2021-02-23, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Är detta en ny novellsamling? Har totalt missat den isåfall.

Ganska ny iaf. Kom på svenska i mitten av 2020. If it bleeds heter den på engelska.
Citera
2021-02-27, 17:03
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Ganska ny iaf. Kom på svenska i mitten av 2020. If it bleeds heter den på engelska.
Jag hittade den, den fanns visst inläst men låg av någon anledning sist i ordningen. Jaja, Rankar novellerna wsåhär, Blod Säljer: Mr Harrigans Telefon, Chucks liv och sist Råtta. Och jösses vad han öser in politik och bashar Trump, Bush Rush Limbaugh och repulikaner i allmänhet. Trist att han måste vara så politisk i sina böcker. En hel del nedvärderande prat om vita med. Varför? Annars helt ok och nu ska jag läsa "Allt kan hända"
Citera
2021-02-28, 21:16
Medlem
StoriaiLs avatar
Kastar mig in i tråden då jag behöver lite tips.
Har inte läst en enda bok av Stephen King (jag vet, skäms på mig) och skulle vilja ta tag i saken.

Vilka böcker skulle ni rekommendera att man börjar med?
Citera
2021-02-28, 21:20
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoriaiL
Har inte läst en enda bok av Stephen King (jag vet, skäms på mig) och skulle vilja ta tag i saken.

Stort king fan här (utav hans äldre böcker) som jag kommer tipsa om

Novellsamlingarna du ska titta efter är ''Dödsbädden'' och ''Den förskräckliga apan'', hittar du ''Nattmaror och drömlandskap'' är det ett plus.

Romaner du ska läsa i mitt tycke

Varsel, Cujo, Christine, Staden som försvann, Jyrkyrkogården.

Sen kan du testa Pesten tid och DET. Lite tjockare böcker, även Christine är tjock men otroligt bra.

Jag tog upp hans skräck men här är några riktigt bra som inte är skräck, Den flyende mannen, Maratonmarshen och Vägbygge.

Har du frågor så fråga på!
Citera
2021-02-28, 23:31
Medlem
StoriaiLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Stort king fan här (utav hans äldre böcker) som jag kommer tipsa om

Novellsamlingarna du ska titta efter är ''Dödsbädden'' och ''Den förskräckliga apan'', hittar du ''Nattmaror och drömlandskap'' är det ett plus.

Romaner du ska läsa i mitt tycke

Varsel, Cujo, Christine, Staden som försvann, Jyrkyrkogården.

Sen kan du testa Pesten tid och DET. Lite tjockare böcker, även Christine är tjock men otroligt bra.

Jag tog upp hans skräck men här är några riktigt bra som inte är skräck, Den flyende mannen, Maratonmarshen och Vägbygge.

Har du frågor så fråga på!

Tack för förslagen, då har jag lite att leta efter. Är novellsamlingarna svåra att få tag på?
Vad tycker du om The Mist? Är den läsvärd?
Citera
2021-02-28, 23:47
Avslutad
Citat:

Börja med Jurtjyrkokården.
Citera
2021-03-01, 01:26
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Tack för förslagen, då har jag lite att leta efter. Är novellsamlingarna svåra att få tag på?
Vad tycker du om The Mist? Är den läsvärd?

Dom är lite halv svåra att hitta, försök med bibblan!

The mist är med i den förskräckliga apan. Och det är en rolig historia. Även ''Flotten'' som också har blivit filmad i Creepshow 2 är en trevlig historia (med i samma novellsamling).

Helt klart läsvärd bok med många roliga historier
Citera
2021-03-01, 01:55
Medlem
StoriaiLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Börja med Jurtjyrkokården.

Tack, det får nog bli där jag börjar!

Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Dom är lite halv svåra att hitta, försök med bibblan!

The mist är med i den förskräckliga apan. Och det är en rolig historia. Även ''Flotten'' som också har blivit filmad i Creepshow 2 är en trevlig historia (med i samma novellsamling).

Helt klart läsvärd bok med många roliga historier

Haha ja du ser ju hur dålig koll jag har, tack ännu en gång!
Citera
2021-03-01, 19:12
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Tack, det får nog bli där jag börjar!

