2014-07-23, 17:53
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Hade han slutat att supa/punda när han skrev Lida?

Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_king#Personal_life

Det står att den första boken som han skrev efter att han blev drogfri var ''Needful things'' (Köplust). Den kom 1991 och Lida kom 1987, så ja - han var sannolikt drogpåverkad när han skrev Lida.
Citera
2014-07-23, 18:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Hehe, kul situation när han vaknade upp ur dimman: ''Vad f*n, har jag skrivit den här boken? Jaja, den var ju ganska bra ändå.''

Cujo är ju som bekant en bok som han inte minns att han skrev och den blev ju sedermera en av hans absolut bästa böcker!
Citera
2014-07-23, 19:37
Medlem
zxcvb45s avatar
Det är väl allmänt känt att alkohol i synnerlighet är mycket ofta missbrukat av just författare, det hjälper dom att skriva bättre tydligen, även om det antagligen är andra bakomliggande faktorer bakom deras missbruk.
Citera
2014-07-23, 19:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Det är väl allmänt känt att alkohol i synnerlighet är mycket ofta missbrukat av just författare, det hjälper dom att skriva bättre tydligen, även om det antagligen är andra bakomliggande faktorer bakom deras missbruk.

Man kan ju alltid gotta ned sig i Under vulkanen om man vill läsa om alkoholism i litteraturen, kanske inte lika glorifierande supande som i Bukowskis böcker.
Citera
2014-07-23, 20:04
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Som jag skrivit förut här i tråden - Kings storhetstid (enligt mig) var när han var full eller hög. Droger får en släppa på hämningarna och skriva det man vill utan att tänka på att nära och kära ska läsa det, samt att fantasin kanske uppgraderas en smula.

Dock önskar jag ju inte att King ska falla tillbaka i ett missbruk.
Citera
2014-07-23, 20:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer

Nej inte jag heller men de flesta stora, bästsäljande författare har väl någon gång under sitt liv haft en sturm und drang-period, känns det som.
Citera
2014-07-23, 20:14
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Som jag skrivit förut här i tråden - Kings storhetstid (enligt mig) var när han var full eller hög. Droger får en släppa på hämningarna och skriva det man vill utan att tänka på att nära och kära ska läsa det, samt att fantasin kanske uppgraderas en smula.

Sedan tycker jag det är intressant och känns mer äkta att ''skräckens mästare'' faktiskt har varit djupt nere i mörkret själv med sitt missbruk, att han inte bara är någon vanlig lycklig snubbe som sitter och skriver om random saker, utan att han faktiskt har varit på botten själv och att man kan se spår av det här i flera böcker - The Shining, t. ex., som handlar delvis om alkoholism, någonting som King brottades med redan på 70-talet.
Citera
2014-07-23, 20:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Sedan tycker jag det är intressant och känns mer äkta att ''skräckens mästare'' faktiskt har varit djupt nere i mörkret själv med sitt missbruk, att han inte bara är någon vanlig lycklig snubbe som sitter och skriver om random saker, utan att han faktiskt har varit på botten själv och att man kan se spår av det här i flera böcker - The Shining, t. ex., som handlar delvis om alkoholism, någonting som King brottades med redan på 70-talet.

Japp, autenticitet är en viktig del av författande tycker jag själv.
Citera
2014-07-23, 20:26
Medlem
roggeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Japp, autenticitet är en viktig del av författande tycker jag själv.
Har för mig att du rekommenderade The Stand till mig för ett par månader sedan när jag skrivit att jag gillade The Passage (av Justin Cronin). Gillar boken starkt.
Har nästan läst klart den nu och undrar om du har någon till King-rekommendation? Vet inte riktigt om jag vill läsa någon skräcknovell av honom, dock. Det är ju det han gjort sig känd för iofs, men vet inte, aldrig varit ett skräckfan. Fast han kanske kan konvertera mig.
Senast redigerad av roggeee 2014-07-23 kl. 20:30.
Citera
2014-07-23, 20:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Har för mig att du rekommenderade The Stand till mig för ett par månader sedan när jag skrivit att jag gillade The Passage (av Justin Cronin). Gillar boken starkt.
Har nästan läst klart den nu och undrar om du har någon till King-rekommendation? Vet inte riktigt om jag vill läsa någon skräcknovell av honom, dock. Det är ju det han gjort sig känd iofs, men vet inte, aldrig varit ett skräckfan. Fast han kanske kan konvertera mig.

I så fall är ju Flickan som älskade Tom Gordon en bra inkörsport till hans vardagliga och lite sorgliga böcker, handlar om en flicka i yngre tonåren som är ute med sin mamma och sitt syskon på en vandringsled någonstans i Massachusetts och kommer bort i skogen. Den är rätt kort, cirkus 250 sidor och väldigt bra, en bok som har växt på mig sen jag läste den första gången, plus att King är en mästare på att skriva ur barns perspektiv.

Vem vet, du kanske börjar kolla på baseball och hålla på Red Sox efteråt!
Citera
2014-07-23, 20:46
Medlem
stagger lees avatar
Någon som läst Mr Mercedes? Senaste "king" bok jag läste var 22.11.63.
Den boken var förvånansvärt bra.Håller Mr Mercedes samma klass?
Citera
2014-07-23, 21:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagger lee
Någon som läst Mr Mercedes? Senaste "king" bok jag läste var 22.11.63.
Den boken var förvånansvärt bra.Håller Mr Mercedes samma klass?

Inte läst den ännu men hört tudelade saker om den, men Doctor Sleep var bra och läsvärd, och Joyland funkade också som pulproman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in