Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-31, 10:04
  #613
Medlem
Jag kör på gjutjärn och kolstålspannor.
Citera
2017-12-31, 17:19
  #614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Jag har aldrig förstått idén med teflon. En stekpanna som är fucked up om man råkar överhetta den 1 gång. Sedan så slits den ut med tiden hur som helst. Det enda som motiverar den typen av pannor är för kvinnor som inte orkar hantera en gjutgärnspanna.

Exempelvis går det inte få till en perfekt fransk omelett i en gjutjärnspanna. Eller tillfällen där man vill att karamellisering ska ske på livsmedlet är nonstick ett givet val.

Ska ikväll honungsglasera morötter i stekpannan istället för ugn, och då är teflonpannan ett givet val.
Citera
2018-03-01, 20:20
  #615
Medlem
zepofans avatar
Jag börjar bli lite less på att spisjäveln "stänger av" så fort den gått upp lite i temperatur. Detta innebär ju att det är skitsvårt att få till en stekyta när man lägger på två biffar t.ex. Pannan jag har är en Hackman Matador med Ceratec-beläggning och spisen är en Asko med vanlig glashäll.

Jag funderar därför på att köpa en ny gjutjärnspanna, min gamla gjutjärnspanna är inte riktigt plan så den funkar inte så bra längre. Min fråga är egentligen om det kommer att bli ett bättre resultat med en gjutjärnspanna, eller om det blir likadant? Min tanke är förstås att en gjutjärnspanna bör hålla värmen bättre, men är lite osäker på om det verkligen blir så. Någon som har varit ute för något liknande och har erfarenhet att dela med sig av?
Citera
2018-03-01, 21:11
  #616
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag börjar bli lite less på att spisjäveln "stänger av" så fort den gått upp lite i temperatur. Detta innebär ju att det är skitsvårt att få till en stekyta när man lägger på två biffar t.ex. Pannan jag har är en Hackman Matador med Ceratec-beläggning och spisen är en Asko med vanlig glashäll.

Jag funderar därför på att köpa en ny gjutjärnspanna, min gamla gjutjärnspanna är inte riktigt plan så den funkar inte så bra längre. Min fråga är egentligen om det kommer att bli ett bättre resultat med en gjutjärnspanna, eller om det blir likadant? Min tanke är förstås att en gjutjärnspanna bör hålla värmen bättre, men är lite osäker på om det verkligen blir så. Någon som har varit ute för något liknande och har erfarenhet att dela med sig av?

Ju mer gods det finns i pannan desto längre kommer den att hålla värmen. Så ja, en tung gjutjärnspanna håller värmen längre än en lättare panna.

Men om jag varit i dina kläder hade jag funderat på en ny spis.
Citera
2018-03-01, 21:18
  #617
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ju mer gods det finns i pannan desto längre kommer den att hålla värmen. Så ja, en tung gjutjärnspanna håller värmen längre än en lättare panna.

Men om jag varit i dina kläder hade jag funderat på en ny spis.
Jo, det är lite så jag resonerar också. Hackmanpannan är dock ingen lättviktare den heller, men inte så massiv som en gjutjärn.

Spisen är ca två år gammal, så det är inte riktigt aktuellt att byta ut den.
Citera
2018-10-28, 10:08
  #618
Medlem
För er som använder teflonpannor i köket kan jag rekommendera att ta en titt på svt dokumentären om teflon som finns ute nu, ganska uppenbart att dessa pannor är smygande bomber som varken gör vår hälsa eller världen någon nytta.
Citera
2018-11-09, 20:35
  #619
Medlem
Gjorde oss av med vår välanvända, slitna teflonpanna och köpte en "Greenpan", typ denna: https://www.cervera.se/produkt/brussel-stekpanna-28-cm. Fungerade bra första gångerna, men efter något bränt fast en gång så har en del helt förlorat sin "nonstick" förmåga... Går liksom inte att diska bort beläggningen och saker bränns nu fast direkt.

Riktigt besviken. Men teflonpanna blir det aldrig igen.
Citera
2018-11-09, 22:15
  #620
Medlem
NaZdravis avatar
Swiss Diamond Prestige Glad 28cm.

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...8-cm-nonstick/

Riktigt bra.
Citera
2018-11-12, 21:28
  #621
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Flickvännen klagar på att min kolstålspanna är för tung () finns det alternativ till teflon ?
Citera
2018-11-12, 21:31
  #622
Medlem
Snowsmiles avatar
Fiskars vita Teflon är skitbra!
Bästa teflonen jag haft iallfall och har väl avverkat ett 20-tal.

Det man ska ha klart för sig är att det är förbrukningsvaror, gjutjärnarna r4ever, men
inte lika vardagsbra tycker jag tralala
Citera
2018-11-12, 21:41
  #623
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrickels
Har faktiskt en Från Alessi, fungerar perfekt! En aning dyr, men fantastiskt handtag och möjlighet till framgång i köket. Perfekt, helnöjd!

Köpte den på royal designs hemsida, se länk:

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=45930


Tack för det "braiga" tipset 😊

Jag använder gjutgärn så långt det går. Till ägg är det dock svårt med gjutgärns panna.
Citera
2018-11-12, 21:53
  #624
Avstängd
F.Hansens avatar
Har precis köpt en https://www.obhnordica.se/produkter/...h-maker-2-in-1 för 279:- (200:-) rabatt på Maxi (black friday kampanj).

Verkar som en rolig manick, kan se hur jag har en romantisk middag där man grillar lite på varsin lilla minigrill

Also verkar den bra för varma mackor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback