Någon som känner till ifall det blir fler nysläpp av gamla King-böcker? Har kollat runt lite snabbt men hittar ingenting som indikerar vare sig det ena eller det andra...
Enligt mannen som designat omslagen var det dessa som skulle släppas och det är gjort nu.
Mm har också sett det där. Utöver det så har jag också läst någonstans att det skulle finnas planer på att släppa fler böcker i nyutgåva om det visade sig att dom redan släppta säljer bra. Rimligen så lär bra böcker ha en plan för att släppa fler böcker om dom här säljer bra?
Ni som har läst äldre utgåvor av Det, hur beskrivs färgen på clownens knappar? I nyutgåvan som jag nyligen så beskrivs de som apelsinfärgade, detta låter rätt skumt och jag har börjat fundera om det inte är en översättningsmiss, alltså att det ska stå orangefärgade.
Ingen större detalj, men jag störde mig lite på det.
Jag har aldrig gillat Stephen Kings författarskap, men när jag fick ärva en hel massa böcker av en vän så gav jag mig på att läsa Pestens Tid. Och så jäkla bra den var. Jag vet inte vad som gjorde den just den boken så bra, kanske att jag gillade karaktärerna, eller att den faktiskt tog fart till skillnad från andra King-böcker, eller något annat. Bra var den i alla fall.
Ni som har läst äldre utgåvor av Det, hur beskrivs färgen på clownens knappar? I nyutgåvan som jag nyligen så beskrivs de som apelsinfärgade, detta låter rätt skumt och jag har börjat fundera om det inte är en översättningsmiss, alltså att det ska stå orangefärgade.
Ingen större detalj, men jag störde mig lite på det.
Jag vill minnas att det är översatt till apelsinfärgade i den gamla utgåvan också.
Intressant notering. Jag skulle nästan gissa att han just menade apelsinfärgade då; förr lade man ju tid och energi på sina översättningar.
Egentligen är de inte alls min stil, men jag måste säga att jag gillar omslagen till BBs nyutgivningar, och speciellt Det(hur kan det komma sig, dock, att de inte delat upp den i två? Förbannat jobbig att handskas med).
Jag har aldrig gillat Stephen Kings författarskap, men när jag fick ärva en hel massa böcker av en vän så gav jag mig på att läsa Pestens Tid. Och så jäkla bra den var. Jag vet inte vad som gjorde den just den boken så bra, kanske att jag gillade karaktärerna, eller att den faktiskt tog fart till skillnad från andra King-böcker, eller något annat. Bra var den i alla fall.
Det är ju inte en ren skräckbok. Utan är mer åt fantasy/äventyr. Om du gillade den kanske du även gillar talismanen eller the dark tower serien.
Intressant notering. Jag skulle nästan gissa att han just menade apelsinfärgade då; förr lade man ju tid och energi på sina översättningar.
Egentligen är de inte alls min stil, men jag måste säga att jag gillar omslagen till BBs nyutgivningar, och speciellt Det(hur kan det komma sig, dock, att de inte delat upp den i två? Förbannat jobbig att handskas med).
Jag är glad att de inte delat upp den! Både för att det förmodligen hade blivit dyrare, men även för att det är najs att läsa en fet tegelsten. Min väska var dock onödigt tung under tiden då jag läste den
Jag utmanar dig att hitta en där filmen är sjukt mkt bättre än boken!
(och för att inte lämna tråden så håller vi oss inom Stephen King)
The Shining! Kan ha varit att översättningen jag läste var väldigt tafflig, men det var en av Kings svagaste böcker jag läst, men Stanley Kubrick fixade det!
Har precis läst om Det och irriterar mig mer än någonsin på Kings förmåga att få allting att flippa ut totalt i slutet av böckerna, i alla fall när det är något mäktigt och övernaturligt med. Droppen är nog
När ungarna konfronterar Det i kloakerna i formen av ett gigantiskt öga, som Richie driver tillbaka genom att slå och spy på det. Och då har vi inte börjat prata om äckligt barnsex och resan till "dödsljusen", sköldpaddan som spydde upp vårt universum eller någon av de andra "Va?"-ögonblicken.
Annars är det en väldigt bra bok, fast slutet var nästan outhärdligt sorgligt.
Jag gillade den som tusan men den grep mig som bara den.
The running man (boken) är ju också så sjukt mkt bättre än filmen. ^^
Den har jag inte läst. Det får jag nog göra nu, för det är inte första gången som jag hör att det är en av de bättre böckerna.
Jag håller med om att dyngan med Schwarzenegger kunde ha varit bättre. The Running Man borde nyinspelas med nytt filmmanus skrivet av Stephen King med någon som Jimmy Smits i huvudrollen. Jag har för mig att han själv skrev filmmanuset till Desperation (såg den häromdagen när den gick på TV; förvånansvärt bra och det skulle väl i sådana fall förklaras av att King själv skrev den).
Citat:
Har precis läst om Det och irriterar mig mer än någonsin på Kings förmåga att få allting att flippa ut totalt i slutet av böckerna, i alla fall när det är något mäktigt och övernaturligt med. Droppen är nog
Därför som Bachmanböckerna är bättre: Inga osannolika deus ex machina-slut.