2013-07-10, 21:50
Medlem
Spyrrans avatar
Det är möjligt att läsa två tjocka böcker på semestern. Beroende på hur lång semester man har, och vad man har planerat i övrigt. Nu tänker jag både på Pestens tid (båda versionerna) och Det. Det finns tjocka böcker som jag har kunnat läsa färdigt inom några dagar. King är väldigt bra på att skriva tjocka böcker, och så länge man gillar boken så kan det gå snabbt att läsa den. Det är alltså inte helt omöjligt att läsa båda två under semestern.

Nu har jag inte läst Det så ska inte uttala mig om man borde läsa Pestens tid eller Det först, men Pestens tid bör i alla fall läsas någon gång
Citera
2013-07-10, 21:51
Medlem
Catapillas avatar
Jag rekomenderar Det som utmärkt semesterläsning, Pestens Tid är lite för dystopi för att avnjutas en solig Juli
Citera
2013-07-10, 23:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asfas
Vad tyckte du om Joyland? Jag gillade den verkligen trots att jag blev lite besviken då jag fått för mig att det skulle vara lite mer skräck och just skräckelementet var bara en liten del. Annars hur mysig som helst!

Har bara läst drygt sextio sidor hittills och kan ta ett tag då jag mest läser i kommunaltrafiken, men återkommer med ett omdöme sen.
Citera
2013-07-11, 20:14
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Verkligen! Inte konstigt att John Ajvide Lindqvist har kallats Sveriges Stephen King! Båda brukar misslyckas fatalt med att hålla ihop en historia ända in i kaklet. Det tycker jag är fult. Jag menar, det är förhållandevis lätt att skriva en historia som är läskig under romanens gång, men om man inte lyckas få med en trovärdig avslutning sjunker betyget. Om man sedan inte ens försöker hålla ihop det är den inte mycket att ha!

De två böcker jag läst av Ajvide Lindqvist (Låt den rätte komma in samt Hanteringen av odöda) tycker jag inte är i närheten av lika konstiga och tydligt improviserade som Stephen King vad gäller slutet.
Citera
2013-07-11, 21:34
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
De två böcker jag läst av Ajvide Lindqvist (Låt den rätte komma in samt Hanteringen av odöda) tycker jag inte är i närheten av lika konstiga och tydligt improviserade som Stephen King vad gäller slutet.
Allvarligt talat minns jag inget av Hanteringen av odöda, tyckte den var ganska dålig rakt igenom. Låt den rätte komma in gav jag upp, den var fullständigt ointressant. Nej det jag tänker närmast på är Människohamn. En kuslig historia som är spännande nästan hela vägen. Man blir oerhört spänd inför upplösningen, som tyvärr suger på ett oerhört plumpt, "King i sina sämsta dagar"-sätt.
Citera
2013-07-11, 22:16
Medlem
Spyrrans avatar
Jag brukar läsa klart böckerna oavsett vad jag tycker om dem. Men nu har jag läst cirka 100 sidor av Liseys berättelse och halva boken av Sömnlös (cirka 300 sidor av 600). Har tidigare försökt läsa Knackarna, men efter flera försök det senaste halvåret så är det nog lönlöst.

Jag tror jag kommer läsa klart Sömnlös eftersom jag har kommit så långt. Om jag orkar ta mig igenom resten. Sedan skippar jag de andra böckerna. Låter det som en bra ide? Eller ska jag försöka läsa alla tre?

(Kan ju tilläggas att jag till exempel tyckte att Drakens ögon inte var något för mig, ändå läste jag den ändå. Gillade varken väktarna eller Desperation heller, men gjorde ett försök. Drömfångare var seg första gången jag läste den, så det tog tid innan jag var färdig. Så jag brukar inte ge upp så lätt).
Senast redigerad av Spyrran 2013-07-11 kl. 22:22.
Citera
2013-07-11, 22:21
Medlem
Bisarros avatar
Jag älskar Jurtjyrkogården, eller hur den stavas. Vilken bok är i samma stil? Jag är osäker.
Citera
2013-07-12, 00:17
Medlem
Westridges avatar
Håller just nu på att avsluta Det Mörka Tornet VII - sista boken. Har ca 100 sidor kvar och har kommit till det avsnitt när sällskapet lämnar Stammande Bill.
Men det tar emot att läsa de sista sidorna. Jag vill inte att berättelsen ska sluta nu
Citera
2013-07-12, 12:06
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Håller just nu på att avsluta Det Mörka Tornet VII - sista boken. Har ca 100 sidor kvar och har kommit till det avsnitt när sällskapet lämnar Stammande Bill.
Men det tar emot att läsa de sista sidorna. Jag vill inte att berättelsen ska sluta nu

Första gången du läser den? Jag HATADE hur den slutade, men samtidigt var det ett bra slut, blev mest väldigt frustrerad... för att vara King så är slutet bra faktiskt.. hans böcker har annars jävligt knasiga slut på (oftast) en väldigt bra story. Berätta vad du tyckte om slutet
Citera
2013-07-12, 12:10
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
är själv på semester och läser pestens tid, du kommer nog inte hinna läsa klart båda på din semester så jag rekommenderar att du läser pestens tid.

Jag håller med. Jag har inte läst den svenska versionen, är den nåt att hänga i granen?? Tycker att det oftast försvinner så mycket i "skrivspråket" när det översätts till svenska, oftast så låter en mening på svenska konstigt och stelt om man jämför med engelskan i hans böcker. King följer ALLTID med mig på semester, finns inget bättre än att ligga på stranden och läsa nån av hans böcker
Citera
2013-07-12, 14:22
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shady_lady
Jag håller med. Jag har inte läst den svenska versionen, är den nåt att hänga i granen?? Tycker att det oftast försvinner så mycket i "skrivspråket" när det översätts till svenska, oftast så låter en mening på svenska konstigt och stelt om man jämför med engelskan i hans böcker. King följer ALLTID med mig på semester, finns inget bättre än att ligga på stranden och läsa nån av hans böcker
har tyvärr inte läst den engelska versionen så jag måste nog göra det innan jag uttalar mig om vilken som är bäst, men jag tycker att meningarna är välformulerade och det är väldigt enkelt att förstå texten, hade nog varit svårt att veta om att detta var en översatt bok om det inte vore för alla engelska namn på städer och personer. men som du säger låter vissa meningar konstiga, vilket leder till att jag måste läsa om de ett par gånger för att förstå innebörden. kan tänka mig att den engelska versionen har ett mer livligt språk, så jag ska försöka få tag i den.
Citera
2013-07-13, 19:01
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
har tyvärr inte läst den engelska versionen så jag måste nog göra det innan jag uttalar mig om vilken som är bäst, men jag tycker att meningarna är välformulerade och det är väldigt enkelt att förstå texten, hade nog varit svårt att veta om att detta var en översatt bok om det inte vore för alla engelska namn på städer och personer. men som du säger låter vissa meningar konstiga, vilket leder till att jag måste läsa om de ett par gånger för att förstå innebörden. kan tänka mig att den engelska versionen har ett mer livligt språk, så jag ska försöka få tag i den.

Den finns på Adlibris för ca 100 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in