2013-09-04, 03:14
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tolchocker
King är så jääääkla King!

Bland mina favoriter finner vi bl.a. Pestens tid samt Djurkyrkogården (en av två böcker i hela mitt liv som fått mig att gråta)

DOCK finns en till riktigt, riktigt bra som jag inte minns vad den heter..

Handlade om en man som inte kunde sova och började sedan se en massa flummiga gubbar som han trodde var pga. insomnian men de var de ej..

Kanske Sömnlös?
Läste på engelska så är osäker men namnet verkar passa
Får gärna hojta om ni vet vilken jag menar

(nej har inte Googlat är trött haha)

Insomnia
Citera
2013-09-04, 19:30
Medlem
CharlieSimmss avatar
Salem's Lot måste vara den bästa vampyrromanen som har skrivits. Som så många av Kings böcker är den nästan som bäst innan hemskheterna börjar hända, när man får lära känna småstaden och människorna som bor där.
Citera
2013-09-05, 02:32
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Är Knackarna något att hänga i julgranen? Har den i bokhyllan, men vet inte om den är läsvärd.

Du kanske redan har börjat läsa boken? Själv tycker jag att boken är lite seg i början, men blir bara bättre och bättre. En helt godkänd bok.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSimms
Salem's Lot måste vara den bästa vampyrromanen som har skrivits. Som så många av Kings böcker är den nästan som bäst innan hemskheterna börjar hända, när man får lära känna småstaden och människorna som bor där.

Jag avskyr verkligen den boken, så håller inte med dig.
Citera
2013-09-05, 02:36
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:

Den är magisk helt igenom , var prat på att det skulle komma en uppföljare men blev inte av tror det hade kunde varit riktigt bra . fast nu är det försent, vill inte läsa om vampyrer med mobil telefoner och annat...

Nu när skolan har börjat för barnen, löven ändrar färg så hade jag tänkt att läsa antagligen jurtjyrkogården eller salems lot. Vilken anser ni som ''höstigast'' ?
Citera
2013-09-05, 07:38
Medlem
Skarnfogdens avatar
Läste min första Steven King-bok idag och blev sjukt besviken. Ok, den var rätt pissigt översatt, men även annars helt rutten. Första historien var ingenting annat än ett asdåligt HP Lovecraft-försök, resten av dem kände jag igen några som jag sett filmade, Nattskift och Majsens barn bland annat, och i skriven form var de om möjligt ännu sämre. Typiskt amerikansk och typisk smörja. Varken läskigt, välskrivet eller ens intressant. Sorry King, aldrig mer.
Citera
2013-09-05, 07:40
Medlem
Jag älskar Jurtjyrkogården. Gillade inte Salems lot. Läste den för länge sedan. Kan inte komma ihåg att jag tyckte den var magisk.
Citera
2013-09-05, 09:49
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:

Håller med.
Jag tycker också att boken är skitbra och en av de bästa vampyrromanerna någonsin! Om inte den bästa.

Måste också rekommendera Tobe Hoopers miniserie med samma namn ifrån 1979 om nu någon inte har sett den. Den från 2004 suger godzillaballe.
Senast redigerad av drfreudstein 2013-09-05 kl. 09:54.
Citera
2013-09-12, 01:59
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarnfogden
Läste min första Steven King-bok idag och blev sjukt besviken. Ok, den var rätt pissigt översatt, men även annars helt rutten. Första historien var ingenting annat än ett asdåligt HP Lovecraft-försök, resten av dem kände jag igen några som jag sett filmade, Nattskift och Majsens barn bland annat, och i skriven form var de om möjligt ännu sämre. Typiskt amerikansk och typisk smörja. Varken läskigt, välskrivet eller ens intressant. Sorry King, aldrig mer.

Att ge sig på hans kortare noveller när man ska läsa King för första gången känns ju varken klokt eller genomtänkt.
Citera
2013-09-12, 02:05
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Att ge sig på hans kortare noveller när man ska läsa King för första gången känns ju varken klokt eller genomtänkt.

Varför tycker du så?

Det är inte så att alla novellsamlingarna är skit eller avskräckande. Vissa av Kings novellsamlingar är helt okej eller väldigt bra. Om jag hade läst någon av dem istället för en av de "vanliga" böckerna första gången jag skulle läsa något av King, så skulle jag vilja läsa mer av hans böcker.

Så därför vore det väldigt intressant att få reda på varför du tycker som du gör.
Citera
2013-09-12, 02:12
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Varför tycker du så?

Det är inte så att alla novellsamlingarna är skit eller avskräckande. Vissa av Kings novellsamlingar är helt okej eller väldigt bra. Om jag hade läst någon av dem istället för en av de "vanliga" böckerna första gången jag skulle läsa något av King, så skulle jag vilja läsa mer av hans böcker.

Så därför vore det väldigt intressant att få reda på varför du tycker som du gör.

Av samma anledning som jag knappast skulle rekommendera "Frukost på en främmande planet" (trots att JAG gillar den) till någon som är nyfiken på Lundells författarskap.

Det smartaste är väl att välja någon av författarens "stora" verk som majoriteten av läsare/kritiker gillar och så går man ner i de mer svårsmälta texterna senare. JAG tycker att det är lättare att se hur bra en författare är om man börjar med något som anses som det bästa. På samma sätt som att man sällan börjar lyssna på b-sidor om man är nyfiken på en ny musiker.

Jag är väldigt glad över att jag läste Jurtjyrkogården i min barndom, för hade jag börjat med Mardrömsbädden lär jag säkerligen ha resonerat som Skarnfogden.
Senast redigerad av ArturoBandini 2013-09-12 kl. 02:14.
Citera
2013-09-12, 04:10
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Av samma anledning som jag knappast skulle rekommendera "Frukost på en främmande planet" (trots att JAG gillar den) till någon som är nyfiken på Lundells författarskap.

Det smartaste är väl att välja någon av författarens "stora" verk som majoriteten av läsare/kritiker gillar och så går man ner i de mer svårsmälta texterna senare. JAG tycker att det är lättare att se hur bra en författare är om man börjar med något som anses som det bästa. På samma sätt som att man sällan börjar lyssna på b-sidor om man är nyfiken på en ny musiker.

Jag är väldigt glad över att jag läste Jurtjyrkogården i min barndom, för hade jag börjat med Mardrömsbädden lär jag säkerligen ha resonerat som Skarnfogden.

Nu är visserligen "Nattsvart, Stjärnlöst" relativt ny, men hade den boken varit den första boken med King som jag skulle läsa, så skulle jag garanterat vilja läsa mer. En fantastisk novellsamling där jag gillar samtliga noveller. Det hade garanterat uppmuntrat mig att läsa mer av King än någon av vissa böcker som anses vara en av hans bästa. Skulle böcker som Carrie och Staden som försvann/Salem's lot vara de första böckerna som jag läste, så skulle jag garanterat sluta läsa mer.

Jag tycker däremot att man ska börja läsa de böcker som man känner att man vill läsa. Vad är det för mening med att läsa böcker som man bör läsa om man inte fattar något som helst intresse för dem?
Citera
2013-09-17, 09:27
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shady_lady
Första gången du läser den? Jag HATADE hur den slutade, men samtidigt var det ett bra slut, blev mest väldigt frustrerad... för att vara King så är slutet bra faktiskt.. hans böcker har annars jävligt knasiga slut på (oftast) en väldigt bra story. Berätta vad du tyckte om slutet
Det var ett tag sedan nu jag läste ut den. Hur ska jag uttrycka mig utan att spoila för mycket

Sättet den slutade på var nog det enda vettiga när allt kommer kring.
Men det var väldigt frustrerande. Jag var tvungen att läsa om de sista 5-6 sidorna igen direkt för att kolla om det verkligen var sant det som hände

Efter att levt med berättelsen en längre tid så blev det antiklimax och jag kände mig lite bedragen
Men nu vill jag gärna läsa om den med den nya insikten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in