2010-07-08, 01:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highorbit
På samma ämne kan nämnas att han skriver väldigt ojämnt nu för tiden, ryckigt och stora skillnader i språk och flöde. Sitter med den sista boken i Mörka Tornet-serien och det känns bitvis som den är skriven av flera personer.

Får också ett intryck av att han var djupare förr i tiden, då var det oftast metaforer och en stor baktanke i hans verk vilket saknas nuförtiden. Läser man mellan sidorna upptäcker man en hel del intressant.
Citera
2010-07-08, 14:08
Medlem
Kronoparks hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Blir glad över att se att det finns ett par andra som rekommenderar Cujo som jag alltid trott har varit en av Kings minst uppskattade böcker av någon anledning, kanske beror på att filmen var ren skit?

Superb bok i alla fall!

Läste den första gången jag var en 12-13 , tror jag läste ur den på en dag, sjukt bra bok som man fastnar i.
Citera
2010-07-08, 14:34
Medlem
Jag har bara sett filmen Cujo.
Lär köpa boken snarast!
Citera
2010-07-09, 14:20
Medlem
Blev precis klar med Staden som försvann, vilken bok!

Nu har man bara Eldfödd och Död zon kvar då, kan de klassas som "skräck"? När jag läste handlingen om dem så verkade de vara mer åt thriller håller.
Citera
2010-07-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf

Nu har man bara Eldfödd och Död zon kvar då, kan de klassas som "skräck"? När jag läste handlingen om dem så verkade de vara mer åt thriller håller.
Det är verkligen en bok jag uppskattar. Har läst den säkert ett tiotal gånger under årens lopp.
Någon som sett någon av filmerna?
Citera
2010-07-10, 13:58
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Det är verkligen en bok jag uppskattar. Har läst den säkert ett tiotal gånger under årens lopp.
Någon som sett någon av filmerna?
Det finns en miniserie som heter "Salem's Lot", baserad på Staden som försvann. Såg den när jag var elva-tolv och tyckte den var bra - men idag vet jag inte riktigt om jag skulle säga samma sak

"Eldfödd" såg jag också när jag var liten, Drew Barrymore i huvudrollen. Ingen av King's tidiga filmatiseringar är ju nåt vidare dock. Förutom "Pet sematary" - riktigt bra film (och bok).

Förresten, "Nattmaror & Drömlandskap" gick på ettan igår. Noveller som blivit filmade - "Slagfältet" var den första. Nån som såg det? Missade
Citera
2010-07-10, 14:40
Medlem
AchromaticSpirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Det finns en miniserie som heter "Salem's Lot", baserad på Staden som försvann. Såg den när jag var elva-tolv och tyckte den var bra - men idag vet jag inte riktigt om jag skulle säga samma sak

"Eldfödd" såg jag också när jag var liten, Drew Barrymore i huvudrollen. Ingen av King's tidiga filmatiseringar är ju nåt vidare dock. Förutom "Pet sematary" - riktigt bra film (och bok).

Förresten, "Nattmaror & Drömlandskap" gick på ettan igår. Noveller som blivit filmade - "Slagfältet" var den första. Nån som såg det? Missade

Inget du missade direkt. Har sett den serien förut och mer B får man leta efter.
Senast redigerad av AchromaticSpirit 2010-07-10 kl. 14:47.
Citera
2010-07-10, 15:02
Medlem
ElakPistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf

Jag skulle inte klassa Död zon som varken thriller eller skräck. Visst har den sina inslag av övernaturlighet (väldigt litet i jämförelse med andra) och det finns "otäcka" bitar (men inte skrämmande). Det centrala i den var enligt mig sönderfallet av vissa personer på det psykologiska planet. Utan att avslöja för mycket hoppas jag.

En bra bok i vilket fall som helst.
Citera
2010-07-10, 15:42
Medlem
Ahruons avatar
Har kommit över boken Det av Stephen King. En riktig tegelsten minst sagt. Undrar lite hur alla ni som gillar King rankar denna bok? Är det värt mödan att läsa ut den, har hört att slutet ska vara ganska dåligt.
Citera
2010-07-10, 15:58
Medlem
shaqims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Har kommit över boken Det av Stephen King. En riktig tegelsten minst sagt. Undrar lite hur alla ni som gillar King rankar denna bok? Är det värt mödan att läsa ut den, har hört att slutet ska vara ganska dåligt.

Slutet i filmen är värdelöst, i boken är det kanske lite överdrivet också, men FY FAN vad bra boken är. Så läs ut den, annars missar du något. Som jag nämnt tidigare i tråden tycker jag att det är riktigt najs med en "tegelsten" till bok
Citera
2010-07-10, 16:05
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon

Slutet är väldigt dåligt om man jämför med resten av boken, som är väldigt bra. Tycker absolut att du ska läsa den.
Citera
2010-07-10, 16:34
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Slutet är väldigt dåligt om man jämför med resten av boken, som är väldigt bra. Tycker absolut att du ska läsa den.
Han kanske var nykter när han skrev slutet?

Läs boken - den är värd det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in