2013-07-25, 19:35
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asfas
Är Under the dome någonting att ha? Jag har den ståendes här hemma i bokhyllan och har inte så mycket annat att läsa för stunden. Storyn verkar rätt så ointressant men King har överraskat mig tidigare.

Ja, jag tycket den var bra!! Enda som inte var så bra var slutet; men så är det rätt ofta med hans böcker tycker jag.
Citera
2013-07-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag vet, tog bara Fader Callahan som ett exempel. Jag postade en lista tidigare med böcker och noveller som man tydligen bör ha läst innan man ger sig på Mörka Tornet-serien. Där ingår Salem's Lot, It, Talisman samt Black House. Ville bara dubbelkolla för att se om det stämmer.

Sedan finns det referenser till andra böcker. Nigel (roboten i bok 7) ska tydligen läsa en bok som heter Dead Zone, och tycka om den. Vissa namn dyker upp igen, som Peter McVries som har koppling till Steven Deschain av Gilead. Samma namn (Peter McVries) dyker upp i The Long Walk (Maratonmarschen). Detta är bara två exempel på mindre referenser, där man inte behöver ha läst böckerna innan Det Mörka Tornet. Fastän jag har läst dem båda, så det kvittar kanske.

Jag har även läst The Little Sisters of Eluria, en novell som handlar om Roland av Gilead innan själva Mörka Tornet-serien utspelar sig. Har förstått att det finns mindre referenser till både Mörka Tornet (bok 5-7) samt Black House. Men då nämns bara systrarna, och om jag förstår det rätt så behöver man inte ha läst denna novell egentligen. Samma sak gäller en del andra böcker som jag redan har läst.

Jag syftar mer på böckerna som ger en bättre förståelse innan man läser Det Mörka Tornet-serien. Om listan som jag postade tidigare stämmer, så har jag en del böcker kvar att läsa.

Det stämmer. På tal om "maratonmarschen"

Vad tyckte du om "The Little Sisters of Eluria"? Läsvärd?
Citera
2013-07-27, 01:09
Medlem
Basfrostens avatar
Min personliga favorit måste vara Drakens ögon. Varför vet jag ej, den har bara fångat mig. Sedan är Köplust lysande.
Citera
2013-07-27, 01:42
Medlem
KUSEs avatar
Ett inbundet ex av Den förskräckliga apan har i över ett decennium haft en hedersplats i bokhyllan. Det är en samling korta noveller - en hel del sådana. Ett par favoritnoveller ur denna samling är Flotten och Nona.

Ang. huruvida man ska läsa på engelska eller svenska så brukar jag nuförtiden köra med en tumregel att läsa på engelska om författaren skriver på engelska samt svenska om författaren är svensk. Översättningar betyder alltid mer eller mindre miss/feltolkningar vare sig det gäller heliga skrifter eller fiktion. En del fraser översätts inte på ett tillfredsställande sätt, och det känns mer naturligt att läsa på engelska. Hittills har jag inte stött på några moderna svenska författare som är värda att läsa, så när det gäller levande författare som fortfarande producerar böcker som jag läser (ex. Stephen King) blir det nästan uteslutande på engelska. Undantaget är äldre böcker som jag haft sedan barnsben och som är översatta till svenska (däribland Den förskräckliga apan som jag nämnde ovan).
Senast redigerad av KUSE 2013-07-27 kl. 01:49.
Citera
2013-07-30, 16:45
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.E
Vad tyckte du om "The Little Sisters of Eluria"? Läsvärd?

Kort sagt: Nej.

För att motivera det så är det det enda som jag har läst om Roland av Gilead, och det är således det enda jag har läst som är i samma stil som Det Mörka Tornet. Det var inget för mig, antar att det är helt fel genre för min del och det är inget som jag brukar läsa heller. Om Mörka tornet-serien är i samma stil så lär jag knappast vilja läsa hela serien, men folk rekommenderar den ständigt och påstår att det troligen är bästa som King har skrivit (kanske till och med det allra bästa).

Fast gillar man MT-serien så gillar man säkert novellen.
Citera
2013-08-01, 11:31
Medlem
Har fått tag på ett ex av "Talismanen" som jag börjar läsa ikväll.
Återkommer med recension
Citera
2013-08-06, 03:19
Medlem
utan.att.stannas avatar
Läser signalen. vilket bottennapp. måste vara det sämsta av herr king som jah har läst . ska tvinga mig igenom sista 120 sidorna nu..
Citera
2013-08-12, 18:25
Medlem
Adelaides avatar
Har läst Drömfångare och Lida. 2 extremt bra böcker som rekommenderas starkt! Tänker också läsa Det efter att jag har läst ut min nuvarande bok.
Citera
2013-08-21, 21:01
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Läser signalen. vilket bottennapp. måste vara det sämsta av herr king som jah har läst . ska tvinga mig igenom sista 120 sidorna nu..

Jag kan inte påstå att Signalen är min personliga favorit bland Kings böcker, men jag skulle absolut inte påstå att boken är ett bottennapp och det sämsta som han har skrivit. Själv anser jag att Signalen är medelmåttig, varken bra eller dålig.
Citera
2013-08-21, 21:36
Medlem
Spyrrans avatar
Så typiskt! Jag som hade bestämt mig för att ta en paus från Stephen King och försöka läsa mindre rent allmänt. Har läst en hel del böcker i sommar nämligen. Då fixar man nya böcker att läsa. Lysande! Dessutom hade jag inte tänkt ta med lånade böcker när jag åkte bort ett tag (2 gånger), men gjorde det i alla fall. Fick förlänga lånen bara för det.

Jag håller just nu på att läsa en bok av en annan författare. Men när jag är klar så blir det:

- Det
- Efter solnedgången (novellsamling)
- Talismanen
- Svarta huset
- 11/22/63
- Duma Key
- Christine

Jag börjar få slut på böcker skrivna av King som jag kan läsa. Eller ja, beror ju på hur man ser på saken. Jag har till exempel läst den korta versionen av Pestens Tid och vet inte om jag kommer att läsa den oavkortade. Sedan finns det böcker som jag inte är så sugen på att läsa (gäller särskilt Mörka Tornet-serien). Så vi får väl se hur det blir.

Jag stör mig fortfarande på att det är så ojämn kvalite. Vissa böcker är fantastiskt bra, andra är medelmåttiga och vissa böcker får man lida sig igenom. Några av de senaste böckerna som jag läste (framförallt Liseys berättelse och Sömnlös) var så fruktansvärt dåliga att jag höll på att ge upp flera gånger. Fick kämpa mig igenom dem. Dessutom var inte Väktarna eller Desperation något för mig. Sedan kom Under Kupolen, som började sådär men växte allt mer. Där kom ljuspunkten. Det är frustrerande att det är så ojämnt. En bok kan dessutom verka vara dålig eller bra, men så får man motsatt åsikt när man har läst klart. Man kan bli galen för mindre.
Citera
2013-08-21, 21:36
Medlem
Basfrostens avatar
Är Knackarna något att hänga i julgranen? Har den i bokhyllan, men vet inte om den är läsvärd.
Citera
2013-09-04, 02:32
Medlem
tolchockers avatar
King är så jääääkla King!

Bland mina favoriter finner vi bl.a. Pestens tid samt Djurkyrkogården (en av två böcker i hela mitt liv som fått mig att gråta)

DOCK finns en till riktigt, riktigt bra som jag inte minns vad den heter..

Handlade om en man som inte kunde sova och började sedan se en massa flummiga gubbar som han trodde var pga. insomnian men de var de ej..

Kanske Sömnlös?
Läste på engelska så är osäker men namnet verkar passa
Får gärna hojta om ni vet vilken jag menar

(nej har inte Googlat är trött haha)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här