2021-01-08, 15:53
Medlem
Jag läste nyligen ut "Blod säljer" en bok som faktiskt inte var speciellt blodig. Det är en novellsamling med fyra berättelser. Den jag gillade bäst var "Råtta" - en klassisk King-berättelse om en misslyckad författare som drar sig undan till en enslig stuga i skogen för att skriva ostört på sin nya bok. Flera sköna personskildringar och en stigande spänning som man dras med i, med lite övernaturliga inslag i bästa King-anda. Även titelnovellen "Blod säljer" var klart läsvärd. Den bygger delvis vidare på romanen "Outsidern" och handlar om en människa, eller varelse, som kan skifta skepnad och livnär sig på andras olycka.

De andra två novellerna i boken var också läsvärda, så som helhet kan jag rekommendera den till alla King-älskare.
Citera
2021-01-20, 15:42
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag minns att jag tyckte första delen skilde sig markant från de övriga, men det kan ju ha sin förklaring i att King då inte visste att det skulle bli hans magnum opus. Stilen är mer "bitter", det finns ett annat mörker i själva språket. King var i trettioårsåldern när första boken publicerades och nära sextio när sista kom ut. Man hinner utvecklas en del på den tiden, och särskilt King som vid den tidpunkten givit ut några av sina mest kända verk.
Måste säga att det bara är De tre blir dragna samt De öde landen är något a tt ha. Han gjorde ju en liten spinoff "Vinden genom nyckelhålet" som var en total besvikelse. Jag vill veta mer vad som hände innan världen gick vidare och vad North Central Positronics sysslade med. Lite itriger och sånt i de miljöerna hade varit spännande. BT¨någon mer osm märkt att det finns två versioner av den förskräcliga apan? En på engelska och en på svenska som har väldigt olika handlingar. Bara apan med cymbalerna är gemensamma. Den senaste boken han skrev var ju Elevation som var långt udner hans vanliga kvalitet. Vad gör han egentligen istället för att skriva böcker? Sitter han på Twitter hela dagarnaoch spyr galla över DOnald Trump elelr vad sysslar han med. Och en liten fråga, i vilken novellsamling ingår Klockan tiofolket och i vilken ingår den här med leksaker som försöker döda en lönnmördarE? Precis som med Dean Koontz hoppas jag verkligen att King spottar ur sig ett gäng romaner nu innan han går och dör. Allt det där knarkandet kan ju inte varit bra för kroppen.
Citera
2021-01-20, 15:46
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Läser ni Stephen King på svenska eller engelska?

Jag har enbart läst honom på svenska. Tycker språket är så klumpigt. Det beror kanske för att förlaget vill få ut boken så snabbt som möjligt. Ska jag skifta till engelska?
Har jag möjlighet så lyssnar jag alltid på engelska. Tyvärr finns ju inte alla hans böcker inlästa på engelska men man får ta vad so finns. Hans miljöskildringar och liknande blir mer levande på engelska. Och ibland är det väldigt konstiga översättningar. ¨Bara en grej från KNackarna... Sandwhich översätter de inte till smörgås utan till "sandvikare" Jag läste hursomhelst Pestens Tid på engelska när jag var tio år. Sedan åren efter gick ju miniserien på TV och fick där bekräftat att jag förstått vbad boken handlade om. Visst jag hade en ordlista till hands men som jagt, var ju bara tio år.
Senast redigerad av volvo 240 2021-01-20 kl. 15:51.
Citera
2021-01-20, 18:10
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Måste säga att det bara är De tre blir dragna samt De öde landen är något a tt ha. Han gjorde ju en liten spinoff "Vinden genom nyckelhålet" som var en total besvikelse. Jag vill veta mer vad som hände innan världen gick vidare och vad North Central Positronics sysslade med. Lite itriger och sånt i de miljöerna hade varit spännande. BT¨någon mer osm märkt att det finns två versioner av den förskräcliga apan? En på engelska och en på svenska som har väldigt olika handlingar. Bara apan med cymbalerna är gemensamma. Den senaste boken han skrev var ju Elevation som var långt udner hans vanliga kvalitet. Vad gör han egentligen istället för att skriva böcker? Sitter han på Twitter hela dagarnaoch spyr galla över DOnald Trump elelr vad sysslar han med. Och en liten fråga, i vilken novellsamling ingår Klockan tiofolket och i vilken ingår den här med leksaker som försöker döda en lönnmördarE? Precis som med Dean Koontz hoppas jag verkligen att King spottar ur sig ett gäng romaner nu innan han går och dör. Allt det där knarkandet kan ju inte varit bra för kroppen.

Ditt inlägg är verkligen "all over the place". Vad gäller Den Förskräckliga Apan är det ju en novellsamling. Vad är det du menar när du säger att de har olika handlingar? Det är ju flera berättelser.

"Klockan Tiofolket" ingår i samlingen Nattmaror och Drömlandskap (i original Nightmares & Dreamscapes). Novellen "Slagfältet" ("Battleground") ingår i samlingen Dödsbädden (original Night Shift).
Citera
2021-01-22, 18:51
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ditt inlägg är verkligen "all over the place". Vad gäller Den Förskräckliga Apan är det ju en novellsamling. Vad är det du menar när du säger att de har olika handlingar? Det är ju flera berättelser.

"Klockan Tiofolket" ingår i samlingen Nattmaror och Drömlandskap (i original Nightmares & Dreamscapes). Novellen "Slagfältet" ("Battleground") ingår i samlingen Dödsbädden (original Night Shift).

