2021-03-06, 18:13
Medlem
Seriöst! ingen som tipsar om hans perfekta bok "Den Gröna Milen"?. Det gör mig väldigt förvånad. Jag älskar både boken och filmen. En av hans bästa som inte är skräck. Vad gäller bästa skräck gillar jag nog boken "Det" mest.

Har många böcker av herr King. De senaste jag köpte var "Institutet" samt "Törnrosor". Den sistnämnde har han visserligen skrivit tillsammans med sin son, men ändå. Bägge böckerna var med i årets bokrea och det var där jag köpte dem.

Jag har även en del böcker av King som anses lite ovanliga eller svåra att få tag på. Bland annat har jag "Nattmaror och drömlandskap del 1 & 2, Varulvens år, Creepshow (Är som ett större seriemagasin),
Dödsbädden, Den förskräckliga apan och Dödsdansen". Vad det gäller boken "Dödsdansen" så är den inte en skönlitterär bok utan mera fakta om skräck i media sett genom Stephen Kings ögon.
Citera
2021-03-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikurdea
Jag har nyligen läst mina två första böcker av honom och det var staden som försvann och pestens tid.
Tyckte dessa två var bra och har han skrivit fler böcker som liknar dessa?
Ja, de böckerna är ganska tidiga, skrivna på 1970-talet. Jag skulle rekommendera att du fortsätter med böcker från samma tidsperiod. Varsel och Cujo är två av de bästa från den tiden, och jag skulle även vilja föreslå Död zon och Eldfödd.
Citera
2021-03-08, 15:29
Medlem
StoriaiLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Är det någon särskilt typ av bok som du gillar? Genre eller så? Frågar eftersom King har skrivit lite olika. Gillar du exempelvis Fantasy, så kan det vara en bra ide att börja med Drakens ögon, Det Mörka Tornet-serien, Talismanen och Svarta huset (som är en fortsättning på Talismanen).

Är du mer för deckare och spänning, så kan du börja med Mr Mercedes-serien.

När det gäller noveller, så gillar jag Mardrömmar, Sommardåd/Vinterverk samt Nattsvart, stjärnlöst bäst. När det gäller övriga novellsamlingar, så finns det en del guldkorn där också. Men de flesta novellerna gillar jag inte. Sedan har de kanske inget sammanhängande tema. Vi kan ta Nattsvart, stjärnlöst som exempel. Där temat är de mörka sidorna hos människor.

Är du mer för skräck, science fiction etc så kan andra böcker passa bättre. King har alltså något för de flesta, kan man säga.

Personligen gillar jag bland annat böcker som Benrangel, Cujo, Dolores Claiborne, Död Zon, Eldfödd, Jurtjyrkogården, Lida, Köplust, Pestens Tid, Varsel och Under kupolen. Sedan finns det en del bra titlar under pseudonymen Richard Bachman. Min personliga favoriter är Maratonmarschen och Vägbygge.

Jag älskar boken Under The Dome, men jag var aldrig förtjust i tv-serien. Gav den ett försök, men tyckte att serien blev sämre och sämre. Så jag såg inte ens klart. Å andra sidan, jag tycker inte filmatiseringar eller tv-serier baserade på Kings böcker generellt sett är bra. Finns få undantag. Men jag rekommenderar absolut att läsa boken!

Jag är inte ett fan av deckare generellt, eller ja.. det är ju mest kriminalare som jag har svårt för. Tycker det är väldigt mycket samma i den typen av böcker.
Jag har aldrig läst skräckböcker förr så jag hade gärna slängt mig in i det temat, har alltid undrat hur bra skräck fungerar i skriven form.

