Jag tror inte han är sjuk.
Jag har haft tidigare kontakt med bedragaren och mötena, på fotosidan, gick ut på att jag ifrågasatte hans suddiga jävla skitbilder, varvid jag fick som svar att jag inte förstod mig på det. Jag personligen är mycket mer för dokumentärfotografi vilket betyder skarpa färgbilder som berättar en historia, eller del därav. Eftersom jag inte förstod hans skitbilder
och sa det till honom fick jag en massa skäll från honom och från hans sektmedlemmar som inte var sena att försvara sektledaren. Tydligen har en del av hans sektmedlemmars konton varit konton som Terje själv skapat...
Han har nu, efter upptäkten, kommit med ett antal uttalanden i media om hur synd det är om honom, hur "drevet" har gått till överdrift, hur han tycker att hans manipulerade bilder inte är så farliga ändå.
Citat:
Nu tycker jag verkligen att det börjar räcka. Den lynchmobb som cirkulerar och sprider all möjlig dynga i allt detta, jag undrar verkligen när det ska sluta. Jag vill inte under några omständigheter försvara det jag gjort, men det finns så fruktansvärt mycket där ute som inte har en uns av sanning i sig – utan helt och hållet handlar om grova förtal och personliga påhopp.
Han anser att det är synd om sig själv. Han vägrar att erkänna att han har lurat och bedragit kursdeltagarna, föreläsningsdeltagarna, Naturvårdsverket, bokköparna, tidningsläsarna och även skattebetalarna.
Folk vill gärna tro att killen "lider" av NPD.
- *Has a grandiose sense of self-importance (e.g., exaggerates achievements and talents, expects to be recognized as superior without commensurate achievements)
- Is preoccupied with fantasies of unlimited success, power, brilliance, beauty, or ideal love
- *Believes that he or she is "special" and unique and can only be understood by, or should associate with, other special or high-status people (or institutions)
- *Requires excessive admiration
- *Has a sense of entitlement, i.e., unreasonable expectations of especially favorable treatment or automatic compliance with his or her expectations
- *Is interpersonally exploitative, i.e., takes advantage of others to achieve his or her own ends
- *Lacks empathy: is unwilling to recognize or identify with the feelings and needs of others
- Is often envious of others or believes others are envious of him or her
- *Shows arrogant, haughty behaviors or attitudes
Han platsar onekligen in många av dem. Jag har stjärnmarkerat de jag tycker stämmer, vilket är iofs rätt många. Nästan allihopa, faktiskt.
Grejen är följande. Jag tror inte det är NPD, jag tror att det är Terjes val. Han har själv valt det livet han lever. Han är fullt medveten om att han ljuger, att hela hans liv är en enda stor lögn, att allt han gjort och sagt är lögner, men väljer att bortse ifrån det faktumet fortsätter, förgäves, att hävda att han har rätt och
om han har gjort något dumt så var det andra som tvingade honom (han har skyllt på pressen från omgivningen att alltid prestera "bra" bilder).
Terje är inte sjuk för att han har valt den här livsstilen, och anledningen till att han nekar och nekar och nekar är att han är rädd att gå miste om den enda livsstilen han har. Detta är inte sjukligt beteende utan jag tror visst att ni kan hålla med mig när jag säger att detta är fullständigt normalt. Inte många människor klarar av att byta livsstil helt och hållet när de är närmare 50 och här är Terje inte unik i sin ovilja att erkänna sig besegrad.
Han slåss, med näbbar och klor, att behålla det som han är van vid. Hade han valt att vara takläggare och lurat folk i att han är världens bästa takläggare, trots att han egentligen inte lagt något bra tak på flera år, hade han gjort samma grej när folk kommit på honom: nekat, minimerat och sedan försökt att överleva på det som finns kvar.
Det sista förklaras i att han har, vid flera tillfällen, sagt till media att han måste planera hur han ska komma tillbaka från detta. Folket i megatråden gissar på att svinet ska börja hålla "hur man
inte ska fuska" kurser och liknande saker som gör
honom till offret så att han har något kvar att sälja.
Svinigt, egoistiskt beteende. Men det är ett beteende som han har valt och vant sig vid.
Därav klorna.