Jag vill bara poängtera och samtidigt fråga om nedanstående påståenden;
* Det fanns platser man kallade "koncentrationsläger" placerade i Tyskland. Dess utformning lämnar jag odefinerad för nu.
* Det fanns folk i dessa läger under tiden då det s.k. WW2 ägde rum. En delmängd av dem var soldater.
Detta är några påståenden som jag hoppas samtliga kan vara överrens om, annars är det ingen idé för er att läsa nedanstående då dessa bygger på dem.
Säg nu att dessa folk som varit i dessa koncentrationslägren kommer hem efter x antal år och berättar vad de varit med om, då har du två val - att tro på dem och att inte tro på dem. De personerna som fått höra det här har i sin tur delat det vidare till deras nästa och så har informationen spridits. Vissa av dessa personer må vara journalister och allt möjligt men det fanns fortfarande vanliga människor däri med. Men många berättelser kommer självklart presenteras olika.
Detta hände för över 60 år sedan och är flitigt dokumenterat i historieböcker som då innehållit information ni sedan få tagit del av. För er som inte bevittnad detta eller sett koncentrationsläger med era egna ögon är konceptet med en "förintelse" ganska lösryckt. Det finns några saker ni kan läsa om som har spaltats upp på Wikipedia som ger er en klarare definition men fortfarande ganska abstrakt då det endast existerar i tanken (och med ev. någon WW2-film från USA). Nu som ni säger har ni en gång valt att tro på det här efter skolan lärt er att göra så, "skolan" som väsen (om man får säga så) har i sig aldrig tvivlat på det här men nu när ni har blivit lite äldre och lärt er kritisera saker så har ni aktivt valt att inte tro på det.
Tänk då teoretiskt att det kommer någon som levde då och då var i dessa koncentrationsläger (detta finns ju då inte lägre då den sista har gått bort). Då säger den personen att si och så hände för att den var där och bevittnade det med sina egna ögon. Sedan kommer ni, en pojkvasker på (15-35 år?) och säger att "Det tror jag inte på. Bevisa det.". Ur min synpunkt så har den första talaren det starkaste argumentet här och den andra har inte ett skit. Ni är bara kritiska
för att vara kritiska. Men det finns självklart aspekter jag tycker man kan fundera på i andra världskriget och all information man får. Däremot, för att ta ett exempel:
Citat:
Om man är hemma sjuk från skolan en dag och efteråt berättar tio olika personer tio olika berättelser om vad som hände den dagen, men alla nämner en kille med ett automatgevär som kommer in och dödar folk. Så kanske man inte behöver tro på alla detaljer, men kan vara relativt säker på att det faktiskt var någon där med ett automatgevär och sköt någon.
Man får också välja vad man vill tro på, gränsdragningar i all ära men jag har valt att tro på att det fanns koncentrationsläger som var skapade för att ha ihjäl mängder av judar på ett effektivt sätt. Det faller naturligt för mig om man ser på vad ideologin strävar efter och hur länge de var i makten. Däremot tror jag att onödigt mycket skit läggs på Hitler, han känns mer som en kort jävel som var bra på att prata men som föll inom ramarna för ideologin. Jag menar jag tror ju på att koncentrationslägrena fanns och då måste det funnits någon som skapat dem, där tror jag de sjukaste människorna var.