2012-12-09, 23:31
Medlem
Konfrontations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Jag skulle snarare kalla båda för romaner.

Du har givetvis rätt, fel av mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Tack så mycket. Dessvärre lånade jag några böcker på biblioteket, och dessa böcker går före köpta böcker. Så jag har precis avverkat 'Flickan som älskade Tom Gordon' och 'Den flyende mannen'. Boken som jag håller på att läsa nu är 'Eldfödd'. Den fjärde och sista biblioteksboken är 'Dromfångare'.

Kan ju börja läsa mina nyinköpta böcker någongång efter detta, och då börja med 'Pestens tid'.

Det låter som en god idé. "Flickan som älskade Tom Gordon" är det något att rekommendera?
Citera
2012-12-09, 23:42
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfrontation
Det låter som en god idé. "Flickan som älskade Tom Gordon" är det något att rekommendera?

Jag skulle inte rekommendera den. Den var lite väl för seg och tråkig för min del. Jag gillar inte språket heller även om boken är lättläst. Inte direkt en typisk King-bok och jag blev besviken.
Citera
2012-12-10, 00:07
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Tack så mycket. Dessvärre lånade jag några böcker på biblioteket, och dessa böcker går före köpta böcker. Så jag har precis avverkat 'Flickan som älskade Tom Gordon' och 'Den flyende mannen'. Boken som jag håller på att läsa nu är 'Eldfödd'. Den fjärde och sista biblioteksboken är 'Dromfångare'.

Kan ju börja läsa mina nyinköpta böcker någongång efter detta, och då börja med 'Pestens tid'.
skriv gärna en rad om drömfångare sen, själv har jag den halvläst i hyllan och klarade inte av den, smittrist. Vill veta om det är jag eller om den är dålig. kan nämligen vara jag som är lite utläst på honom..
Citera
2012-12-10, 01:23
Medlem
Kickexs avatar
Hmm... Slänger väl in min topp lista här då jag inte har mycket annat för mig
Red Rose, Dreamcatcher, The Green Mile, 1408, The Shining, Cujo, Nyckeln Till Frihet, Stand by me och Lida
Citera
2012-12-10, 01:52
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfrontation
Du har givetvis rätt, fel av mig.

Den är bra. Är hursomhelst bara runt 200 sidor lång, så inget jättejobb att läsa, du drar igenom den på en eftermiddag om du vill. Inga större övernaturliga utsvävningar och monster i den, men en djupare utforskning av begreppet rädsla, ur ett barns perspektiv. Spännande och ganska gripande stundvis.
Citera
2012-12-10, 02:07
Medlem
dr.Valiums avatar
Är Stephen King fanatiker och har läst en del av hans böcker.
Sett desto fler filmer men de är ju oftast skit i jämförelse.

Jag skulle personligen rangordna böckerna i följande ordning:

Djurtjyrkogården.
Under Kupolen.
Köplust.
Salems Lot (Staden som försvann).
Sömnlös.
Raseri.
Maratonmarchen.
Eldfödd.
Cujo.
Den Gröna Milen.
Pestens Tid.
Förbannelse.

"osv..."
Citera
2012-12-10, 02:08
Medlem
Sandworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
skriv gärna en rad om drömfångare sen, själv har jag den halvläst i hyllan och klarade inte av den, smittrist. Vill veta om det är jag eller om den är dålig. kan nämligen vara jag som är lite utläst på honom..
Min favvobok från honom. Otroligt nog läste jag den svenska versionen och tyckte till min förvåning den var mycket bra översatt. Brukar vara känslig för sånt. Läser alla andra på engelska.
Citera
2012-12-10, 02:33
Medlem
dr.Valiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandworm
Otroligt nog läste jag den svenska versionen och tyckte till min förvåning den var mycket bra översatt. Brukar vara känslig för sånt. Läser alla andra på engelska.

Samma här

De Svenska böckerna av Stephen King/Richard Bachman brukar vara lite mer "rumsrena" och tappar lite av sin tjusning (engelska uttryck, skämt, slang, osv...) vid översättning.
Citera
2012-12-10, 10:06
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag har börjat följa TV-serien Haven, som ska vara löst baserad på Stephen Kings roman The Colorado Kid. Denna var svår att hitta svensk info om. Den släpptes 2005, verkar inte ha översatts, nämns inte på svenska wikipedia, säljs inte på adlibris men gick att hitta på bokus: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=Colorado+Kid&langua ge=&ac_used=yes

Jag vill inte läsa för mycket på nätet med risk för spoilers, men vet ni något om den? Någon som läst The Colorado Kid? Är den bra?

Jag har tidigare läst Varsel, Staden som försvann och Dimman. Det och Benrangel ligger hemma och väntar, men den här verkar toppen så får den goda betyg av flashback får den gå före i kön.
Är det ingen som läst The Colorado Kid?
Citera
2012-12-10, 11:03
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Är det ingen som läst The Colorado Kid?

Jag har läst den och gillade den men den var ovanlig i stilen för att vara Stephen King.
Det är ett deckarmysterium om ett okänt lik som några nyhetsreportrar många år senare berättar om för en yngre kollega. Lite olika ledtrådar kring vem han är och vad som hänt honom dyker upp under berättelsen men själva

Den går fort att läsa och är ett av hans bättre verk från senare år men den är långtifrån Stephen Kings mästerverk.
Både "Det och "Benrangel" är mer läsvärda men också "Pestens Tid", "Jurtjyrkogården", "Christine", "Carrie" och alla av hans gamla klassiker (dvs allt fram till tidigt 90-tal) kan du med gott samvete läsa innan "The Colorado Kid".
Citera
2012-12-11, 13:05
Medlem
Gameboy92s avatar
Läste nyligen om Apt Pupil/Sommardåd och har kommit fram till att det förmodligen är min favorit av King's berättelser med The Shining som jämn tvåa. Vet inte varför jag finner den så fascinerande men nånting i den intresserar mig väldigt mycket. Någon annan som har en åsikt om novellen?
Citera
2012-12-13, 20:14
Medlem
ssols avatar
Jag har nästan alla Stephen Kings böcker, kanske inte dom allra nyaste men jag gillar inte böckerna han har skrivit efter "Signal".

Den bästa boken han har skrivit är Varsel och utöver den Jurtjyrkogården och Hjärtan i Atlantis.
Även Förbannelse är riktigt bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in