Haha ja du ser ju hur dålig koll jag har, tack ännu en gång!
Det första jag läste av honom var Pestens Tid på engelska. Men det är egentligen svårt att rekomendera en specifik titel då han skrivit så väldigt många och i olika stilar och du har ju inte samma smak exakt som någon annan. Men gillar du noveller så får du en bra smak för King om du läser Dödsbädden och Den förskräckliga apan som nämns ovan. Så om du gillarh ans stil är det bara att läsa beskrivningarna och hugga in på de som har en intressant handling enligt dig. Du kommer inte bli besviken.
Citera
2021-03-02, 03:38
Medlem
StoriaiLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det första jag läste av honom var Pestens Tid på engelska. Men det är egentligen svårt att rekomendera en specifik titel då han skrivit så väldigt många och i olika stilar och du har ju inte samma smak exakt som någon annan. Men gillar du noveller så får du en bra smak för King om du läser Dödsbädden och Den förskräckliga apan som nämns ovan. Så om du gillarh ans stil är det bara att läsa beskrivningarna och hugga in på de som har en intressant handling enligt dig. Du kommer inte bli besviken.

Ja det har du givetvis rätt i. Jag tycker det är skönt ibland när en författare har många titlar att vraka mellan att få lite tips på var man kan börja. Jag gillar ju filmerna som är baserade på hans böcker så jag tror nog att böckerna ska gå hem också.

////////

Jag såg på tv-serien Under The Dome när den gick, har ni här inne läst boken och sett serien? Jag blev nyfiken över hur pass mycket som stämmer överens mellan verken men blev lite avskräckt över seriens meh-slut. Är även den boken värd att slänga ett öga på?
Citera
2021-03-02, 06:28
Medlem
Citat:

Är det någon särskilt typ av bok som du gillar? Genre eller så? Frågar eftersom King har skrivit lite olika. Gillar du exempelvis Fantasy, så kan det vara en bra ide att börja med Drakens ögon, Det Mörka Tornet-serien, Talismanen och Svarta huset (som är en fortsättning på Talismanen).

Är du mer för deckare och spänning, så kan du börja med Mr Mercedes-serien.

När det gäller noveller, så gillar jag Mardrömmar, Sommardåd/Vinterverk samt Nattsvart, stjärnlöst bäst. När det gäller övriga novellsamlingar, så finns det en del guldkorn där också. Men de flesta novellerna gillar jag inte. Sedan har de kanske inget sammanhängande tema. Vi kan ta Nattsvart, stjärnlöst som exempel. Där temat är de mörka sidorna hos människor.

Är du mer för skräck, science fiction etc så kan andra böcker passa bättre. King har alltså något för de flesta, kan man säga.

Personligen gillar jag bland annat böcker som Benrangel, Cujo, Dolores Claiborne, Död Zon, Eldfödd, Jurtjyrkogården, Lida, Köplust, Pestens Tid, Varsel och Under kupolen. Sedan finns det en del bra titlar under pseudonymen Richard Bachman. Min personliga favoriter är Maratonmarschen och Vägbygge.

Citat:
Ja det har du givetvis rätt i. Jag tycker det är skönt ibland när en författare har många titlar att vraka mellan att få lite tips på var man kan börja. Jag gillar ju filmerna som är baserade på hans böcker så jag tror nog att böckerna ska gå hem också.

////////

Jag såg på tv-serien Under The Dome när den gick, har ni här inne läst boken och sett serien? Jag blev nyfiken över hur pass mycket som stämmer överens mellan verken men blev lite avskräckt över seriens meh-slut. Är även den boken värd att slänga ett öga på?

Jag älskar boken Under The Dome, men jag var aldrig förtjust i tv-serien. Gav den ett försök, men tyckte att serien blev sämre och sämre. Så jag såg inte ens klart. Å andra sidan, jag tycker inte filmatiseringar eller tv-serier baserade på Kings böcker generellt sett är bra. Finns få undantag. Men jag rekommenderar absolut att läsa boken!
Citera
2021-03-06, 17:20
Medlem
Jag har nyligen läst mina två första böcker av honom och det var staden som försvann och pestens tid.
Tyckte dessa två var bra och har han skrivit fler böcker som liknar dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in