Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-31, 14:32
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Där var han barnskådespelare, ska du börja ett projekt med att se allt med olika barnskådespelare också? Shirley Temple och liknande?

Du kan se Bugsy Malone (1976) gangsterfilmen med enbart barnskådisar där man skjuter grädde från kpistarna.
Nu är du stygg!!

Bruce Lee är utan tvekan tillräckligt legendarisk pga sina vuxen-filmer för att jag ska vara intresserad av att se hans äldre filmer, den sista The Orphan (1960) var han 20 år gammal i, 17år i The Thunderstorm (1957). Frågan är väl vad som går att få fatt i. Imponerande att han hade huvudroller redan som 10-åring i The Kid (1950).

Shirley Temple omvänt är ju känd för sina barnroller, om förvisso även hon legendarisk. Gällande barnskådisar så är nog min favoritinsats Fairuza Balk i hennes debutfilm Return to Oz (1985). Bugsy Malone är jag osäker på om jag har sett, men den kommer nog spelas upp här tids nog den också.
Citera
2022-06-01, 18:57
  #146
Medlem
LillTurkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen
Sitter just och kollar en gammal rulle på TV3 med Bruce Lee.Vad hände med honom?Har hört att han blev mördad.

Hans långa missbruk av kortison var väl det som bidrog mest. Men han tog många olika sorters droger. Han älskade knark och steroider.

https://youtu.be/mjxzfzRhfMI?t=118

Man får reda på saker om man läser folks sjukjournaler. Hur skadade Bruce Lee egentligen sin rygg?

"Bruce told his doctor, Bruce's back injury was caused by an episode of sexual intercourse, which is clearly written in the doctor's notes."
__________________
Senast redigerad av LillTurken 2022-06-01 kl. 19:12.
Citera
2022-06-01, 19:39
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillTurken
Han långa missbruk av kortison var väl det som bidrog mest.
Senaste teorin sen några år tillbaka är väl att hans kropp inte kunde hantera värmen från överansträngning längre då han hade opererat bort svettkörtlarna i armhålorna för att inte se svettig ut på film året innan(vilket han inbillade sig var ofräscht) så hjärnan svullnade upp pga kroppsvärmen. Om det stämmer så var det hans fåfänga som dödade honom indirekt.

I vilket fall som helst så är den en av dom stora sorgerna, hade han levt vidare hade utvecklingen för action-filmer under dom efterstundande 15 åren kunnat sett mycket annorlunda ut. Första delen av den moderna actionfilmens historia med exempelvis French Connection (1971) och efterföljande byggde mycket på skottlossningar, rått våld och biljakter, Blaxploitation byggde på svart humor, coolhet och lite kung-fu, Stallone och Arnold byggde första två tredjedelarna av 80-talets actionfilmer på stora muskler ihop med stora vapen, men inte så mycket djup dialog, sen kom Eddie och Bruce och vävde in rapp humoristisk dialog ihop med mindre vapen(storleken)följt av Seagal och Van Damme med något fåtal stora filmer.

Bruce ville redan 1972 väva in medveten eftertänksamhet och djup i karaktärerna och dialogen(för att förändra västerländska synen på asiater) ihop med martial arts och närmast total avsaknad av skjutvapen. När kom dom aspekterna med i västerländskt framgångsrika actionfilmer igen efter hans död? Chuck försökte väl, men hans bästa filmer kring skiftet mellan 70- och 80-talet var inte lika stora som Enter, eller vad Bruce nog hade kunnat skapa. Enter och Bruce funkade i närmast hela världen hos den breda publiken precis som Bond, det gjorde väl knappt någon efterföljande kungfu- eller actionfilm, eftersom industrin gick över till att mata fåren med blockbuster-filmer bara några år senare.
Citera
2023-08-25, 16:27
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
lite ot: jag hade aldrig sett nåt med bruce lee tidigare, men så kikade jag på enter the dragon- och jag måste säga att jag diggade hans pälsmössa-frisyr. den såg rolig ut.
Annars är det väl ändå negern Jim Kelly som har coolast frisyr i den filmen?

Oavsiktligt(antar jag) så var jag faktiskt frisyrmässigt sett extremt lik Bruce Lee i Enter The Dragon (1973) precis i början av 80-talet, men det var inte för att imitera denna legend, jag är helt säker på att jag inte hade sett filmerna vid den tidpunkten. Måste varit någon slags modefluga. Möjligtvis att min frisör hade sett filmerna och i hemlighet klippte alla kunder med riktigt mörkt hår så dom såg ut som Bruce Lee.

