Citat:
Ursprungligen postat av StoriaiL
Gröna Milen, tack! Jag älskar den filmen, tycker du att den gör boken rättvis?
Angående varulvens år, försökte lite snabbt hitta information om boken men tyckte det var lite tamt med en översikt över handlingen. Är den bra? Vilken genre tillhör den?
Vad det gäller boken Gröna milen, så får man veta lite mer om en del av karaktärerna. Boken börjar ej heller likadant som filmen. Jag tycker både filmen och boken är bra och är rättvis mot bok-film.
Varulvens år var tänkt som en kalender från början med en liten text om varje månad plus en Illustration för varje månad av tecknaren Bernie Wrightson. Det blev för mycket text för en kalender så den gjordes som bok i stället. Handlingen går helt enkelt ut på att en varulv dödar människor varje månad, samt så klart en del kärlek och annat mellan olika personer i berättelsen.
Boken är helt ok även om den är kort. den anses nog som skräck antar jag då det är en varulv i farten. Det som är bäst med boken, anser jag, är tecknaren Bernie Wrightsons häftiga bilder i berättelsen. Om man är på jakt efter boken på second hand och annat så kan jag nämna att den andra pressningen av boken, som gjordes 1988 är bättre än första pressen som kom runt 1984-85 eftersom den är bättre bunden av tryckeriet än första pressen. Första pressen hade problem med blad som lossnade etc.
Filmen finns som film också, under titeln Silver Bullet. Filmen är Ok även om varulven mest liknar en svartbjörn. Gary Busey och Corey Haim är förresten med i filmen och de spelar sina roller riktigt bra.