Håller helt med dig angående filmatiseringar, inte bara Kings böcker utan rent generellt. Det är sällan det blir bra när man gör om en bok till film eller tv-serie.
Under The Dome började så lovande (för mig som inte läst boken) men även jag tyckte att serien inte alls utvecklades på ett bra sätt. Jag såg klart den mest för att jag påbörjat den. Ska läsa boken för att få kontrast, det tror jag blir intressant.
Citera
2021-03-08, 15:32
Medlem
StoriaiLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Seriöst! ingen som tipsar om hans perfekta bok "Den Gröna Milen"?. Det gör mig väldigt förvånad. Jag älskar både boken och filmen. En av hans bästa som inte är skräck. Vad gäller bästa skräck gillar jag nog boken "Det" mest.

Har många böcker av herr King. De senaste jag köpte var "Institutet" samt "Törnrosor". Den sistnämnde har han visserligen skrivit tillsammans med sin son, men ändå. Bägge böckerna var med i årets bokrea och det var där jag köpte dem.

Jag har även en del böcker av King som anses lite ovanliga eller svåra att få tag på. Bland annat har jag "Nattmaror och drömlandskap del 1 & 2, Varulvens år, Creepshow (Är som ett större seriemagasin),
Dödsbädden, Den förskräckliga apan och Dödsdansen". Vad det gäller boken "Dödsdansen" så är den inte en skönlitterär bok utan mera fakta om skräck i media sett genom Stephen Kings ögon.

Gröna Milen, tack! Jag älskar den filmen, tycker du att den gör boken rättvis?

Angående varulvens år, försökte lite snabbt hitta information om boken men tyckte det var lite tamt med en översikt över handlingen. Är den bra? Vilken genre tillhör den?
Citera
2021-03-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoriaiL
Gröna Milen, tack! Jag älskar den filmen, tycker du att den gör boken rättvis?

Angående varulvens år, försökte lite snabbt hitta information om boken men tyckte det var lite tamt med en översikt över handlingen. Är den bra? Vilken genre tillhör den?

Vad det gäller boken Gröna milen, så får man veta lite mer om en del av karaktärerna. Boken börjar ej heller likadant som filmen. Jag tycker både filmen och boken är bra och är rättvis mot bok-film.

Varulvens år var tänkt som en kalender från början med en liten text om varje månad plus en Illustration för varje månad av tecknaren Bernie Wrightson. Det blev för mycket text för en kalender så den gjordes som bok i stället. Handlingen går helt enkelt ut på att en varulv dödar människor varje månad, samt så klart en del kärlek och annat mellan olika personer i berättelsen.

Boken är helt ok även om den är kort. den anses nog som skräck antar jag då det är en varulv i farten. Det som är bäst med boken, anser jag, är tecknaren Bernie Wrightsons häftiga bilder i berättelsen. Om man är på jakt efter boken på second hand och annat så kan jag nämna att den andra pressningen av boken, som gjordes 1988 är bättre än första pressen som kom runt 1984-85 eftersom den är bättre bunden av tryckeriet än första pressen. Första pressen hade problem med blad som lossnade etc.

Filmen finns som film också, under titeln Silver Bullet. Filmen är Ok även om varulven mest liknar en svartbjörn. Gary Busey och Corey Haim är förresten med i filmen och de spelar sina roller riktigt bra.
Citera
2021-03-08, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Har tankat ner på statens ljudbokssida legimus.se Där köps apan i typ Nevada och åker med i en mans husbil. Han plockar upp en liftare som apan till slut totalmassakrerar och börjar med skrevet. Det är absolut samma typ av apa med det där grinet och två cymbaler.

Det låter otroligt märkligt för vad du beskriver är novellen "Chattery Teeth" som är med i "Nightmares and Dreamscapes" (har bara läst den på engelska så jag har inte den svenska titeln.) I den berättelsen köper en man i en husbil ett par uppdragbara leksakslöständer på någon vägkrog eller liknande i Nevada. Dessa löständer massakrerar sedan mycket riktigt en liftare, bl.a. genom ett stadigt bett i skrevet...
Citera
2021-03-08, 17:22
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman
Det låter otroligt märkligt för vad du beskriver är novellen "Chattery Teeth" som är med i "Nightmares and Dreamscapes" (har bara läst den på engelska så jag har inte den svenska titeln.) I den berättelsen köper en man i en husbil ett par uppdragbara leksakslöständer på någon vägkrog eller liknande i Nevada. Dessa löständer massakrerar sedan mycket riktigt en liftare, bl.a. genom ett stadigt bett i skrevet...