Citat:
Ursprungligen postat av cross dresser
Lät Bruce Lee verkligen som en påsatt hamster under slagsmål?
Att det finns människor som vet hur en hamster låter när den lägras, eventuellt av en varelse i människostorlek, finner jag oroväckande, men sen såg jag förklaringen i ditt användarnamn.
Citera
2023-08-29, 22:37
  #149
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Enter och Bruce funkade i närmast hela världen hos den breda publiken precis som Bond

Enter the Dragon (1973) var ju lite som en Bond-film, med även lite inslag av blaxploitation, förutom att den var en kung fu-film. Scenen i början när Lee pratar med en Shaolin-munk var inte med i theatrical-versionen på 70-talet för övrigt, den kom med långt senare i dvd-släppet. Lee skickas enbart som en agent till martial arts-turneringen på ön. (Men han får reda på att Mr Han ligger bakom systerns död innan).

Men Enter the Dragon (1973) funkade bättre i västländer än de tidigare Lee-filmerna (och andra tidigare kung fu-filmer). Den hade lite högre budget tack vare Warner Bros, och replikerna var eftersynkade på engelska. De rena Hong Kong-rullarna var ofta dåligt dubbade till engelska. Det märktes att filmen var producerad av ett västerländskt filmbolag.

Bruce Lee var redan en superstjärna i Asien innan med sina tidigare filmer. Det var mer i västländer som Enter the Dragon (1973) gjorde att Lee blev riktigt känd även där. Den filmen startade även "the kung fu-movie craze of the 1970s" i väst.

Tyvärr blev Lee österns James Dean i och med att han avled i samma veva som Enter the Dragon (1973) fick premiär.
Citera
2023-08-31, 20:59
  #150
Medlem
Dorniers avatar
Man kan ibland tycka att Enter the Dragon (1973) är lite för amerikansk och mer uppskatta den flair som de äkta Hong Kong-rullarna hade, både med Lee och andra kung fu-stjärnor, även om dessa var billigare och med dålig engelsk dubbning.

När det gäller Lee så fanns det lustigt nog två "Bruce Lee personas" på film, dels den lite tafatta killen från landsbygden (som ändå senare visar sig vara en riktig fighter) i Big Boss (1971) och Way of the Dragon (1972) och dels den mer auktoritära figuren i Fist of Fury (1972) och Enter the Dragon (1973).

Bond-skådisen George Lazenby skulle förresten gjort en film ihop med Lee efter Enter the Dragon (1973) var det tänkt, men Lee avled som bekant. Istället gjorde Lazenby filmen Stoner (1974) ihop med martial art-filmernas drottning Angela Mao Ying. Lazenby gjorde dessutom The Man from Hong Kong (1975) ihop med Jimmy Wang Yu.

Wang Yu var den stora kung fu-stjärnan innan Bruce Lee, och gjorde vad som räknas som en av de allra första Hong Kong-filmerna som innehöll kung fu, Chinese Boxer (1970). Före denna hade action-filmer från Hong Kong mest handlat om svärdsfighting.
Citera
2023-09-01, 14:58
  #151
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Man kan ibland tycka att Enter the Dragon (1973) är lite för amerikansk och mer uppskatta den flair som de äkta Hong Kong-rullarna hade, både med Lee och andra kung fu-stjärnor, även om dessa var billigare och med dålig engelsk dubbning.

När det gäller Lee så fanns det lustigt nog två "Bruce Lee personas" på film, dels den lite tafatta killen från landsbygden (som ändå senare visar sig vara en riktig fighter) i Big Boss (1971) och Way of the Dragon (1972) och dels den mer auktoritära figuren i Fist of Fury (1972) och Enter the Dragon (1973).

Bond-skådisen George Lazenby skulle förresten gjort en film ihop med Lee efter Enter the Dragon (1973) var det tänkt, men Lee avled som bekant. Istället gjorde Lazenby filmen Stoner (1974) ihop med martial art-filmernas drottning Angela Mao Ying. Lazenby gjorde dessutom The Man from Hong Kong (1975) ihop med Jimmy Wang Yu.

Wang Yu var den stora kung fu-stjärnan innan Bruce Lee, och gjorde vad som räknas som en av de allra första Hong Kong-filmerna som innehöll kung fu, Chinese Boxer (1970). Före denna hade action-filmer från Hong Kong mest handlat om svärdsfighting.

Den dåliga dubbningen är ju underbar
Citera
2023-09-07, 17:29
  #152
Medlem
Dorniers avatar
Här är en nyligen gjord intervju med Angela Mao, hon pratar om sina filmer. Hon är drygt 70 år idag. Hon säger att en del av aktörerna i dessa filmer hade en bakgrund i kinesisk opera, liksom hon själv, där ingår en del akrobatik. Och andra var riktiga martial arts-utövare. Hon säger också att när Lee kom till Hong Kong i början av 70-talet var han redan känd i USA. Han var då känd genom TV-serien The Green Hornet, vilket han även var i Hong Kong då den serien även sändes där, men det missar hon nog att nämna. Hur som helst, Lee blev en superstjärna i Asien efter sina första filmer, och han blev en superstjärna i väst efter den USA-producerade Enter the Dragon (1973).

Hon säger xiexie (tack på mandarin) till alla sina fans som kommer ihåg henne efter 50 år.

Lady Kung Fu Speaks – An Interview with Angela Mao
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback