Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-26, 18:52
  #1
Avstängd
stoppkloss2s avatar
Har själv en Tefal, Jamie Oliver som jag tycker fungerar bra som allroundpanna. Innan hade jag en Hackman Matador men den slets teflonet bort på. kan ha varit för att de var min första teflon och att man var lite ovarsam med den. De jag gillade med matadoren var att den var helt slät i botten så den till skillnad från tefalen som har som en "nät" hade bättre kontakt med plattan . Då jag har vanlig glashäll utan induktion så kan de va lite trögare då det är mindre kontakt. Men överlag så funkar den utmärkt.

Min gamla gjutjärn använder jag i stort sett aldrig längre.

Motivera gärna vad som är bra respektive dåligt med pannan.

Diskussionsunderlag:
Nån annan som har haft en matador med liknade problem? Vilken stekpanna har du? Tycker du den är bra? Teflon eller gjutjärn? Finns många Stekpannor att välja på så vilken är bäst egentligen? mm.
__________________
Senast redigerad av stoppkloss2 2011-06-26 kl. 19:52.
Citera
2011-06-26, 19:08
  #2
Avstängd
Hockeyturkens avatar
Jag använder en skeppshult gjutjärnspanna dagligen, Fungerar klockrent och tycker det smakar betydligt bättre i den än i teflonpannorna.

Har aldrig förstått det positiva med teflon förutom att man inte behöver använda fett men det är ju det som är det goda
Citera
2011-06-26, 19:10
  #3
Avstängd
stoppkloss2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeyturken
Jag använder en skeppshult gjutjärnspanna dagligen, Fungerar klockrent och tycker det smakar betydligt bättre i den än i teflonpannorna.

Har aldrig förstått det positiva med teflon förutom att man inte behöver använda fett men det är ju det som är det goda


Jag steker med fett ändå Det jag tycker är skönt är väll att de aldrig bränner fast och är enklare att diska ur efter användning.
Citera
2011-06-26, 19:15
  #4
Medlem
wrickelss avatar
Har faktiskt en Från Alessi, fungerar perfekt! En aning dyr, men fantastiskt handtag och möjlighet till framgång i köket. Perfekt, helnöjd!

Köpte den på royal designs hemsida, se länk:

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=45930
Citera
2011-06-26, 19:15
  #5
Medlem
EvilGuys avatar
Fisk, bacon, korv, köttbullar, ägg och sånt steker jag i en Jamie Oliver-panna men kött och kyckling steker jag hellre i gjutjärnspannan som jag ärvt från mor. Det krävs ett par decennier för att en gjutjärnspanna ska bli riktigt bra tycker jag, klar skillnad mot de Skeppshult man kan köpa idag.
Citera
2011-06-26, 19:17
  #6
Avstängd
Hockeyturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppkloss2
Jag steker med fett ändå Det jag tycker är skönt är väll att de aldrig bränner fast och är enklare att diska ur efter användning.

Sköter man om sin gjutjärnspanna så bränner det aldrig fast. Använd aldrig diskmedel och smörj den med olja så håller den i 100 år
Citera
2011-06-26, 19:21
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Billigaste teflonpannan jag kan hitta, sist blev det en från biltema...har en ovana att ibland glömma av att stänga av spisen eller att sätta på fel platta så teflonet bränns :/
Citera
2011-06-26, 19:22
  #8
Avstängd
Hockeyturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrickels
Har faktiskt en Från Alessi, fungerar perfekt! En aning dyr, men fantastiskt handtag och möjlighet till framgång i köket. Perfekt, helnöjd!

Köpte den på royal designs hemsida, se länk:

http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=45930

Var det den dyraste stekpannan du kunde hitta på Google? 19 år och en stekpanna i den klassen tror jag inte ett dugg på...
Citera
2011-06-26, 19:43
  #9
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Efter en flytt så kastade jag det mesta.
Kör med en gjutjärnsgryta från Ronneby bruk och två sauteuser från Demeyere.
Citera
2011-06-26, 20:43
  #10
Avstängd
stoppkloss2s avatar
Nån som kan skriva några positiva egenskaper med gjutjärnspannan som inte teflonepannan har? Eller är det bara av gammal vana man använder gjutjärn?
Citera
2011-06-26, 21:36
  #11
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppkloss2
Nån som kan skriva några positiva egenskaper med gjutjärnspannan som inte teflonepannan har? Eller är det bara av gammal vana man använder gjutjärn?

En gjutjärnspanna slår sig inte och håller värmen jämnt å fint.
Citera
2011-06-26, 22:37
  #12
Avstängd
stoppkloss2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
En gjutjärnspanna slår sig inte och håller värmen jämnt å fint.


En teflonpanna med tjock botten slår sig inte och håller värmen jämn den med.
__________________
Senast redigerad av stoppkloss2 2011-06-26 kl. 22:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback