2012-02-20, 22:58
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Ja, den är bra. Det var den första boken av King som jag läste. Tror att det är en ganska passande bok om man är ny läsare av King. Den är inte så lång, men man hinner ändå uppfatta stämningen väldigt bra, och även vilken sorts författare King är.

Vilken sorts författare King är? Av att läsa en av de (mycket) få böcker han skrivit som är dystopisk science fiction?
The Running Man är en en ganska träffsäker satir över klassamhället som sätter under-, över- och kanske främst medelklassen under ett förstoringsglas. Den förespråkar ett enande av arbetarklassen och är inte långt ifrån att uppmana till klasskamp.

Det och en ganska bra gissning hur underhållningstelevision skulle utveckla sig, även om vi har en lång bit kvar till framtiden i boken.

Typisk för King? I den mån något är typiskt för King, nej. Bra bok, ja.
King har skrivit en jävla massa böcker, och många är i en viss genre och inte sällan följer ett visst mönster och använder sig av samma clichéer. The Running man tillhör kanske inte riktigt dem.
Citera
2012-02-20, 23:42
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Vilken sorts författare King är? Av att läsa en av de (mycket) få böcker han skrivit som är dystopisk science fiction?
The Running Man är en en ganska träffsäker satir över klassamhället som sätter under-, över- och kanske främst medelklassen under ett förstoringsglas. Den förespråkar ett enande av arbetarklassen och är inte långt ifrån att uppmana till klasskamp.

Det och en ganska bra gissning hur underhållningstelevision skulle utveckla sig, även om vi har en lång bit kvar till framtiden i boken.

Typisk för King? I den mån något är typiskt för King, nej. Bra bok, ja.
King har skrivit en jävla massa böcker, och många är i en viss genre och inte sällan följer ett visst mönster och använder sig av samma clichéer. The Running man tillhör kanske inte riktigt dem.

Självklart är inte "The running man" en "sammanfattning" av Kings stil. Men jag tycker ändå att den ger en viss uppfattning om vad han skriver om. Den är mörk, utspelar sig i ett alternativt samhälle (precis som en del av hans andra verk), man får följa en person som ska övervinna något som vid första anblicken verkar oövervinneligt mm.

Jag förstår precis hur du menar med att den egentligen inte är en typisk bok av Stephen King. Men den är ändå en bra inkörsport om man vill prova på att läsa något av honom.
Citera
2012-02-21, 20:53
Medlem
Antitistens avatar
Har lite funderingar angående boken "Det". Läste lite på en annan tråd där de pratar om att originalet av boken är svår att få tag på. Jag har nu hittat boken på en online-shop för böcker och där är boken hela 1339 sidor, det måste väll vara originalet som alla syftar på eller hur?

Vilken bok är bäst, Det eller Varsel?
Citera
2012-02-21, 21:17
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitisten
Har lite funderingar angående boken "Det". Läste lite på en annan tråd där de pratar om att originalet av boken är svår att få tag på. Jag har nu hittat boken på en online-shop för böcker och där är boken hela 1339 sidor, det måste väll vara originalet som alla syftar på eller hur?

Håller på med boken själv just nu och det är den på 1339 sidor. Detta borde vara den långa versionen.
Citera
2012-02-22, 18:02
Medlem
jimmyfingerss avatar
Ur On Writing:

My all time favorite similes, by the way, come from the hardboiled-detective fiction of the forties and fifties, and the literary descendants of the dime-dreadful writers. These favorites include “It was darker than a carload of assholes” (George V. Higgins) and “I lit a cigarette that tasted like a plumber’s handkerchief” (Raymond Chandler).

Vet någon vilken bok Higgins-citatet är taget ur?
Citera
2012-02-22, 19:42
Medlem
robomans avatar
Citat:

Jag tyckte verkligen om Varsel, lätt den bästa King-bok jag läst (av de fyra jag läst). Däremot har jag påbörjat men ännu inte avslutat Det. Den är ordentligt seg så här långt.
Citera
2012-02-22, 19:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

I min ärliga mening var inte Varsel så där jättebra som jag då hade hoppats på, men det beror nog på att jag föredrar Kubricks version i och med filmen som fungerar bättre än historien i boken. Det är en otroligt bra och sammansvetsad bok trots sin långa längd. King fick med allt i den som gör hans författarskap så bra och polerat, barndomsskildringar i en liten ort i Maine och hemskheter. Pennywise som är clownen känns väldigt tidstypisk åttiotal med seriemördaren John Wayne Gacy i bakhuvudet.

Om jag fick rekommendera King-böcker så skulle det nog bli Talismanen, Gerald's lek, Cujo och Raseri. Dom fyra böckerna har verkligen givit mig fantastiska historier och kårar längst med ryggraden plus skrämmande samhällskritik.
Citera
2012-02-22, 20:04
Medlem
Antitistens avatar
Vad tycker ni om Misery a.k.a Lida
Citera
2012-02-23, 15:02
Medlem
gyokkoryus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Hur är Under the dome? Fick den i julklapp och tänkte läsa den då jag ändå har den liggandes hemma.

Den är riktigt, riktigt bra ända fram till slutet som lämnar lite att önska enligt mig... men som sagt, en riktig läsupplevelse!
Citera
2012-02-23, 17:18
Medlem
Antitistens avatar
Har nu bestämt mig för att börja läsa lite böcker! Har tidigare inte haft ro att göra det då jag föredrar att se film men läste för någon månad sedan The dirt : bekännelser från världens mest ökända rockband / Mötley Crüe och vart helt fast i boken.

Har varit väldigt intresserad av just Stephen King och läst mycket om hon, dock aldrig någon bok! Tänkte därför att jag skulle göra någon beställning men har lite ångest över vilken bok man ska läsa så hoppas att ni här som är King fanatiker kan betygsätta dessa böcker med en liten motivation

Det
Pestens Tid
Carrie
Varsel
Lida
Eldfödd
Staden som försvann

Tack på förhand
Jurtjyrkogården
Citera
2012-02-23, 17:24
Medlem
Citat:
Har nu bestämt mig för att börja läsa lite böcker! Har tidigare inte haft ro att göra det då jag föredrar att se film men läste för någon månad sedan The dirt : bekännelser från världens mest ökända rockband / Mötley Crüe och vart helt fast i boken.

Har varit väldigt intresserad av just Stephen King och läst mycket om hon, dock aldrig någon bok! Tänkte därför att jag skulle göra någon beställning men har lite ångest över vilken bok man ska läsa så hoppas att ni här som är King fanatiker kan betygsätta dessa böcker med en liten motivation

Det
Pestens Tid
Carrie
Varsel
Lida
Eldfödd
Staden som försvann

Tack på förhand
Jurtjyrkogården

Svårt att svara på. Av de som du räknar upp tycker jag pestens tid är bra att börja med.
Revolvermannen/svarta tornet är också en bra serie med böcker...
Jag tycker att SK bygger upp sina böcker väldigt bra, om jag skall yppa något negativt, så är det hans upplösningar, där går det i mina ögon för långt ibland. Jag upplever att han har utvecklats som författare, mognat en del, därför gillar jag hans senare alster mer än de tidigare, ex. Carrie, Eldfödd mm.
Citera
2012-02-23, 18:40
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Det
Pestens Tid
Carrie
Varsel
Lida
Eldfödd
Staden som försvann

Tack på förhand
Jurtjyrkogården

Pestens tid tillhör helt klart en av mina favoriter när det gäller King, men den är rätt lång vilket jag antar kan vara ett minus om man är ovan med att läsa. Samma sak gäller väl även Det.

Eldfödd tycker jag är skitbra, även om det kanske ligger något i det Captain_Napalm säger att King har utvecklats en hel det som författare sedan dess. Men jag finner både handling och karaktärer i den boken väldigt tilltalande. För mig är den på något sätt ganska mysig att läsa.

På det stora hela så har du valt böcker som är ganska representativa för King.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in