Jag har lånat en del på biblioteket. Men många har jag fått tag på via loppis/second hand. Ofta är det en riktig guldgruva. Problemet är att man sällan hittar de böcker som man verkligen vill ha. Jag lånade boken 'Död zon' för drygt 1 ½ år sedan. Lyckades få tag på den först idag, och bara för att jag råkade hitta den i en annons på internet. Det kallar jag tur.
Vilket jag tycker är konstigt, för det måste väl vara en av hans mest kända böcker? Speciellt då det blev film senare. Man hittar ju många andra böcker av King på loppis och second hand. Nu är det bara två böcker kvar som jag letar efter. De är lätta att låna, men jag har redan läst dem och vill köpa dem.
Men det är ändå därför som jag undrar hur ni kommer över hans böcker. Speciellt om ni ska köpa (och inte låna).
Jag har lånat en del på biblioteket. Men många har jag fått tag på via loppis/second hand. Ofta är det en riktig guldgruva. Problemet är att man sällan hittar de böcker som man verkligen vill ha. Jag lånade boken 'Död zon' för drygt 1 ½ år sedan. Lyckades få tag på den först idag, och bara för att jag råkade hitta den i en annons på internet. Det kallar jag tur.
Vilket jag tycker är konstigt, för det måste väl vara en av hans mest kända böcker? Speciellt då det blev film senare. Man hittar ju många andra böcker av King på loppis och second hand. Nu är det bara två böcker kvar som jag letar efter. De är lätta att låna, men jag har redan läst dem och vill köpa dem.
Men det är ändå därför som jag undrar hur ni kommer över hans böcker. Speciellt om ni ska köpa (och inte låna).
Jag har praktiskt taget alla hans böcker, har fått tag dom via Tradera och bokborsen.se. Där finns massor, i diverse prisklasser Nån enstaka från loppis kanske men ja tror inte de..
Jag har praktiskt taget alla hans böcker, har fått tag dom via Tradera och bokborsen.se. Där finns massor, i diverse prisklasser Nån enstaka från loppis kanske men ja tror inte de..
Jag är inte ute efter alla hans böcker. Några böcker som jag har lånar, de var så dåliga att jag inte vill läsa dem igen. Än mindre köpa dem. Så du slår mig på antalet böcker som man äger.
Använder inte Tradera alls, men jag kollade på Bokbörsen. Du har rätt i att det finns böcker där i alla prisklasser. Den dyraste Stephen King-boken kostar trots allt 10 tusen kronor där! Tack för tipset i alla fall, kanske blir några köp så att jag kan köpa de sista två böckerna som jag vill ha.
Den är bra. Är hursomhelst bara runt 200 sidor lång, så inget jättejobb att läsa, du drar igenom den på en eftermiddag om du vill. Inga större övernaturliga utsvävningar och monster i den, men en djupare utforskning av begreppet rädsla, ur ett barns perspektiv. Spännande och ganska gripande stundvis.
Föredrar dock personligen utsvävningar och monstrositeter, i alla dess former. Då det fyller en funktion som kontrast till den melankoliska, miserabla och försåtliga vardagen - vi alla är bekanta med. Ska dock se till att komma över ett exemplar och ge den en chans.
Citat:
Ursprungligen postat av Gameboy92
Läste nyligen om Apt Pupil/Sommardåd och har kommit fram till att det förmodligen är min favorit av King's berättelser med The Shining som jämn tvåa. Vet inte varför jag finner den så fascinerande men nånting i den intresserar mig väldigt mycket. Någon annan som har en åsikt om novellen?
Apt Pupil är bra och jag kan med gott samvete, rekommendera filmatiseringen av romanen. Filmatiseringen är dock inte lika bra som boken, fast den är absolut att betrakta som bra, i förhållande till de övriga filmatiseringarna av Kings noveller och romaner.
The Shining var det ett par år sedan man läste, tycker att den är jäkligt bra, men den hamnar i slutändan ganska långt ner på listan efter: "Pet sematary", "Rage", "Road rage", "Apt Pupil", "Salem's lot", "It", och den absolut bästa av alla hans verk nämligen - "The Stand".
skriv gärna en rad om drömfångare sen, själv har jag den halvläst i hyllan och klarade inte av den, smittrist. Vill veta om det är jag eller om den är dålig. kan nämligen vara jag som är lite utläst på honom..
Tog mig över en månad att läsa klart den där boken. Kanske säger allt? Om inte, så kan jag läsa ut en bok på max 2 dagar i vanliga fall om jag finner den intressant. Egentligen tycker jag inte att 'Drömfångare' är en dålig bok. Den är snarare seg och några sidor för lång (okej, fler än bara några sidor ).
Så det är inte bara du som har problem med den boken.
Har hittills läst följande av Stephen Kings böcker:
- Carrie
- Lida
- Jurtjyrkogården
- Varsel
- Rasande Rose
- Den gröna milen
- Benrangel
- Död Zon
- Eldfödd
- Cujo
- Mardrömmar (novellsamling)
- Drömfångare
- Flickan som älskade Tom Gordon
Under namnet Richard Bachman:
- Blaze
- Raseri
- Den flyende mannen
Det är ju oundvikligt att man läser om samma platser, och i vissa fall återkommer även personer. Ni som har läst till exempel 'Lida' och 'Bibliotekspolisen' (novell från Mardrömmar) eller 'Cujo' och 'Död zon' förstår nog vad jag menar. Håller fortfarande på att vänja mig vid det.
Men jag tycker inte alls att Stephen King är så himla fantastisk egentligen. Började läsa hans böcker för snart två år sedan, bara för att folk tycker att han är suverän och så vidare. Visst, han har en del bra böcker. Läste nyligen Död zon igen, och tycker fortfarande att den är lika bra som första gången jag läste den. Varsel är också en bra bok, även om jag inte gillar filmen. Vilket många andra gör. Benrangel är riktigt bra, och en av mina favoriter.
Men så kommer böcker som jag tycker är dåliga. Jag gillade inte Flickan som älskade Tom Gordon till exempel. Drömfångare är en av de segaste böcker som jag någonsin har läst. Även om boken inte är så illa egentligen. Rasande Rose var bara usel.
Jag vet fortfarande inte vad jag ska tycka om Stephen King, trots att jag ärligt kan säga att jag har gett honom och hans böcker en chans. Jag har blandade åsikter. Men vi får väl se hur det slutar.
Har följande böcker kvar att läsa, eftersom jag har dem i min ägo. Man kan ju få tag på hans böcker billigt på loppis och second hand, och det vore synd att ha dem i bokhyllan utan att ens läsa dem en enda gång.
- Förbannelse (dock under namnet Richard Bachman)
- Knackarna
- Köplust
- Pestens tid
Om jag inte gillar dessa böcker, så ger jag nog upp och börjar läsa böcker av andra författare istället. Jag har medvetet hållit mig borta från ”Det mörka tornet”-serien, då jag ville läsa andra böcker först och se vad jag tyckte. Vet dock att det är många som rekommenderar den serien, men det har inte blivit av än så länge.
Nu har jag läst tre King-böcker. Carrie, Eldfödd och Pestens tid. Pestens tid älskar jag! Läste den oavkortade versionen och kommer antagligen läsa den någon gång igen när jag hunnit smälta den. Carrie är också väldigt bra, men Eldfödd gillade jag inte alls. Den var alldeles för seg och huvudkaraktärerna kunde jag inte relatera till eller känna något för alls.
En grej jag funderar på. Jag har Varsel och undrar om det är värt att läsa den trots att jag har sett filmen?
En grej jag funderar på. Jag har Varsel och undrar om det är värt att läsa den trots att jag har sett filmen?
I boken får du veta mer om Jacks historia (varför han inte är lärare längre) och barndom. Och slutet är inte riktigt som i filmen. Men förutom det är det ingen stor skillnad, mest detaljer om hur hissen och värmepannan och sånt funkar på hotellet.
Tog mig över en månad att läsa klart den där boken. Kanske säger allt? Om inte, så kan jag läsa ut en bok på max 2 dagar i vanliga fall om jag finner den intressant. Egentligen tycker jag inte att 'Drömfångare' är en dålig bok. Den är snarare seg och några sidor för lång (okej, fler än bara några sidor ).
Så det är inte bara du som har problem med den boken.
Skönt att höra, den är för övrigt fortfarande inte färdigläst och har inga planer på att bli det heller...
Tycker den är både seg och dålig
Jag läste ut Förbannelse för ett tag seg (okej, Bachman-bok, men det är ju ändå King). Den var helt okej.
Nu är jag inne på Köplust. Trots att den är tjock (drygt 700 sidor) så har jag läst drygt 600 sidor. Men jag vill ha mer. Kommer nog kännas lite trist och tomt när jag har läst färdigt. Allvarligt talat, Köplust måste vara en väldigt underskattad bok. Man hör ju jämt talas om Kings mer kända verk. Flera av dem har gjort mig besviken, och jag började läsa dem just för att de var mer kända. Men så kommer Köplust, och ger en rysningar. Den där Mr Gaunt är så satans obehaglig, ändå kan man inte låta bli att vilja läsa mer. Jag skulle nog säga att Köplust är ett underskattat mästerverk
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Nu har jag läst tre King-böcker. Carrie, Eldfödd och Pestens tid. Pestens tid älskar jag! Läste den oavkortade versionen och kommer antagligen läsa den någon gång igen när jag hunnit smälta den. Carrie är också väldigt bra, men Eldfödd gillade jag inte alls. Den var alldeles för seg och huvudkaraktärerna kunde jag inte relatera till eller känna något för alls.
Då tycker vi annorlunda. Jag gillar inte Carrie, men Eldfödd var rätt bra.
När det gäller Varsel, så tycker jag att boken är bättre än filmen. Boken är en av Kings bästa böcker, om du frågar mig. Så jag tycker absolut att du ska läsa Varsel.
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Skönt att höra, den är för övrigt fortfarande inte färdigläst och har inga planer på att bli det heller...
Tycker den är både seg och dålig
I mitt fall så lånade jag boken på biblioteket, och tvingades låna om den. Fast jag funderade faktiskt på att ge upp och strunta i att låna om den
Läser Staden som försvann (Salem's lot) nu och gillar den! Den var också lite seg i början innan det hände något, men nu är den spännande.
En grej jag inte riktigt förstår. Är Solnedgång en bok eller novellsamling? På baksidan verkar den vara en bok men i listan över hans böcker som finns i början av varje bok är den under novellsamlingar.
En grej jag inte riktigt förstår. Är Solnedgång en bok eller novellsamling? På baksidan verkar den vara en bok men i listan över hans böcker som finns i början av varje bok är den under novellsamlingar.
Det är en novellsamling. Om du menar "Strax efter solnedgången".