Tack så mycket. Dessvärre lånade jag några böcker på biblioteket, och dessa böcker går före köpta böcker. Så jag har precis avverkat 'Flickan som älskade Tom Gordon' och 'Den flyende mannen'. Boken som jag håller på att läsa nu är 'Eldfödd'. Den fjärde och sista biblioteksboken är 'Dromfångare'.
Kan ju börja läsa mina nyinköpta böcker någongång efter detta, och då börja med 'Pestens tid'.
Det låter som en god idé. "Flickan som älskade Tom Gordon" är det något att rekommendera?
Det låter som en god idé. "Flickan som älskade Tom Gordon" är det något att rekommendera?
Jag skulle inte rekommendera den. Den var lite väl för seg och tråkig för min del. Jag gillar inte språket heller även om boken är lättläst. Inte direkt en typisk King-bok och jag blev besviken.
Tack så mycket. Dessvärre lånade jag några böcker på biblioteket, och dessa böcker går före köpta böcker. Så jag har precis avverkat 'Flickan som älskade Tom Gordon' och 'Den flyende mannen'. Boken som jag håller på att läsa nu är 'Eldfödd'. Den fjärde och sista biblioteksboken är 'Dromfångare'.
Kan ju börja läsa mina nyinköpta böcker någongång efter detta, och då börja med 'Pestens tid'.
skriv gärna en rad om drömfångare sen, själv har jag den halvläst i hyllan och klarade inte av den, smittrist. Vill veta om det är jag eller om den är dålig. kan nämligen vara jag som är lite utläst på honom..
Hmm... Slänger väl in min topp lista här då jag inte har mycket annat för mig
Red Rose, Dreamcatcher, The Green Mile, 1408, The Shining, Cujo, Nyckeln Till Frihet, Stand by me och Lida
Den är bra. Är hursomhelst bara runt 200 sidor lång, så inget jättejobb att läsa, du drar igenom den på en eftermiddag om du vill. Inga större övernaturliga utsvävningar och monster i den, men en djupare utforskning av begreppet rädsla, ur ett barns perspektiv. Spännande och ganska gripande stundvis.
Är Stephen King fanatiker och har läst en del av hans böcker.
Sett desto fler filmer men de är ju oftast skit i jämförelse.
Jag skulle personligen rangordna böckerna i följande ordning:
Djurtjyrkogården.
Under Kupolen.
Köplust.
Salems Lot (Staden som försvann).
Sömnlös.
Raseri.
Maratonmarchen.
Eldfödd.
Cujo.
Den Gröna Milen.
Pestens Tid.
Förbannelse.
skriv gärna en rad om drömfångare sen, själv har jag den halvläst i hyllan och klarade inte av den, smittrist. Vill veta om det är jag eller om den är dålig. kan nämligen vara jag som är lite utläst på honom..
Min favvobok från honom. Otroligt nog läste jag den svenska versionen och tyckte till min förvåning den var mycket bra översatt. Brukar vara känslig för sånt. Läser alla andra på engelska.
Otroligt nog läste jag den svenska versionen och tyckte till min förvåning den var mycket bra översatt. Brukar vara känslig för sånt. Läser alla andra på engelska.
Samma här
De Svenska böckerna av Stephen King/Richard Bachman brukar vara lite mer "rumsrena" och tappar lite av sin tjusning (engelska uttryck, skämt, slang, osv...) vid översättning.
Jag vill inte läsa för mycket på nätet med risk för spoilers, men vet ni något om den? Någon som läst The Colorado Kid? Är den bra?
Jag har tidigare läst Varsel, Staden som försvann och Dimman. Det och Benrangel ligger hemma och väntar, men den här verkar toppen så får den goda betyg av flashback får den gå före i kön.
Jag har läst den och gillade den men den var ovanlig i stilen för att vara Stephen King.
Det är ett deckarmysterium om ett okänt lik som några nyhetsreportrar många år senare berättar om för en yngre kollega. Lite olika ledtrådar kring vem han är och vad som hänt honom dyker upp under berättelsen men själva
slutet på storyn ses av många som ett stort antiklimax. Jag själv gillade dock slutet. Ovanligt!
Den går fort att läsa och är ett av hans bättre verk från senare år men den är långtifrån Stephen Kings mästerverk.
Både "Det och "Benrangel" är mer läsvärda men också "Pestens Tid", "Jurtjyrkogården", "Christine", "Carrie" och alla av hans gamla klassiker (dvs allt fram till tidigt 90-tal) kan du med gott samvete läsa innan "The Colorado Kid".
Läste nyligen om Apt Pupil/Sommardåd och har kommit fram till att det förmodligen är min favorit av King's berättelser med The Shining som jämn tvåa. Vet inte varför jag finner den så fascinerande men nånting i den intresserar mig väldigt mycket. Någon annan som har en åsikt om novellen?