Citat:
Ursprungligen postat av Storm.
Försvara dina åsikter istället och slå oss på nosen, jag har gjort uttalanden om lägervakternas styrka i antal och varför inte fler gjorde uppror och -Wasteland- pratade något om att det var en tunn trädörr som höll emot 2000 personer nere i gaskammaren.
Ursäkta, men ville bara peka på det olämpliga att ta egna åsikter och pretentiöst presentera dessa som något slags fakta. Det är en lätt omskrivning av Wastelands post några klick bakåt. Ironi, m a o.
Det låter inte lite konstigt att Auschwitz endast skulle ha 3-5 SS-soldater. Ännu konstigare är det med tanke på att anläggningens baracker rymmer så många fler. Varifrån har du fått den uppgiften?
Det lär ha varit 7 000 SS-trupper totalt som arbetade på Auschwitz (alltså bortsett från Kapos och slavarbetare) och av dessa har endast 750 straffats i efterhand (källa BBC). Under 1944 lär det ha varit cirka 3 000 på plats samtidigt (den högsta siffran).
Youtubefilmen visade onekligen på en tunn trädörr, men som sagt, den visade
inte något från den stora brännanläggningen som jag nämnt tidigare, två större och två mindre ugnar. Att visa en random trädörr och utifrån den försöka avskriva förintelsen är ju ännu tunnare än dörren ifråga...
Det är nog väldigt många som undrat varför judarna inte exploderade i uppror. Kan inte svara på det men den 7 oktober 1944 skedde i alla fall ett uppror där cirka 70 SS-soldater dödades och ett av de fyra stora krematorierna sprängdes i luften, med hjälp av insmugglat krut. De som revolterade var dock inte "vanliga" fångar, utan medlemmar av Sonderkommando, alltså de fångar som arbetade med avrättningen.
Sedan kan jag tänka mig att enskilda fångar eller grupper av fångar försökt bryta sig loss så kan de nog ha skadat eller dödat enskilda SS-vakter, men att tyskarna inte har sett något värde i att dokumentera sådana händelser för eftervärlden.
Kan f ö rekommendera en googling på Oskar Gröning. Tror han vet mer om saken än både du och jag...