2009-07-04, 16:24
Medlem
fells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Du tog inte med en broschyr hem? Skulle vara roligt att läa den, om du har scanner. Det fetstilta måste ju vara en missuppfattning, kodein omvandlas ju till en liten mängd morfin i kroppen.

Vilka andra "myter" stod där?

Nu är jag inte 100% säker men utvinner man inte morfin från opium, från detta morfin tillverkar man sedan kodein (som när det kommer till kroppen omvandlas till morfin ca 1/12 del av kodeinet blir morfin). Att man tillverkar kodein är ju ur ett läkemedelsperpektiv dvs att man ska ha någon form av smärtlindring mot måttlig smärta dvs där morfin anses alldeles för "onödigt" (biverkningar, beroenderisk etc)
Citera
2009-07-04, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fell
Nu är jag inte 100% säker men utvinner man inte morfin från opium, från detta morfin tillverkar man sedan kodein (som när det kommer till kroppen omvandlas till morfin ca 1/12 del av kodeinet blir morfin). Att man tillverkar kodein är ju ur ett läkemedelsperpektiv dvs att man ska ha någon form av smärtlindring mot måttlig smärta dvs där morfin anses alldeles för "onödigt" (biverkningar, beroenderisk etc)

"Kodein, C18H21NO3H2O, ett morfinderivat, är ett smärtstillande ämne tillhörande gruppen opioider. Kodein är en av de naturliga opiaterna i opievallmo. Jämfört med de besläktade ämnena heroin och morfin, har kodein en mildare verkan, men kan fortfarande ge upphov till eufori vid högre doser. Den biokemiska förklaringen till kodeins verkan är densamma som den för morfin, vilket förklaras med att kodeins verkan i sig endast grundar sig i att kroppen omvandlar det till rent morfin."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kodein

Jag trodde faktiskt också att kodein tillverkades av morfin, men det verkar ju inte vara fallet. Nu är ju wikipedia inte världens säkraste källa iofs.
Citera
2009-07-04, 16:33
Bannlyst
Hittade det här också (fetstilat av mig) så nu är jag riktigt förvirrad! Vi kanske kan enas om att "socbroschyren" hade både rätt och fel. Visst kodein utvinns ju tydligen ur morfin.

"Om Kodein
Kodein är en naturlig opiat som utvinns ur opievallmon ”papaver somniferum” men förekommer i betydligt mindre mängd än morfin. Därför utvinns det kodein som används inom sjukvården utifrån morfin. Kodein finns i flera olika former ex: Kodeinfosfathemihydrat och Kodeinklorid. "

Källa: http://www.drugwiki.net/droger/Kodein

(Vet inte hur säker denna källa är?)
Citera
2009-07-04, 18:47
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Hittade det här också (fetstilat av mig) så nu är jag riktigt förvirrad! Vi kanske kan enas om att "socbroschyren" hade både rätt och fel. Visst kodein utvinns ju tydligen ur morfin.

"Om Kodein
Kodein är en naturlig opiat som utvinns ur opievallmon ”papaver somniferum” men förekommer i betydligt mindre mängd än morfin. Därför utvinns det kodein som används inom sjukvården utifrån morfin. Kodein finns i flera olika former ex: Kodeinfosfathemihydrat och Kodeinklorid. "

Källa: http://www.drugwiki.net/droger/Kodein

(Vet inte hur säker denna källa är?)
Det förklarar ju saken lite iaf.. Kan ta
med mig broshyren nästa möte för en nogare granskning.
Citera
2009-07-04, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Det förklarar ju saken lite iaf.. Kan ta
med mig broshyren nästa möte för en nogare granskning.

Jag menade absolut inte att jag misstrodde dig (jag vet precis hur korkade "soc" kan vara när det gller "droger"...) Vore bara intresant att se!
Citera
2009-07-07, 16:15
Medlem
DhaStoners avatar
tjena, har aldrig fått någon bra effekt på kodein bara kännt mej allmänt "trög".

Alla gånger har det varit depottabletter som jag krossat. Kommer inte ihåg vad dom hette nu bara, men det var 50mg kodein depot utan andra ämnen som paracetamol eller nåt.

första gången tog jag 150mg, kände lite små eufori i 10-15min. men inget nämnvärt. Efter det mådde jag mest illa men det hjälpte med lite röka.

andra gången va några dagar efter första gången då tog jag 250mg, kände mej bara allmänt trög typ.

tredje gången va dagen efter då tog jag 200mg och kände ingenting typ.

Nu, ca. 1 vecka sen sisst har jag fått tag på 10st. Panocod som innehåller 500mg paracetamol och 30mg kodein INTE depot.

Tänkte göra en CWE på dem, men nu undrar jag hur mycke jag borde ta?
ska jag köra allihopa så de blir 300mg kodein eller inte?
Vill äntligen känna nånting vettigt på dem, kan det va så att jag inte kände nåt på dom andra pga. att det var depot fast jag krossade dem?

tack för svar!
Citera
2009-07-07, 17:11
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DhaStoner
tjena, har aldrig fått någon bra effekt på kodein bara kännt mej allmänt "trög".

Alla gånger har det varit depottabletter som jag krossat. Kommer inte ihåg vad dom hette nu bara, men det var 50mg kodein depot utan andra ämnen som paracetamol eller nåt.

första gången tog jag 150mg, kände lite små eufori i 10-15min. men inget nämnvärt. Efter det mådde jag mest illa men det hjälpte med lite röka.

andra gången va några dagar efter första gången då tog jag 250mg, kände mej bara allmänt trög typ.

tredje gången va dagen efter då tog jag 200mg och kände ingenting typ.

Nu, ca. 1 vecka sen sisst har jag fått tag på 10st. Panocod som innehåller 500mg paracetamol och 30mg kodein INTE depot.

Tänkte göra en CWE på dem, men nu undrar jag hur mycke jag borde ta?
ska jag köra allihopa så de blir 300mg kodein eller inte?
Vill äntligen känna nånting vettigt på dem, kan det va så att jag inte kände nåt på dom andra pga. att det var depot fast jag krossade dem?

tack för svar!

Kör på allihopa och strunta i CWE, behövs inte om du inte tar sådana mängder paracetamol allt för ofta.
Citera
2009-07-07, 17:13
Bannlyst
Morfin syntetiseras till kodein i läkemedelsföretagens lab. Att kodein utvinns från morfin är bara ett annat sätt att uttrycka det på. I vallmoplantans kapslars sav är endast ca 1 procent kodein, morfininnehållet är 7-15procent om jag inte missminner mig. Alltså är det logiskt att konvertera morfinet till kodein, eftersom kodeinpreparat är mer förskrivna än morfinpreparat.
Citera
2009-07-07, 17:39
Medlem
DhaStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Kör på allihopa och strunta i CWE, behövs inte om du inte tar sådana mängder paracetamol allt för ofta.

Okej fan med, gjorde en CWE för ett tag sen, ca. 1 timme, hur länge måste det stå i kylskåpet på ett ungefär?
Citera
2009-07-08, 00:00
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DhaStoner
Okej fan med, gjorde en CWE för ett tag sen, ca. 1 timme, hur länge måste det stå i kylskåpet på ett ungefär?
Längesen jag körde på kodein men vill minnas att jag aldrig hade kodeinet mindre än 2 timmar. Längre tid är nog att föredra för att få så mkt som möjligt av kodeinet att separera från fast till aq.
Citera
2009-07-08, 07:31
Medlem
kodein avtändning inte så kul men inget mot tram

slutat med kodein nu, efter en ganska jobbig sväng 1200 25mg på tre månader , mådde konstant illa första två veckorna kunde inte ens röka brass för att lindra, sen kom ångesten sitter i till ofrån fortfarande men mer och mer sällan.5 veckor ren. det går att överleva speciellt eftersom jag hade jordens helvete med tramadol abstinensen förut, abstinens är inte att man är sugen på att ta igen utan att man blir rent sjuk magen pajjar nerverna pajjar psyket pajjar önskar inte min värsta ovän det jag led igenom höll dessutom i 1,5månad, vet oxå vad jag pratar om gått i stort sett på alla droger som finns utan större prob ,jo iof H var värre men släppte efter bara 4 dar och då visste nan ju vad det var.
Citera
2009-07-08, 08:58
Medlem
Kyozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pesola
slutat med kodein nu, efter en ganska jobbig sväng 1200 25mg på tre månader , mådde konstant illa första två veckorna kunde inte ens röka brass för att lindra, sen kom ångesten sitter i till ofrån fortfarande men mer och mer sällan.5 veckor ren. det går att överleva speciellt eftersom jag hade jordens helvete med tramadol abstinensen förut, abstinens är inte att man är sugen på att ta igen utan att man blir rent sjuk magen pajjar nerverna pajjar psyket pajjar önskar inte min värsta ovän det jag led igenom höll dessutom i 1,5månad, vet oxå vad jag pratar om gått i stort sett på alla droger som finns utan större prob ,jo iof H var värre men släppte efter bara 4 dar och då visste nan ju vad det var.

Vänta nu... Tram avtändning jobbigare än H avtändning...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in