Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 21:54
  #625
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Tack för det "braiga" tipset 😊

Jag använder gjutgärn så långt det går. Till ägg är det dock svårt med gjutgärns panna.

Använder också helst gjutjärn.
Det är inte svårt med ägg i en gjutgärnspanna, bara den är instekt så behöver du knappt använda något fett. Men en massa smör hjälper naturligtvis med nonstick samt smak.
Citera
2018-11-13, 06:57
  #626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Flickvännen klagar på att min kolstålspanna är för tung () finns det alternativ till teflon ?

Ni kan ju köpa en panna med dubbla handtag. https://www.amazon.de/Buyer-5652-32-...e+buyer+paella

De Buyer har ju även hjälphandtag på sina kolstålspannor med diameter 32 cm och över. Vill ni bestämt ha med enhandsgrepp kan Ronneby Ultra Light Professional vara något. Den är tunnare i godset och samtidigt har den lite större stekyta än De Buyer, så att man kan gå ner en storlek. 26 cm modellen är har en stekyta på ca 20 cm och väger ca 1.5 kg. En nonstick panna på 28 cm brukar ha en stekyta på 20-23 cm och väga emellan 1.1-1.3 kg.
__________________
Senast redigerad av danneln 2018-11-13 kl. 07:02.
Citera
2018-11-13, 08:50
  #627
Medlem
Det finns bara ett riktigt bra alternativ och det är kolstålspannor.
Tunga men inte riktigt lika tunga som gjutjärn, ger alltid ett perfekt resultat vid kreerandet i köket
Citera
2018-11-14, 13:28
  #628
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Använder också helst gjutjärn.
Det är inte svårt med ägg i en gjutgärnspanna, bara den är instekt så behöver du knappt använda något fett. Men en massa smör hjälper naturligtvis med nonstick samt smak.


Ja den ska nog vara instekt för att det inte ska bränna fast.

Och smör ger den godaste smaken. 🤗
Citera
2018-11-16, 21:08
  #629
Medlem
Skeppshult gjutjärn, De Buyer kolstål och Scanpan CTX för stekning med såser/syra (vin, citrus, tomat) eller bara när det behöver gå fort typ.
Citera
2018-11-17, 16:54
  #630
Medlem
Precis som knutas kör jag på Skeppshult och Scanpan CTX och tydligen är vi inte ensamma: https://kockhuset.se/stekpanna/

Däremot bojkottar jag allt som heter Jamie oliver

Teflonpannor håller jag mig borta från också. Har alltid gillat gjutjärn och det brukar oftast bli skeppshult..

jag har haft Scanpan i drygt ett år och den är i princip som ny. Däremot har jag läst om andra som påstår att anti-stick försvinner efter mycket användning. Jag undrar om jag inte använder min tillräckligt (2 gånger per dag) eller om de inte tar hand om den som man ska.
Citera
2018-11-17, 18:39
  #631
Medlem
F.B.Dases avatar
Ronneby bruks lättviktsgjutjärn, har den i tre storlekar.
Ett par relativt billiga, Star Cuisine tror jag de heter, köpta på City Gross med keramisk beläggning vilket gör dem hyfsat non-stick men tåligare än teflon och liknande.
Citera
2018-11-17, 18:57
  #632
Medlem
flaskborstes avatar
Använder 2 st äldre gjutjärns pannor jag ärvt efter min mormor. De är minst 70+ år gamla och silkeslena på botten då många års "kärlek" har fått dem nästintill spegelblanka i botten.

Väl skötta i alla år med infettning/skrapning om något fastnat.. aldrig ens en gnutta diskmedel under deras livstid.. Min dotter tjatar och vill ha dessa efter mig. Enda "nackdelen" är väl att de är lite tunga att hantera ex. då man steker pannkakor och vill "skaka" pannan lite i luften.. men man vänjer sig.

Har provat moderna pannor men aldrig varit nöjd med dem.. Känsliga för att botten slår sig om man slår i kall vätska i en varm panna. Då är det kört och de blir skeva och värmer olika på olika delar av bottnen.

Gjutjärns pannorna har tjock botten och har inte blivit skeva på sina 70+ år av användning.
Citera
2018-11-26, 13:52
  #633
Moderator
RostigHinks avatar
Jag kan meddela att min Hackmann Allsteel keramiska panna gått till de sälla jaktmarkerna efter att ha hållt ungefär lika länge som en teflonpanna. När man får slita bort stekfläsket från botten är det nog dax.

Fiskars heter de numera.

Annars kör jag mest med DeBuyere kolstål.
Citera
2018-12-04, 16:18
  #634
Medlem
Krepyts avatar
Kör på en del blandat, mina favoriter är Fisslers stekpannor, men har även ett par äldre Skeppshult som tas fram i emellanåt. Känns roligare att köra stål än gjutjärn. Har även några äldre svenska varianter i stål med kopparbotten.
Citera
2018-12-05, 08:42
  #635
Medlem
barkeepers avatar
Vi hade en AMT non stick panna. Den tyckte vi var bra, speciellt med tanke på att den andra pannan vi hade var en Le Creuset gjutjärnspanna som vägrade sprida värmen till kanterna. Ingen poäng med en stor panna om man bara kan steka i mitten.

Men så blev AMT:n sliten i samma veva som vi fick ärva min mormors gamla Kockums panna. Nu använder vi bara den, Le Creuseten får bara hänga med i skogen när vi lagar mat på eld.
Citera
2018-12-07, 00:21
  #636
Medlem
Spistypen - ved/gas/induktion/glaskeramik/gjutjärnplattor
lär väl ha viss betydelse för vilken stekpanna man vill ha?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback