligtvis).
Svårt för Köplust?! Oj, det är en av de bästa böckerna jag läst överhuvudtaget. Smaken är som röven...
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Har läst en del av hans novellsamlingar, men det är egentligen bara Nattsvart, stjärnlöst som jag gillar. Samt 3 noveller av 4 i Mardrömmar. 'Dödsbädden', 'Nattmaror och Drömlandskap' samt 'Allt kan hända' har ganska varierande noveller. Har inte läst 'Den förskräckliga apan' ännu.

Håller med om att Full dark, no stars (Nattsvart, stjärnlöst) är fantastisk. Har dock inte hunnit läsa Under Kupolen ännu, men boken ligger på nattduksbordet.

Fast jag gillar faktiskt Död Zon, det är en av de första böckerna med King som jag läste och jag har alltid varit svag för den. Absolut en av mina favoritböcker (inte bara av King, utan i allmänhet också). Pestens tid gilllar jag också, men inte riktigt lika mycket som Död Zon.

Mina favoriter är nog: Död Zon, Benrangel, Varsel, Lida, Köplust samt novellsamlingen Nattsvart, stjärnlöst. Gillar en del andra böcker också. Men håller nog dessa som favoriter. Jag ogillar däremot 'Staden som försvann', 'Rasande Rose' och 'Flickan som älskade Tom Gordon'.

Så vi är ganska olika.
Kul att du gillar Full dark, no stars! Den känns som en riktig klassisk King.

Jag får kanske ge Död zon en chans till då. Jag köpte den för nåt år sedan och när jag började läsa den tänkte jag bara: "Vad fan är det här?". Det kan nog dock ligga en del i att man har sentimentala minnen kopplade till en viss bok. Köplust läste jag som tonåring och upplevde den som magisk. Jag har bevarat det minnet, i dag kanske jag skulle se annorlunda på den om jag läste om den. Vem vet?
Citera
2013-06-20, 18:05
Medlem
Jag har precis läst runt 200 sidor i 11/22/63 och måste bara säga att HELVETE vad bra det är än så länge! Det känns som att boken kunde ha varit skriven under Stephen Kings storhetstid.
Citera
2013-06-20, 18:43
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asfas
Jag har precis läst runt 200 sidor i 11/22/63 och måste bara säga att HELVETE vad bra det är än så länge! Det känns som att boken kunde ha varit skriven under Stephen Kings storhetstid.

Grymt! Har varit sugen på den länge, men aldrig haft tid. Blir nog under sommarn!
Citera
2013-06-21, 11:53
Medlem
UT64s avatar
Har just läst ut Nattsvart, stjärnlöst och jag ger högt betyg.
Fyra noveller som satt mer eller mindre klockrent så här på försommaren.

Första berättelsen handlar om en man på landsbygden på 20-talet som
bestämmer sig för att begå ett mord för att rädda sin gård. Betyg: 3,5

I den andra följer vi en deckarförfattarinna som efter ett föredrag
får punktering på hemvägen och våldtagen och nästan dödad. Betyg: 4,5

Den tredje berättelsen börjar med en att en svårt cancersjuk man
får syn på ett märkligt stånd vid vägkanten. En Mr Natas säljer
där FÖRLÄNGNINGAR. Även förlängningar av liv. Till ett pris förstås.. Betyg: 4

I den sista historien får en vanlig normal hemmafru plötsligt bevis för
att hennes man sedan 27 år har en hemlighet. Som hon kanske inte
velat veta.. Betyg: 4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera