2013-01-17, 23:05
Medlem
Jag läste om både Det och Pestens Tid (långa versionen), under julledigheten. Jag har alltid tyckt att Det är Kings bästa bok, men jag har ändrat uppfattning nu. Pestens Tid är verkligen en mäktig berättelse.

Spyrran: Det är lite upp och ned med Kings böcker, vissa är riktigt sega. Knackarna är en sådan tycker jag. Av hans nyare böcker så rekommenderar jag Under kupolen, Duma Key och Liseys berättelse. Alla tre är läsvärda.
Citera
2013-01-18, 08:59
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Solver
Jag läste om både Det och Pestens Tid (långa versionen), under julledigheten. Jag har alltid tyckt att Det är Kings bästa bok, men jag har ändrat uppfattning nu. Pestens Tid är verkligen en mäktig berättelse.

Spyrran: Det är lite upp och ned med Kings böcker, vissa är riktigt sega. Knackarna är en sådan tycker jag. Av hans nyare böcker så rekommenderar jag Under kupolen, Duma Key och Liseys berättelse. Alla tre är läsvärda.

King är lustig på det sättet att två personer uppenbarligen kan gilla honom väldigt mycket, men ändå ha helt olika uppfattningar om vilka av böckerna som är bra respektive dåliga. Tommyknockers tycker jag är en av hans allra bästa, medan jag tyckte att Under the Dome var urusel, nästan som en karikatyr av Stephen King.
Citera
2013-01-18, 10:14
Medlem
Det är ett tag sedan jag läste Knackarna, drygt 20 år sedan. Då tyckte jag att den var riktigt seg, skulle jag läsa om den idag så skulle jag säkert ha en annan uppfattning.

"Desperation" började jag läsa, men tröttnade efter ett tag. Det är den enda av Kings böcker som jag börjat på, men inte orkat läsa klart.
Citera
2013-01-18, 11:44
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Solver

Jag har läst många av hans äldre böcker (från 70-talet till 90-talet). Undantaget är Blaze som tydligen kom 2007. Det beror på att de flesta tydligen tycker att Kings äldre böcker är betydligt bättre, samtidigt som hans klassiker är de gamla böckerna.

Jag har märkt att hans böcker är av varierande typ. Vissa är ruskigt bra, andra är helt okej medan vissa är dåliga eller bara sega. Men jag har alltid blivit intutad att King alltid skriver bra böcker och att det är därför som han är en av världens mest lästa författare. Nu när jag har läst mer 15 böcker, så kan jag säga att det inte stämmer. När det gäller vissa "klassiker" som tex Carrie så blev jag bara besviken. Samtidigt ville jag ge King en chans.

Jag ska försöka läsa mer nyare böcker, och kan ju börja de tre böckerna som du nämnde. Nu håller jag på att läsa Pestens Tid. Är långa versionen den boken på drygt 800 sidor? Det är i alla fall den boken som jag läser just nu. Hur förkortad är den korta versionen av Pestens tid?
Citera
2013-01-18, 17:05
Medlem
Den oavkortade versionen av Pestens Tid är på 1200 sidor. Vilket betyder att den du läser är den första, "nedklippta" versionen.
Citera
2013-01-18, 17:49
Medlem
Spyrrans avatar
Jag kollade precis Wikipedia.

1990 släppte King en ny utgåva av Pestens tid där han omarbetat vissa delar och återställt ett antal hundra sidor som inte fick vara med i 1978 års publicering. Persongalleriet är fördjupat och utökat, USAs förfall och undergång i Captain Trips beskrivs utförligare.

Om det stämmer, gör det något om jag bara läser den förkortade boken eller är de återställda hundratals sidorna viktiga för bokens handling? Om mycket går förlorat bara för att man läser den förkortade versionen.
Citera
2013-01-18, 19:08
Medlem
Det måste någon annan än jag svara på, då jag bara har läst den långa versionen.
Citera
2013-01-18, 22:58
Medlem
näverläppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag kollade precis Wikipedia.

1990 släppte King en ny utgåva av Pestens tid där han omarbetat vissa delar och återställt ett antal hundra sidor som inte fick vara med i 1978 års publicering. Persongalleriet är fördjupat och utökat, USAs förfall och undergång i Captain Trips beskrivs utförligare.

Om det stämmer, gör det något om jag bara läser den förkortade boken eller är de återställda hundratals sidorna viktiga för bokens handling? Om mycket går förlorat bara för att man läser den förkortade versionen.

Jag har läst båda med stor behållning. Jag våga påstå att man inte kommer missa något väsentligt om man går på den korta versionen, men jag vill minnas att S.K själv påpekar att slutet blev lite massakrerat av den bryska nedklippningen. Nu var det rejält många år sedan så jag minns inte riktigt hur pass illa det är. Det jag kan säga är iallafall att det finns en väldigt underhållande karaktär med i den utökade versionen som helt saknas i den korta.
Citera
2013-01-20, 10:03
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av näverläppen
Jag har läst båda med stor behållning. Jag våga påstå att man inte kommer missa något väsentligt om man går på den korta versionen, men jag vill minnas att S.K själv påpekar att slutet blev lite massakrerat av den bryska nedklippningen. Nu var det rejält många år sedan så jag minns inte riktigt hur pass illa det är. Det jag kan säga är iallafall att det finns en väldigt underhållande karaktär med i den utökade versionen som helt saknas i den korta.

Då tror jag att jag nöjer mig med den förkortade versionen för tillfället. Sedan behöver det nog gå en viss tid innan jag vill läsa den längre versionen, som verkar vara lite svårare att få tag på. Jag vet bara att jag inte vill läsa samma bok med kort mellanrum, även om det har skett tillägg och vissa ändringar i den ena versionen.
Citera
2013-01-20, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
den längre versionen, som verkar vara lite svårare att få tag på.

Nu vet jag förvisso inte på vilket sätt du försöker få tag på dem, men den finns exempelvis på Adlibris, Bokia, Bokus och CDON.
Citera
2013-01-20, 11:28
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Nu vet jag förvisso inte på vilket sätt du försöker få tag på dem, men den finns exempelvis på Adlibris, Bokia, Bokus och CDON.

Just när det gäller Stephen King så kommer de flesta böcker som jag har köpt via second hand/loppis. Alltså fysiska ställen. Har fått betala 5-10 kr per bok. Tre av hans böcker hittade jag via en Facebook-annons (loppissida). När det gäller King så är jag nog mest dumsnål eftersom jag vet att man kan få tag på de flesta av hans böcker på second hand/loppis för en billig peng.

Sedan är det väldigt sällan jag köper böcker via nätet. Borde kanske göra det oftare, men det blir liksom aldrig av. Konstigt nog, eftersom jag gärna köper annat på nätet.
Citera
2013-02-14, 18:41
Medlem
Godagens på er! Var inne på den lokala secondhandbutiken idag och kom ut med Djurtkyrkogården och Benrangel för 50 kr. Vilken bok rekommenderar ni mest? Vilken bok bör jag läsa först? Kort och gott vilket av verken är bäst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in