2010-06-11, 04:04
Medlem
Då har de släppts ytterligare ett par nyutvågor på svenska, denna gång Staden som försvann, Eldfödd och pestens tid.

Funderar på att köpa antingen Staden som försvann eller Eldfödd. Kan ni rekommendera någon av dem?

Även en annan fråga,

Duma Key är nog en av mina favorit böcker, har King eller någon annan författare skrivit något liknande?
Citera
2010-06-11, 07:00
Medlem
En väldigt kul detalj är att nysläppet utav pestens tid verkar vara den oavkortade versionen på adlibris står det nämligen att den är på 1227sid. Nu slipper man alltså punga ut en femhunka för att få läsa den på svenska!
Citera
2010-06-11, 08:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Funderar på att köpa antingen Staden som försvann eller Eldfödd. Kan ni rekommendera någon av dem?

Staden som försvann
är bra, krävs också att man har läst den för att få full förståelse för de senare delarna i Det mörka tornet-serien såväl.
Citera
2010-06-11, 08:16
Medlem
Mr.greens avatar
Stephen King gjorde ju en serie vid namn Kingdom Hospital

Nu undrar jag om någon vet vad själva Filmen heter som utspelar sig i samma hus?
Citera
2010-06-11, 08:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.green
Stephen King gjorde ju en serie vid namn Kingdom Hospital

Nu undrar jag om någon vet vad själva Filmen heter som utspelar sig i samma hus?

Vilken film? Kingdom Hospital är en amerikansk remake av den danska tv-serien Riget ifrån 90-talet.
Citera
2010-06-11, 08:39
Medlem
Mr.greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vilken film? Kingdom Hospital är en amerikansk remake av den danska tv-serien Riget ifrån 90-talet.

Jaså? Det var en skräkfilm som utspelade sig i samma höghus som det i kingdom hospital.

Snabb info om handlingen:

Dottern fyller år
Fadern skickar inbjudningar till mängder av folk till ett nöjesfält
Datorn börja spökar och tar bort alla inbjudningar och skickar istället nya till utvalda folk.
Alla åker till huset för att fira hennes födelsedag men blir istället inlåsta.
Huset som är ett gammalt mentalsjukhus väckts till liv.
Alla som är inbjudna hade släktingar som jobbade där för i tiden
Alla spökena vill döda dom
Dom som överlever natten blir belönade osv...
Citera
2010-06-11, 08:45
Medlem
Rakiis avatar
Det är nog bättre om du frågar i denna tråden; https://www.flashback.org/t1080594
Citera
2010-06-11, 08:48
Medlem
Mr.greens avatar
aha. misstänkte jag kommit fel. Tackar
Citera
2010-06-11, 10:31
Medlem
Affelindos avatar
Citat:

Staden som försvann
är bra, krävs också att man har läst den för att få full förståelse för de senare delarna i Det mörka tornet-serien såväl.
Jag håller på med tredje delen av Det mörka tornet-serien nu. Skulle du rekomendera mig att ta en paus mellan del tre och fyra för att läsa Staden som försvann? Jag har läst den i högstadiet som finnig tonåring (första Stephen King-boken jag läste) och det är ca 20 år sedan. Jag har den direkt inte färskt i minnet.

I vilka delar "kräver" att du har läst Staden som försvann?
Citera
2010-06-11, 10:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Jag håller på med tredje delen av Det mörka tornet-serien nu. Skulle du rekomendera mig att ta en paus mellan del tre och fyra för att läsa Staden som försvann? Jag har läst den i högstadiet som finnig tonåring (första Stephen King-boken jag läste) och det är ca 20 år sedan. Jag har den direkt inte färskt i minnet.

I vilka delar "kräver" att du har läst Staden som försvann?

Nej då, en paus mellan De öde landen och Magiker & glas behöver du inte ta, utan det är en karaktär ifrån Staden som försvann som dyker upp i Vargarna i Calla. Själv hade jag inte heller boken färskt i minnet då jag läste bok fem i sviten men det anser jag att man inte direkt behöver. Men om det var tjugo år sedan man läste Staden som försvann kan det vara bra att läsa den innan bok fem. Sen är det inte några egentliga delar utan det är uteslutande bara karaktären som kommer in och är med i bok fem och sex, några större delar ifrån Staden... behöver inte läsas då det mest refereras till den då och då.
Citera
2010-06-11, 11:19
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Underbart att en nyversion av Det är på gång. Förhoppningsvis blir den råare än den mjäkiga miniserien.
En polare sa att Frank Darabont är intresserad av att göra film av The long walk, (maratonmarschen), men frågan är hur den filmen kommer att bli i så fall.
Han har filmrättigheterna i alla fall. Maratonmarschen är för övrigt den enda King-boken jag läst - den var bra, men har inte riktigt orkat ta tag i att läsa vidare.
Citera
2010-06-14, 02:01
Medlem
shaqims avatar
Citat:
Nej då, en paus mellan De öde landen och Magiker & glas behöver du inte ta, utan det är en karaktär ifrån Staden som försvann som dyker upp i Vargarna i Calla. Själv hade jag inte heller boken färskt i minnet då jag läste bok fem i sviten men det anser jag att man inte direkt behöver. Men om det var tjugo år sedan man läste Staden som försvann kan det vara bra att läsa den innan bok fem. Sen är det inte några egentliga delar utan det är uteslutande bara karaktären som kommer in och är med i bok fem och sex, några större delar ifrån Staden... behöver inte läsas då det mest refereras till den då och då.

Jag läste nyligen Vargarna i Calla och först då blev jag varse om att han gör kopplingar till andra böcker. Sedan dess har jag läst flera andra och insett att det finns ganska mycket sånt hos honom. Har inte läst den sjätte boken än, så jag borde nog iaf läsa Staden som försvann innan? Har velat göra det sedan jag läste om den i Vargarna i Calla.

Vet någon var jag kan få tag på den? Kan säkert låna den på biblioteket men vissa böcker känner jag att jag hellre köper och har i min ägo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in