Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Men du kan ju inte jämföra processen rakt av för att rekrytera någon som kommer direkt från skolan jämfört med någon som ska gå in som manager.
Well det är ju precis det jag säger. Att man tas in på olika grunder. Det var du som nämnde caseintervjuer och "lägre krav" på samma andetag och det tolkade jag som att du ansåg att case-intagning skulle vara av så överordnad betydelse att man inte kan släppa detta ens vid rekrytering av erfarna. Så är givetvis inte fallet. Det är möjligt att man måste genomgå case (jag har inte fått svar från mina advisory-kolleger ännu) men det kommer oavsett vilket aldrig vara av statisk betydelse när man rekryterar en erfaren.
Citat:
Att tidigare ha arbetat i företaget är inget negativt men det är absolut ingen gräddfil utan man bör naturligtvis leva upp till den kravbild som ställs inom corporate finance eller advisory/consulting för den aktuella nivån det gäller.
För vilket jobb behöver man inte leva upp till den kravbild som ställs för att bli anställd? Så är det precis överallt och självklart måste man passa för tjänsten för att få ett jobb inom advisory.
En revisorsbakgrund ses som mycket meriterande och kan starkt bidra till att leva upp till den "kravbild" som ställs inom advisory.
Citat:
Bara för att man är manager inom revision på ex pwc så är det långt ifrån säkert att man är lämplig som manager inom advisory/consulting.
Visst är det så, och även det omvända gäller. Jag tycker det är vanskligt att prata om det här i så generella ordalag, för i slutändan är det individuella egenskaper som avgör och då kan du ha varit manager inom revision och bli en perfekt manager inom advisory, men givetvis även tvärtom. Att det är "långt ifrån säkert" att en assurance-manager skulle passa även som en advisory-manager känns dock lite främmande sett till hur båda dessa segment arbetar - likheterna är fler än olikheterna, båda är konsulttjänster med teamansvar, båda arbetar på projektbasis nära kund och partner osv.
Citat:
Ju mer senior roll det handlar om desto högre är kraven på att man direkt ska kunna börja bidra i säljet osv. Som konsult involveras man ofta i ett mycket tidigt skede i säljarbetet. Nu gissar jag med jag antar att just säljet och förståelsen för vad kundernas problem/utmaningar är där folk som vill gå från revision har sina största utmaningar.
Ingen aning om detta. Hade nästan för mig att säljkraven låg på partner-nivå inom advisory. Men det kanske är så att man förväntas dra in uppdrag redan som senior.
Vara med på offerter är man redan som senior även inom revision men det är inget jag ser som att man är en del av säljarbetet eller har säljkrav på sig. Det kanske är mer långtgående inom advisory, har som sagt ingen insikt i detta.
Citat:
Har man jobbat med revision 6 år ser man på företag på ett sätt som skiljer sig ifrån det som advisory/consulting eller corporate finance ser vilket kan vara svårt att komma ur.
Men det finns de som klarar tester och liknande och byter mellan de olika grenarna.