2019-04-22, 11:45
Medlem
Outsidern som jag streckläser nu är inte direkt någon skräckläsning. Mer myspys, man King skriver bra!
Ska ta mig an de tidiga böckerna efter denna.
Tack!
Citera
2019-04-24, 14:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Museo12
Outsidern som jag streckläser nu är inte direkt någon skräckläsning. Mer myspys, man King skriver bra!
Ska ta mig an de tidiga böckerna efter denna.
Tack!

Jurtjyrkogården har kommit ut i nytryck i pocketformat då den nya filmen har kommit ut på bio, den är ett hett tips att läsa!

På tal om en Kingbok som inte är en roman är Dance Macabre som jag minns som läsvärd, speciellt om man tycker om skräckkultur inom film, tv, litteratur och så vidare. Finns som pocket på engelska, då den svenska utgåvan är skapligt dyr, och går dessutom inte att låna hem hos Stadsbiblioteket i Stockholm, men de har den på hyllan.
Citera
2019-04-26, 21:14
Medlem
Asklords avatar
Jag har läst många av hans böcker, den jag håller på med nu är Det svarta huset. Det är en uppföljare till Talismanen. Aldrig varit med om en så tråkig och lång (lååååång) inledning. Skojar inte när jag säger att jag bläddrade fram över 100 sidor. I inledningen så följer man nämligen med runt om i staden French landing och alla som bor där. "Nu har vi tittat in tillräckligt hos Henry. På andra sidan stan bor mullerfemman blablabla."
Citera
2019-04-27, 19:44
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Duma Key är underskattad. Nattsvart, stjärnlöst är en höjdare vad gäller hans noveller, ja, ett exempel överhuvudtaget på när King är bra, blev riktigt glatt överraskad när jag läste den. Eldfödd eller Cujo däremot är något av det mest idiotiska jag har läst.

Duma Key är riktigt bra, där får han till det med den hårfina gränsen mellan verklighet och det övernaturliga, det som han är så bra på. Älskar karraktärerna. En av mina favoritböcker av King.

Kan väl inte hålla med om att Eldfödd och Cujo är idiotiska. Kan du utveckla din kritik? Eldfödd är en helt ok bok, men dock en av få King-böcker jag inte läst mer än två gånger. Cujo gillar jag, ganska simpel story men helheten håller bra.
Citera
2019-04-27, 19:51
Medlem
Jag tycker att King beskriver ungdomars liv väldigt bra i sina böcker. Sedan kan handlingen i övrigt vara mer eller mindre trovärdig.
Stand by me, till exempel. Funkar fint även som film.
It, Det, har också en bra skildring av ungdomars liv och problem.
Finns många fler...
Citera
2019-04-29, 12:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Jag har läst många av hans böcker, den jag håller på med nu är Det svarta huset. Det är en uppföljare till Talismanen. Aldrig varit med om en så tråkig och lång (lååååång) inledning. Skojar inte när jag säger att jag bläddrade fram över 100 sidor. I inledningen så följer man nämligen med runt om i staden French landing och alla som bor där. "Nu har vi tittat in tillräckligt hos Henry. På andra sidan stan bor mullerfemman blablabla."

Ja fy fan, jag kom aldrig in i boken pga den långa passagen som du beskriver i början av romanen. Älskade verkligen Talismanen då jag var yngre och läste King som en besatt men just Det svarta huset blev lite utav en akilleshäl för mig, jag lade ner boken efter kanske 50-60 sidor. Polaren läste färdigt den sen och tyckte mycket om den, men då det begav sig orkade jag inte göra ett nytt försök och inte försökt sedan dess igen.
Citera
2019-05-07, 22:15
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyLingus
Jag tycker att King beskriver ungdomars liv väldigt bra i sina böcker. Sedan kan handlingen i övrigt vara mer eller mindre trovärdig.
Stand by me, till exempel. Funkar fint även som film.
It, Det, har också en bra skildring av ungdomars liv och problem.
Finns många fler...

Vilka mer tips kan du ge, älskade just de två böckerna med detta 'tema'
Citera
2019-05-11, 23:45
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Museo12
Läser min första Stephen King bok nu, den ganska nya Outsidern. Tyckte väldigt mycket om den! Jag skulle gärna vilja läsa några till av King. Vilka 3-4 böcker ska jag välja? It, Djurkyrkogården och The Shining har jag sett ett antal gånger. Men, böckerna kan vara läsvärda ändå!

Hoppas på tips!

Mina favoriter var:

Carry
Missery
Pet Sematary
Rose Madder
IT
The Long Walk
Running Man
Samt 1.a 4.e 5.e och 7.e boken i Det Mörka Tornet serien.
Citera
2019-05-12, 13:39
Medlem
saint-saenss avatar
Jag tog mig an Det mörka tornet förra sommaren och har ströläst sedan dess. Har nu påbörjat sjätte delen och tycker tyvärr att det inte skett någon vidare karaktärsutveckling. Speciellt Eddie och Susannah är ju otroligt gnälliga hela tiden. Blir det bättre i de sista böckerna, vad säger ni?
Citera
2019-05-12, 14:21
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saint-saens
Jag tog mig an Det mörka tornet förra sommaren och har ströläst sedan dess. Har nu påbörjat sjätte delen och tycker tyvärr att det inte skett någon vidare karaktärsutveckling. Speciellt Eddie och Susannah är ju otroligt gnälliga hela tiden. Blir det bättre i de sista böckerna, vad säger ni?

Jag håller inte med dig eftersom jag tycker att karaktärerna utvecklats enormt genom bokserien. Även om det kanske inte handlar om karaktärernas utveckling i första hand händer det ju en del grejer i sista delen jag inte vill spoila för dig.
Citera
2019-05-12, 14:46
Medlem
saint-saenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag håller inte med dig eftersom jag tycker att karaktärerna utvecklats enormt genom bokserien. Även om det kanske inte handlar om karaktärernas utveckling i första hand händer det ju en del grejer i sista delen jag inte vill spoila för dig.
Ja okej, då hade vi lite olika uppfattningar. Själv tycker jag att tex Eddie då och då visar prov på mognad, för att sedan gå tillbaka till sitt förra jag i nästa stycke. Hur som helst gjorde jag ett ganska stort uppehåll mellan femte och sjätte delen så jag kanske missminner mig. Eftersom jag kommit såpass långt in i serien kommer jag ju slutföra den lik förbaskat, men hade hoppats på lite omvälvningar fram mot slutet. Kan jag ha hoppet uppe?
Citera
2019-05-13, 17:14
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saint-saens
Ja okej, då hade vi lite olika uppfattningar. Själv tycker jag att tex Eddie då och då visar prov på mognad, för att sedan gå tillbaka till sitt förra jag i nästa stycke. Hur som helst gjorde jag ett ganska stort uppehåll mellan femte och sjätte delen så jag kanske missminner mig. Eftersom jag kommit såpass långt in i serien kommer jag ju slutföra den lik förbaskat, men hade hoppats på lite omvälvningar fram mot slutet. Kan jag ha hoppet uppe?

Du kan absolut ha hoppet uppe. King knyter ihop säcken på ett väldigt förtjänstfullt sätt, även om det är hyfsat väntat. Jag vill inte skriva mer med risk för spoilande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in