2013-09-20, 14:11
Medlem
the-calm-princes avatar
Favorit böcker/noveller av Stephen King?

När jag var yngre så läste jag en hel del Stephen King böcker och jag älskade de rysningar som böckerna gav mig. Eftersom familjen endast hade författarens tidigare böcker hemma så var det de jag läste. Till mina favoriter hörde bland annat "The dead zone" och "The Shining".

Det jag nu är nyfiken på att höra är vilka Stephen King böcker/noveller ni här på FB gillar allra bäst. En motivering till era favoriter är också önskvärt.
Citera
2013-09-20, 14:14
Medlem
FreddyVorheess avatar
Jag är förtjust i de flesta böckerna av King, dock tycker jag att han har tappat stinget de senaste åren.

Min absoluta favoriter är dock Dimman och Flotten. Tror både novellerna är från samlingen Den förskräckliga apan?
Korta historier som jag bara inte kan glömma, jag älskar Stephen King's sätt att alltid beskriva otäcka händelser så detaljerat. Så att man riktigt grimaserar av avsmak.
Citera
2013-09-20, 14:53
Medlem
karnstans avatar
Jag tycker att många är bra men min favorit är nog Pestens tid. Har alltid gillat post-apokalyptiska historier och den är välskriven och... lång! Långa bra böcker är de bästa bra böckerna.
Citera
2013-09-20, 15:32
Medlem
BernardLoutres avatar
The Misery. Så enkel story och inga fantasimonster utan bara normala (nåja!) människor.
Citera
2013-09-20, 15:43
Medlem
O-Lyckligs avatar
The long walk, dock skriven under psydonymen Richard Bachman men vad gör det
Citera
2013-09-20, 15:45
Medlem
Bajsnegers avatar
Jag läser just nu Det Mörka Tornet, är på fjärde boken. Då det är det enda verk av King jag läst så jag har inte riktigt något att jämföra med, men jag måste säga att det absolut är några av de bästa böcker jag läst. Funderar på att läsa Pestens tid när jag är klar, den verkar riktigt bra den med!
Citera
2013-09-20, 15:50
Medlem
SocialMisfits avatar
Novellen bakom filmen Stand by me, dvs en väldigt otypisk King-berättelse. Det är en oerhört vacker historia. När jag var tonåring gillade jag hans skräckböcker, men jag tröttnade.
Citera
2013-09-20, 16:09
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Jag tycker att många är bra men min favorit är nog Pestens tid. Har alltid gillat post-apokalyptiska historier och den är välskriven och... lång! Långa bra böcker är de bästa bra böckerna.

Pestens tid är en favorit som jag har läst flera gånger om. Är också ett fan av postapokalyptiska berättelser. Det är också en väldigt bra bok.
Citera
2013-09-21, 16:54
Medlem
Basfrostens avatar
Köplust. Kanske inte var mans favorit men jag gillar den skarpt.
Citera
2013-09-22, 00:54
Medlem
Spyrrans avatar
Bland novellsamlingarna så är Nattsvart, stjärnlöst min favorit. Dels för att jag gillar temat (att det finns en mörkare sida hos alla människor), dels för att samtliga noveller är väldigt bra.

Bland "vanliga" böcker så är det antingen Död Zon som var den första King-boken som jag läste, som dessutom fortfarande är lika fantastiskt bra, eller Köplust. Köplust är en av få böcker som har gett mig rysningar, men samtidigt ville jag aldrig att boken skulle ta slut.
Citera
2013-09-23, 03:48
Medlem
Elementarts avatar
Imorgon (tisdag) så släpps ju hans nya bok Doctor Sleep.
Citera
2013-09-23, 16:38
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Nu är visserligen "Nattsvart, Stjärnlöst" relativt ny, men hade den boken varit den första boken med King som jag skulle läsa, så skulle jag garanterat vilja läsa mer. En fantastisk novellsamling där jag gillar samtliga noveller. Det hade garanterat uppmuntrat mig att läsa mer av King än någon av vissa böcker som anses vara en av hans bästa. Skulle böcker som Carrie och Staden som försvann/Salem's lot vara de första böckerna som jag läste, så skulle jag garanterat sluta läsa mer.

Jag tycker däremot att man ska börja läsa de böcker som man känner att man vill läsa. Vad är det för mening med att läsa böcker som man bör läsa om man inte fattar något som helst intresse för dem?
Jag tyckte också att den var fruktansvärt stark. 20/11/63 är inte dum den heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in