Vad jag menar är att novellen om apan är olika i den svenska och engelska versionerna. I den svenska är det någon som köper apan i enn liten affär. och i den egenslska så är det en släktklenod som till slut bir dumpad i en sjö. KOnstigt. Ok tack, ska tanka ner dödsbädden
Citera
2021-01-24, 12:59
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Vad jag menar är att novellen om apan är olika i den svenska och engelska versionerna. I den svenska är det någon som köper apan i enn liten affär. och i den egenslska så är det en släktklenod som till slut bir dumpad i en sjö. KOnstigt. Ok tack, ska tanka ner dödsbädden
Nej men det här känner jag inte igen. Jag har novellsamlingen Den förskräckliga apan här i bokhyllan bredvid mig, och jag bara läst novellen med samma namn därifrån, på svenska. Om jag minns rätt är det en anfader som köpt apan i Ostasien någonstans. Den hittas i berättelsen i en låda på vinden. I slutet kastas den i en sjö.

Var har du läst novellen? Det är ju spännande om det verkligen finnas en annan berättelse som getts samma svenska namn i någon samling.
Citera
2021-01-24, 18:52
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Nej men det här känner jag inte igen. Jag har novellsamlingen Den förskräckliga apan här i bokhyllan bredvid mig, och jag bara läst novellen med samma namn därifrån, på svenska. Om jag minns rätt är det en anfader som köpt apan i Ostasien någonstans. Den hittas i berättelsen i en låda på vinden. I slutet kastas den i en sjö.

Var har du läst novellen? Det är ju spännande om det verkligen finnas en annan berättelse som getts samma svenska namn i någon samling.
Har tankat ner på statens ljudbokssida legimus.se Där köps apan i typ Nevada och åker med i en mans husbil. Han plockar upp en liftare som apan till slut totalmassakrerar och börjar med skrevet. Det är absolut samma typ av apa med det där grinet och två cymbaler.
Citera
2021-02-01, 02:23
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Kings absolut mest underskattade verk är hans mästeropus är på åtta böcker om Det mörka tornet. Detta är Kings viktigaste arbete och till vissa delar hans bästa. Här träder hans mångsidighet fram. Egentligen mer science fiction och fantasy än skräck.

Läsaren får uppleva fantasy, sagor, maffia, romantik och western. Detta är Kings egen ”Sagan om ringen”, fast nu är målet Det mörka tornet.

King lyckas binda samman allt till en fantastiskt bra historia. Revolvermän i bästa Clintan stil och både mänskliga och omänskliga monster. Tidsresor och olika världar. Bra porträtterade skurkar och miljöer. Många är lite tveksamma till denna serie eftersom det diffar mot fler av Kings andra verk. Kräver dock mer av dig som läsare då första boken är lite ”svår” för en del. Jag är inne på femte boken och fullständigt älskar serien.

hur är det med karaktärsbeskrivningarna? Tycker King är så bra på att beskriva olika karaktärer, oavsett om det är Randall Flag, Stu, soptunnan, Bill Denbrough och allt vad de heter.

Snart läst klart pestens tid för 4-5 gången och ska börja med outsidern sen tror jag, men är lite sugen på att prova hans mästerverk, men jag tycker framförallt trovärdiga karaktärer är hans starkaste sida (som ändå blir intressanta). Kanske blir svårt att göra något intressant med någon som enbart löser allt med att skjuta och där det finns fantasimonster, men King kanske lyckas med det även i sin fantasyserie?
Citera
2021-02-01, 02:26
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Edward
Ska försöka mig på Rasande Rose nu.

Vad tycker du om boken? Jag har den i samlingen och tycker det är en väldigt bra bok, även om han har skrivit bättre böcker så är den ändå värd att läsa om ibland.
Citera
2021-02-05, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Vad tycker du om boken? Jag har den i samlingen och tycker det är en väldigt bra bok, även om han har skrivit bättre böcker så är den ändå värd att läsa om ibland.

Den är helt ok. Hade inga problem när det började "spåra ur" med tavlan.
Ett klagomål skulle nog vara att "slutbossen" är lite väl over the top, även för att vara King.
Jag tyckte killen Beverly Marsh var gift med i boken Det, Tom Rogan, funkade bättre som översittande kvinnomisshandlare.
Citera
2021-02-23, 19:28
Medlem
volvo 240s avatar
Har just läst ut Nattsvart, stjärnlöst för andra gången, var ca tre år sedan sist. Mycket bra får jag säga. Undrar om det blir film el miniserie av någon av desssa? Men är verkligen sugen på fler King-noveller... Han måste ju ha massor hemma på lager som han inte publicerat av någon anldedning. Skulle tro att det mesta han har liggandes hemma opublicerat ändå är bra. Nu när King slipper ha Trump sompresident ända tills år 2025 så kanske han kan skriva lite igen.
Citera
2021-02-23, 19:31
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag läste nyligen ut "Blod säljer" en bok som faktiskt inte var speciellt blodig. Det är en novellsamling med fyra berättelser. Den jag gillade bäst var "Råtta" - en klassisk King-berättelse om en misslyckad författare som drar sig undan till en enslig stuga i skogen för att skriva ostört på sin nya bok. Flera sköna personskildringar och en stigande spänning som man dras med i, med lite övernaturliga inslag i bästa King-anda. Även titelnovellen "Blod säljer" var klart läsvärd. Den bygger delvis vidare på romanen "Outsidern" och handlar om en människa, eller varelse, som kan skifta skepnad och livnär sig på andras olycka.

De andra två novellerna i boken var också läsvärda, så som helhet kan jag rekommendera den till alla King-älskare.
Är detta en ny novellsamling? Har totalt missat den isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in