Citat:
Ursprungligen postat av John-Solver
Jag läste om både Det och Pestens Tid (långa versionen), under julledigheten. Jag har alltid tyckt att Det är Kings bästa bok, men jag har ändrat uppfattning nu. Pestens Tid är verkligen en mäktig berättelse.
Spyrran: Det är lite upp och ned med Kings böcker, vissa är riktigt sega. Knackarna är en sådan tycker jag. Av hans nyare böcker så rekommenderar jag Under kupolen, Duma Key och Liseys berättelse. Alla tre är läsvärda.
Jag har läst många av hans äldre böcker (från 70-talet till 90-talet). Undantaget är Blaze som tydligen kom 2007. Det beror på att de flesta tydligen tycker att Kings äldre böcker är betydligt bättre, samtidigt som hans klassiker är de gamla böckerna.
Jag har märkt att hans böcker är av varierande typ. Vissa är ruskigt bra, andra är helt okej medan vissa är dåliga eller bara sega. Men jag har alltid blivit intutad att King alltid skriver bra böcker och att det är därför som han är en av världens mest lästa författare. Nu när jag har läst mer 15 böcker, så kan jag säga att det inte stämmer. När det gäller vissa "klassiker" som tex Carrie så blev jag bara besviken. Samtidigt ville jag ge King en chans.
Jag ska försöka läsa mer nyare böcker, och kan ju börja de tre böckerna som du nämnde. Nu håller jag på att läsa Pestens Tid. Är långa versionen den boken på drygt 800 sidor? Det är i alla fall den boken som jag läser just nu. Hur förkortad är den korta versionen av Pestens tid?