Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusJ666
Kings absolut mest underskattade verk är hans mästeropus är på åtta böcker om Det mörka tornet. Detta är Kings viktigaste arbete och till vissa delar hans bästa. Här träder hans mångsidighet fram. Egentligen mer science fiction och fantasy än skräck.
Läsaren får uppleva fantasy, sagor, maffia, romantik och western. Detta är Kings egen ”Sagan om ringen”, fast nu är målet Det mörka tornet.
King lyckas binda samman allt till en fantastiskt bra historia. Revolvermän i bästa Clintan stil och både mänskliga och omänskliga monster. Tidsresor och olika världar. Bra porträtterade skurkar och miljöer. Många är lite tveksamma till denna serie eftersom det diffar mot fler av Kings andra verk. Kräver dock mer av dig som läsare då första boken är lite ”svår” för en del. Jag är inne på femte boken och fullständigt älskar serien.
hur är det med karaktärsbeskrivningarna? Tycker King är så bra på att beskriva olika karaktärer, oavsett om det är Randall Flag, Stu, soptunnan, Bill Denbrough och allt vad de heter.
Snart läst klart pestens tid för 4-5 gången och ska börja med outsidern sen tror jag, men är lite sugen på att prova hans mästerverk, men jag tycker framförallt trovärdiga karaktärer är hans starkaste sida (som ändå blir intressanta). Kanske blir svårt att göra något intressant med någon som enbart löser allt med att skjuta och där det finns fantasimonster, men King kanske lyckas med det även i sin fantasyserie?