Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-02, 00:20
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixelBender
Jag finner det också märkligt att det inte finns någon annan bildinformation än svart i växterna. Dock kan det förklaras med att Terje i efterhand selektivt kan ha korrigerat växterna så att det blivit helt svarta. Om vi antar att det fanns en nyans i grönt i dem från början skulle han teoretiskt kunnat key:a ut masker till dessa partier i bilden och gjort dem helt svarta.

Den möjliga urklippningen av lodjuret håller jag däremot med dig om till fullo. Speciellt ryggpartiet ser märkligt ut.

Varför skulle han key:a ut det svarta menar du?
Citera
2011-09-02, 00:20
Medlem
veyloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Variabla
HDR? Jag hänger inte med, vilket foto syftar du på?

Anledningen till att det klankas ner på bevisningen är att det inte är någon, för mig blir det märkligt att det finns så många som "kan" foto, kan berätta såna saker som inte ett tränat öga kan se, dessutom på lågupplösta filer. Vi har än inte sett en enda sak som bevisar nåt. Jag tror inte att det kommer att ske förrän bilderna är visade för insatt & kunniga människor.

Du verkar ju vara kunnig nog att säga att de som väl har något att påpeka inte duger?
Märkligt.
Citera
2011-09-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Shit vilken dåre du är. Saken är avgjord. Sluta larva dig. Var skulle ljuset komma ifrån menar du?

Utan ljus går det inte göra en bild, sensorn uppfattar ljuset och det är på så sätt ett fotografi uppstår. Iom att det är ett fotografi så finns det ljus som reflekteras på ytorna i bilden, hänger du med?

Alla ytor och färger reflekterar ljuset olika. En päls och gräs är inte samma sak i min värld, är det i din? och därför har dom inte samma egenskaper. Skulle det vara så att alla ytor reflekterande likadant skulle det inte finnas någon anledning att ha flera olika tillbehör till en och samma blixt, eller flera olika ytor på tex en reflexskärm osv.
Citera
2011-09-02, 00:23
Medlem
http://malinhelleso.wordpress.com/20...-gangen-gillt/

"Terje, med sina skarpa ögon.."
Citera
2011-09-02, 00:24
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Utan ljus går det inte göra en bild, sensorn uppfattar ljuset och det är på så sätt ett fotografi uppstår. Iom att det är ett fotografi så finns det ljus som reflekteras på ytorna i bilden, hänger du med?

Alla ytor och färger reflekterar ljuset olika. En päls och gräs är inte samma sak i min värld, är det i din? och därför har dom inte samma egenskaper. Skulle det vara så att alla ytor reflekterande likadant skulle det inte finnas någon anledning att ha flera olika tillbehör till en och samma blixt, eller flera olika ytor på tex en reflexskärm osv.

Varför finns det ingen täckning alls på stället runtomkring där lo:t sitter? När det är så fin täckning i pälsen? Det borde ju synas något på marken. Inte sant?
Citera
2011-09-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veyloon
Du verkar ju vara kunnig nog att säga att de som väl har något att påpeka inte duger?
Märkligt.

Men det är för att dom inte håller, det som är upptaget i den här tråden bevisar inte nånting.
Citera
2011-09-02, 00:28
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08Fredde
Några stilla reflektioner:...

Det här är för farao ingen domstol med rätt att utdöma straff, så du kan ju genast ta och slappna av och skippa kvasi-juridiken.

Av historien kan vi lära att folk i högre positioner med avsevärt mer att förlora än Terje har gjort knasigare saker.

För att vara Flashback är det förvånansvärt städat i tråden. Inga påhopp på Terje utanför hans yrkesroll och de bilder han har presenterat, så vitt jag kan se. Snacket om lynchmobb och hyenor och annat är ju bara löjligt. Folk är nyfikna över hur fan han har gått till väga för att ta de där bilderna och få dem att se ut på det där viset, och det med all rätta, med tanke på både motiv och utseende.

Jag säger det igen, Terje har massvis att vinna på den här uppmärksamhet, om han bara lyckas rentvå sig själv. Det behöver verkligen inte bara vara till nackdel för honom.
Citera
2011-09-02, 00:28
Medlem
dindummers avatar
Måste nu hålla med om att vissa bilder ser lite suspekta ut, men att inte alla bilder ser manipulerade ut. Är själv fotograf och Lodjuret må ha en annan färg på pälsen och att det reflekteras på ett annat sätt, men att inte gräset och det runt om får samma resultat vid uppljusning känns skumt. Även bilden http://malinhelleso.wordpress.com/20...o-tredje-gange
n-gillt/ känns konstig. Det finns inga detaljer på förstorningen.
Citera
2011-09-02, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Varför finns det ingen täckning alls på stället runtomkring där lo:t sitter? När det är så fin täckning i pälsen? Det borde ju synas något på marken. Inte sant?

Borde och borde, vi vet fortfarande inte om det är använt tex någon efterbelysning som (fortfarande) inte är och räknas som manipulation.

Det kan även vara så att det är en miss som är gjord eller ett medvetet val av någon anledning. Och bara för att man gör en miss betyder inte det att bilden är manipulerad.
Citera
2011-09-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dindummer
Måste nu hålla med om att vissa bilder ser lite suspekta ut, men att inte alla bilder ser manipulerade ut. Är själv fotograf och Lodjuret må ha en annan färg på pälsen och att det reflekteras på ett annat sätt, men att inte gräset och det runt om får samma resultat vid uppljusning känns skumt. Även bilden http://malinhelleso.wordpress.com/20...o-tredje-gange

Ska vi börja med hans frus bilder också, dom hör inte hemma här, hon har inte vunnit något pris för årets naturfotograf eller offentligt blivit ifrågasatt och bör därmed lämnas utanför.
Citera
2011-09-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dindummer

Visst ser det konstigt ut, men tror du verkligen (ingen anklagelse utan en vanlig fråga) Malin skulle förfalska bilder också? Visst, det ser konstigt ut men jag har också tagit bilder som ser konstiga ut, rent ut sagt bisarra.

(Och på denna bild, under förutsättning att den är äkta, som jag tror, så ser vi hur olikt lodjurets päls tar upp ljus mot gräset bredvid)
Citera
2011-09-02, 00:35
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Borde och borde, vi vet fortfarande inte om det är använt tex någon efterbelysning som (fortfarande) inte är och räknas som manipulation.

Det kan även vara så att det är en miss som är gjord eller ett medvetet val av någon anledning. Och bara för att man gör en miss betyder inte det att bilden är manipulerad.

Ha ha, din ammuniton börjar ta slut nu ser jag. Ditt svammel blir bara märkligare och märkligare. "Miss", "Medvetet val".. jo jo, den där bilden går inte att förklara på annat sätt än att Lo:t är ditmonterat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback