2009-06-25, 18:51
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirSkalle
Någon här som vet om denna : http://www.bokus.com/b/9789170023118.html
är nyutgåva eller en gammal översättning? Försökt leta runt litegrann men hittar inget konkret svar. På baksidan av femte boken står det nämligen "Den sjätte delen i serien Det Mörka Tornet utkommer i Augusti 2009". Väldigt tacksam för svar

Det är en nyöversättning.
Citera
2009-06-25, 19:19
Medlem
Brossys avatar
The Running Man tyckte jag var en riktigt riktigt bra bok.

Har nu läst The Running Man, The Stand och DET. Alla 3 gudomliga böcker, någon som kan tipsa om vilken jag bör läsa härnäst? Har sett Desperation så vet även handlingen i den så skulle helst inte läsa den. Funderade lite på Revolvermannen (?) men jag är inte säker. Edit: Glömde tillägga att jag även sett Dreamcatcher på film.
Citera
2009-06-25, 19:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy

Har nu läst The Running Man, The Stand och DET. Alla 3 gudomliga böcker, någon som kan tipsa om vilken jag bör läsa härnäst? Har sett Desperation så vet även handlingen i den så skulle helst inte läsa den. Funderade lite på Revolvermannen (?) men jag är inte säker. Edit: Glömde tillägga att jag även sett Dreamcatcher på film.

Läste om Raseri (Rage) för ett tag sedan och den håller ännu, en av Kings absolut bästa alster!
Citera
2009-06-25, 19:23
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy

Richards lek.
Hans mest psykotiska berättelse, av dom jag läst iallafall. Huvudrollen är fastbunden i en säng i största delen av boken.

Annars kanske någon av de mer klassiska. Djurtjyrkogården, Cujo eller liknande.
Citera
2009-06-25, 19:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Richards lek.

Rättelse; Gerald's Lek heter den, en av få böcker av King jag har hemma som jag inte har orkat läsa. Får bli någon dag framöver.
Citera
2009-06-25, 19:55
Medlem
slrslrs avatar
Har precis läst klart Blaze, tyckte det var en bra bok och man tyckte lite synd om honom där på slutet. För övrigt så var det min första Stephen King bok :P
Citera
2009-06-25, 20:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Har precis läst klart Blaze, tyckte det var en bra bok och man tyckte lite synd om honom där på slutet. För övrigt så var det min första Stephen King bok :P

Läste Blaze i höstas då den kom på engelsk pocket och tyckte mycket om den. Som vanligt då King skriver under pseudonymen Bachman blir böckerna överlag nästan bättre samhällsskildrare än hans övriga böcker.
Citera
2009-06-25, 20:08
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Rättelse; Gerald's Lek heter den, en av få böcker av King jag har hemma som jag inte har orkat läsa. Får bli någon dag framöver.
Tyckte väl att någonting kändes fel...

För övrigt borde du läsa den. Riktigt bra, som sagt.
Citera
2009-06-25, 20:19
Medlem
St6

Citat:
Ursprungligen postat av SirSkalle
Någon här som vet om denna : http://www.bokus.com/b/9789170023118.html
är nyutgåva eller en gammal översättning? Försökt leta runt litegrann men hittar inget konkret svar. På baksidan av femte boken står det nämligen "Den sjätte delen i serien Det Mörka Tornet utkommer i Augusti 2009". Väldigt tacksam för svar

Den du undrar över är den stjätte boken i romansviten "Det svarta Tornet" (Sången om Susannah). Den utgavs för första gången på svenska runt februari i år (tidigare än beräknat). Möjligen har den hunnit till kartonage i dags dato, men inte till en andraupplaga. Så den är "ny", i det hänseendet (inget annat av författaren har heller hunnit utkomma i Sverige efter ST6, ännu).

Överkurs
Svarta Tornets färdigställan tog i runda slängar 20 år med diverse andra romanidéer som bubblade upp hos författaren. (Den första, DTI, utkom i hemlandet 1982, den sista DT7 trycktes 2004).
Endast de två första delarna har utgivits tidigare i Sverige (1989-90) då under bokförlaget Legenda. BB (Bra Böcker) tog över och gav ut de två på nytt 2006. 2007 kom ytterligare två delar. 2008 utkom den femte. Nummer 6 (Sången om Susannah) utkom i början av året. Den sjunde (och sista) boken i sviten beräknas komma någon gång under andra veckan i september.

Edit: Rekommenderar (som några tidigare) att läsa samtliga på originalspråket.
Senast redigerad av Shylette 2009-06-25 kl. 20:27.
Citera
2009-06-25, 20:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Tyckte väl att någonting kändes fel...

För övrigt borde du läsa den. Riktigt bra, som sagt.

Har boken hemma och var nog en av de första böckerna som jag köpte av King i samband med Cujo för en kanske åtta år sedan. Sen dess har man köpt på sig drygt 45 av hans böcker, och läst nästan allt som han skrivit.

Ska ta med mig boken över helgen till vännens landställe, sitta i solen och läsa.
Citera
2009-06-25, 20:31
Medlem
Sommardåd & Vinterverk

Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Nån som vet var hans novellsamlingar finns att få tag i?
Vinterverk och Sommadåd tex.
På Tradera brukar det finnas gott om Kingböcker. Blocket kanske också vore något?
Citera
2009-06-25, 20:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shylette
På Tradera brukar det finnas gott om Kingböcker. Blocket kanske också vore något?

Bor man i någon stad där Frälsningsarmén huserar med sina butiker (Myrorna) kan man lätt få tag i King-böcker där. Jag har b.la köpt novellsamlingarna Sommardåd & Vinterverk, Den förskräckliga apan, Mardrömmar, Jerusalems Lott, Majsens barn etc... där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in