Den novellen fick mig att spänt vänta ut slutet och hoppas på att huvudpersonen skulle klara sig. Scenen i bilen där liftaren visar sitt sanna jag gav mig nästan kalla kårar. Det är ibland läskigast när monstren är människor.
Citera
2021-03-09, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Ja, de böckerna är ganska tidiga, skrivna på 1970-talet. Jag skulle rekommendera att du fortsätter med böcker från samma tidsperiod. Varsel och Cujo är två av de bästa från den tiden, och jag skulle även vilja föreslå Död zon och Eldfödd.

Tack för tipsen, får läsa lite vad de handlar om först.
Gillade som sagt de två jag skrev och vad de handlade om gjorde hoppas jag dina tips också är åt samma håll och stil.
Citera
2021-03-09, 13:45
Medlem
StoriaiLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Vad det gäller boken Gröna milen, så får man veta lite mer om en del av karaktärerna. Boken börjar ej heller likadant som filmen. Jag tycker både filmen och boken är bra och är rättvis mot bok-film.

Varulvens år var tänkt som en kalender från början med en liten text om varje månad plus en Illustration för varje månad av tecknaren Bernie Wrightson. Det blev för mycket text för en kalender så den gjordes som bok i stället. Handlingen går helt enkelt ut på att en varulv dödar människor varje månad, samt så klart en del kärlek och annat mellan olika personer i berättelsen.

Boken är helt ok även om den är kort. den anses nog som skräck antar jag då det är en varulv i farten. Det som är bäst med boken, anser jag, är tecknaren Bernie Wrightsons häftiga bilder i berättelsen. Om man är på jakt efter boken på second hand och annat så kan jag nämna att den andra pressningen av boken, som gjordes 1988 är bättre än första pressen som kom runt 1984-85 eftersom den är bättre bunden av tryckeriet än första pressen. Första pressen hade problem med blad som lossnade etc.

Filmen finns som film också, under titeln Silver Bullet. Filmen är Ok även om varulven mest liknar en svartbjörn. Gary Busey och Corey Haim är förresten med i filmen och de spelar sina roller riktigt bra.

Tack för ett utförligt svar, uppskattas mycket!
Ska kolla in både Gröna Milen och Varulvens år när jag ändå är på gång.
Citera
2021-03-23, 12:34
Medlem
RickySpanishs avatar
Jag kommer ihåg att jag blev besviken av "Cujo". Jag förväntade mig en monsterhund med övernaturligt strössel, men det visade ju sig att det bara var Båtsman med rabies.

Den bästa jag läst av honom är boken han skrev om att skriva. "On writing" . Jättebra, lagom personlig men samtidigt lärorik.
Citera
2021-03-25, 16:39
Medlem
Tribe^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickySpanish
Jag kommer ihåg att jag blev besviken av "Cujo". Jag förväntade mig en monsterhund med övernaturligt strössel, men det visade ju sig att det bara var Båtsman med rabies.

Den bästa jag läst av honom är boken han skrev om att skriva. "On writing" . Jättebra, lagom personlig men samtidigt lärorik.

Måste erkänna att den boken var förvånansvärt bra. Visste inte riktigt vad jag förväntade mig men den har även fått väldigt bra kritik av andra författare.
Citera
2021-03-25, 21:45
Medlem
RickySpanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribe^
Måste erkänna att den boken var förvånansvärt bra. Visste inte riktigt vad jag förväntade mig men den har även fått väldigt bra kritik av andra författare.

Ja, jag har inga klagomål på det, den var jättebra skriven, men jag hade liksom en förväntan på själva hunden som inte uppfylldes. Antagligen för att Cujo ser ut som en övernaturlig best på filmaffischen (men jag har inte sett filmen) .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in