2016-03-29, 00:52
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
You nailed it....

Via "Den lille Gudens Träsk".. ;-)

otroligt vackert och spännande just då samtidigt..

blir sugen på att läsa den igen bara för att få nostalgi rysningar.

hämtade boken ur farfars bokhylla efter han hade dött och var verkligen en speciell känsla att läsa den under den tiden.

Något annat helt otroligt bra från just den boken är när jud pratar om när han var ung och soldaten kommer tillbaka och berättar deras hemligheter.

Har nog läst boken 4-6 gånger så får nog vänta något år till innan jag läser den igen
Citera
2016-03-29, 02:22
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
http://www.adlibris.com/se/bok/revolvermannens-berattelse-9789172699069
Tusen tack!

Såg att övriga trilogin var slutsåld vilket är synd.
Citera
2016-03-29, 13:20
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
otroligt vackert och spännande just då samtidigt..

blir sugen på att läsa den igen bara för att få nostalgi rysningar.

hämtade boken ur farfars bokhylla efter han hade dött och var verkligen en speciell känsla att läsa den under den tiden.

Något annat helt otroligt bra från just den boken är när jud pratar om när han var ung och soldaten kommer tillbaka och berättar deras hemligheter.

Har nog läst boken 4-6 gånger så får nog vänta något år till innan jag läser den igen

Absolut, you nailed it again!

Tim Baterman har jag för mig att pojken hette.

Bara 4-6 gånger?
Äh går det nåt år emellan så bangar jag aldrig på att läsa den igen.

Baterman, Wendigo, Jud (och hans fru), Mic-Mac gravplatsen, Pascow, Den Lille Gudens Träsk, Zelda och Rachel, Louise mentala breakdown, atmosfären, osv osv ... så mycket ångest och tärande man kan tänka sig i bokformat
Citera
2016-03-30, 00:09
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2

PS.
Jag läste "DET" för andra gången i mitt liv... fast verkligen läste den på riktigt... efter en väldigt traumatisk upplevelse och hemsk tid i mitt liv.

Jisses vad bra jag mottog storyn då, och jag uppade den till Stephen Kings top 3 böcker, rakt av.

Blev nog mentalt skadad där för all framtid, rakt av.

Haha här är det:
(FB) Stephen King

DS.
Citera
2016-03-31, 03:26
Medlem
smutsigafingrars avatar
Det har kanske redan diskuterats men är de svenska översättningarna bra?
Citera
2016-04-07, 11:32
Bannlyst
Jag hoppar ibland i Pestens Tid. Ibland är den jättebra verkligen, men ibland är den lite förjävlig. Det trodde jag aldrig jag skulle säga om den boken. Alla hyllar boken till skyarna. Klart en väldigt bra bok, men den är inte en fullpoängare. Kanske jag förstår den bättre vid en omläsning om något år kanske.
Citera
2016-04-08, 06:55
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag hoppar ibland i Pestens Tid. Ibland är den jättebra verkligen, men ibland är den lite förjävlig. Det trodde jag aldrig jag skulle säga om den boken. Alla hyllar boken till skyarna. Klart en väldigt bra bok, men den är inte en fullpoängare. Kanske jag förstår den bättre vid en omläsning om något år kanske.
Hm kanske ska prova läsa.den igrn. Gillade den.
Ingen som vet en annan bra postapokalypse?
Citera
2016-04-08, 07:47
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Satans länge sen jag läste King, men tyckte förut han skrev jävligt bra.

Desperation minns jag att jag tyckte var svinbra.
Sen har han ju en del novellsamlingar, typ Dödsbädden med den klassiska Majsens Barn bl.a
Mardrömmar är oxå en novellsamling som rekommenderas.

Sen har han skrivit en väldigt otypisk King-bok under pseudonym Richard Bachman
som heter Raseri och kan rekommenderas just för att den inte är så mycket King,
och blir intressant därav, den är även kort och man kommer igenom den fort.

Trevlig läsning!
Citera
2016-04-13, 20:37
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smutsigafingrar
Det har kanske redan diskuterats men är de svenska översättningarna bra?

Jag tycker det. John-Henri Holmbergs översättningar är mycket bra, dock gäller det att få tag i de utgåvor han översatte och det var väl på 80- och 90talet han gjorde de flesta. Boo Cassel har översatt bla. Väckelse, 22/11/63 och Doctor sömn, och gjort det bra. Så ja, överlag tycker jag översättningarna är bra.
Citera
2016-04-13, 20:58
Medlem
smutsigafingrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Jag tycker det. John-Henri Holmbergs översättningar är mycket bra, dock gäller det att få tag i de utgåvor han översatte och det var väl på 80- och 90talet han gjorde de flesta. Boo Cassel har översatt bla. Väckelse, 22/11/63 och Doctor sömn, och gjort det bra. Så ja, överlag tycker jag översättningarna är bra.

Tack för svar. Hade tänkt börja med Carrie då den inte är särskilt lång, men den verkar den vara översatt av en Bo A. G. Ericsson, eller finns det en senare översättning? (Eller så är Ericssons översättning helt okej, jag kanske får prova.)

Får se om jag blir ett King-fan. Är inte van att läsa skräckromaner, eller den sorters böcker som han skriver.
Citera
2016-04-13, 23:16
Medlem
MasterBaits avatar
The Dark Tower har börjat filmas nu och snart startar inspelningarna av IT. De som gillar King har mycket att se framemot.
Citera
2016-04-13, 23:20
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

Tja, jag läste ut den igårkväll.
Läste den när jag var yngre där på 90-talet någon gång men det "kopplade" liksom aldrig.
(Har lite svårt med att läsa en bibel rakt upp och ner, föredrar engelsktalande ljudbok, något som bara fanns att tillgå för halvblinda eller helblinda personer på den tiden.. fast på svenska där med Reine Brynolfsson som speaker för alla Stephen Kings verk.. usch )

Samma sak för nåt år sedan då jag.. lånade.. hem den oavkortade versionen... som engelsk/amerikansk ljudbok... förstod absolut allting som berättades men fick aldrig "känslan".

Provade igen för drygt en månad sedan, och efter en sisådär x antal timmars lyssnande.. ungefär där man fått möta alla huvudkaraktärerna Stu, Larry, Nick, Franny (och Harold), The Walking Dude/Randall Flag och Mother Abigail - samt de andra kufarna Lloyd, Trash Can Man, Tom Cullen osv... så blev jag helt hooked och den gången så tappade jag inte modet.... vilket jag är mycket glad för.

5/5 stjärnor från mig iaf.

----------------------

Jag har samma "dilemma" med boken "Duma Key".
Kommer till den biten där Edgar börjar att etablera sig i just Duma Key, rehabiliterar sig och börjar att måla... men jag tappar modet och byter (ljud)bok.

Samma med "Bag of Bones"... får aldrig den där "känslan" jag nämnde... och hoppar vidare.

Jahopp... hursomhelst.
Dags för ny, eller ny och ny, annan SK-bok.

Skall nog ge just "Duma Key" ett försök, alla här säger att den samt "Bag of Bones" är the shit.. och precis som "DET/IT" samt "The Stand/Pestens Tid" - så får man väl hoppas att man liksom hänger kvar och inte ger upp så fort det segar ihop sig... trots allt, ingenting kan ju vara segare än "Sömnlös"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in