Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppkloss2
En teflonpanna med tjock botten slår sig inte och håller värmen jämn den med.

En teflonpanna tål inte att du bränner på för fult med värmen. Man jag gör som flera andra här sa och växlar beroende på vad jag lagar en ordentlig köttbit åker alltid i Skepshulten med ägg och fisk brukar hamna i teflonen.
Citera
2011-06-26, 23:45
Medlem
ganglere2s avatar
En helt vanlig teflonstekpanna med lock. Vet inte vad det är för märke eller så, har fått den. Lock ska det vara. Mycket lättare.
Citera
2011-06-27, 00:17
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
En gjutjärnspanna slår sig inte och håller värmen jämnt å fint.

Är det inte bättre att du tar reda på fakta innan du drar en massa felaktiga slutsatser i alla trådar du deltar i i den här avdelningen..?

Den kan visst slå sig. Kanske inte lika lätt, men det går alldeles utmärkt att paja en gjutjärnspanna.
Citera
2011-06-27, 07:39
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeyturken
Var det den dyraste stekpannan du kunde hitta på Google? 19 år och en stekpanna i den klassen tror jag inte ett dugg på...

Vadårå? Är själv 21 och köpte en kockkniv för 1500kr i Bangkok förra sommaren, har man matlagning som intresse så är kvalitetsuttustning en riktigt värd investering
Citera
2011-06-27, 10:23
Medlem
lendrygghs avatar
Har en del pannor, men min absoluta favorit är wokteflonpannan. Det enda som inte är perfekt med den är att den inte får den där genuina stekkänslan som gjutjärnet har, fast de övriga fördelarna överväger den ynkliga nackdelen ofantligt.
Citera
2011-06-27, 11:41
Medlem
En emaljerad gjutjärnspanna använder jag när jag skall steka på hög temperatur, och när det är viktigt att temperaturen inte sjunker för mycket. Typfallet är kött i bit, men även köttfärs. Sedan har jag en panna i rostfritt stål. Det är min till ytan största panna, vilket gör att jag ofta använder den om jag skall steka livsmedel som kräver mycket plats, t.ex. potatis. Den har även extremt god värmeledning. Den tredje panna jag använder regelbundet är en Silit e30-panna, som har en speciell, extremt hård, keramisk beläggning. Denna har en glattare yta som gör att livsmedel inte fastnar så lätt, men får kanske heller inte så fin, knaprig yta som i en stålpanna. Jag använder den exempelvis till stekt ägg eller omelett, men även korv. Den har dessutom höga kanter, och passar därmed bra till exempelvis pastasåser, där man först fräser lök och fläsk eller dylikt, och sedan späder till sås med vätska, som vin, tomat, etc. En annan fördel med denna panna är att man enkelt rengör den i diskmaskin.

Utöver dessa har jag ett par gamla pannor med glidbeskiktning ("teflon"), men de kommer sällan till användning numer. Jag ogillar tanken på att man äter plastskiktet. Även om det inte skall vara farligt, känns det inte trevligt. Sedan är jag en sådan person som hellre köper saker av bra kvalitet som håller i evighet än slit-och-släng. Och beskiktade pannor är typisk slit-och-släng, då -- oavsett pris och kvalitet -- plastöverdraget slits bort med tiden.
Citera
2011-06-27, 12:23
Medlem
Gammal gjutgärnspanna som gått i arv steker jag kött och liknande i. Gillar den fina stekytan den ger, samt att den tål höga temperaturer och metallredskap.

Sen har jag två non-stickpannor till fisk, grönsaker osv. En stor Tefal Preference och en mindre Ica Cook & Eat.
Citera
2011-06-27, 13:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barbeque
Gammal gjutgärnspanna som gått i arv steker jag kött och liknande i. Gillar den fina stekytan den ger, samt att den tål höga temperaturer och metallredskap.

Sen har jag två non-stickpannor till fisk, grönsaker osv. En stor Tefal Preference och en mindre Ica Cook & Eat.
Kul, har samma pannor, förutom ett hemsvetsat stekbord, samt diverse Ronneby Bruks, Skeppshult, Lyckeby Bruks, Kockums och några no-name pannor i emaljerat gjutjärn. Sammanlagt kanske ett 30-tal. Använder dock bara 4-5 stycken på stående basis.

~Paul~
Citera
2011-06-27, 17:26
Medlem
rotfrukts avatar
Precis som TS äger jag tefal från Jamie Olivier, två stycken i olika storlekar faktiskt.Gillar inte dem inte speciellt mycket, man kan inte använda metall när man rör om/vänder köttet, blir hack i pannan då. Har aldrig heller försått det där med att man ska se på den röda grejen i mitten när det är varmt.

Men jag kan laga god mat i dem så nog duger dom, jag är inte så kräsen när det gäller sånt här egentligen, fick dessa som gåva.
Citera
2011-06-27, 21:00
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kul, har samma pannor, förutom ett hemsvetsat stekbord, samt diverse Ronneby Bruks, Skeppshult, Lyckeby Bruks, Kockums och några no-name pannor i emaljerat gjutjärn. Sammanlagt kanske ett 30-tal. Använder dock bara 4-5 stycken på stående basis.

~Paul~

Hur får man plats med 30 stekpannor i ett normalt kök..?
Citera
2011-06-27, 21:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Hur får man plats med 30 stekpannor i ett normalt kök..?
Haha. Det skulle kunna vara problematiskt. Jag har som sagt inte alla pannor i köket . Har en skrubb där mina mindre använda köksprylar huserar.

~Paul~
Citera
2011-06-27, 22:08
Medlem
StigAllans avatar
Skeppshult gjutjärn är det som gäller för mig när det gäller stekning av kött och korvar samt ägg.
Har en trist teflon av något bättre fabrikat hängande på en vägg för att ta hand om råstekta potatisar och lökstekning av större mängd.
Men det är gjutjärnet som regerar, stekgrytor och tom. woken är av detta outslitliga material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in