2015-07-05, 13:39
Medlem
Indoctuss avatar
Jämviktsekvation - varför blir formelenheternas koefficienter exponenter?

Snabb fråga önskar gärna ett snabbt svar

Antagligen någon busenkel matematisk anledning som jag är för trög att komma fram till just nu...
2015-07-05, 23:55
Medlem
Det är en fråga om sannolikheten för ett sammanträffande. Antag att det finns a st. molekyler av ämne A (inom en given volym). Sannolikheten för att två av dem skall sammanstöta (en förutsättning för reaktion) blir då proportionell mot a*a.
2015-07-07, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaJ55
Hej!

Har en uppgift som jag totalt har glömt hur man ska lösa.

Vad blir masshalten järn i rakbladet om du hade fått följande värden på laborationen?

Rakbladets massa (g): 0,614

Volym KMnO4 vid titrering (ml):
Bägare 1: 9,8
Bägare 2: 10,2
Bägare 3: 9,9

Jättetacksam för hjälp!
Börja med att ställa upp reaktionsformeln med molförhållanden. (5 mol KMnO ↔ 1 mol Fe2+)
Har du koncentrationen av kaliumpermanganaten?

n(MnO4-) = c(MnO4-) * V(KMnO4)
n(Fe2+) = 5n(MnO4-)

m(Fe2+) = M(Fe2+) * n(Fe2+)

Masshalten = 100(m(Fe2+)/m(rakblad)).
2015-07-18, 22:19
Medlem
Jag ska läsa kursen kemi 2 och undrar om det finns någon bok - universitetsnivå eller inte - man kan ha bredvid för att lära sig ännu mer. Jag är en ambitiös och kemiintresserad person, således vore det trevligt med en bok som behandlar likartade saker, men som är lite mer avancerad.

Tack!
2015-07-18, 23:32
Medlem
6,7-diklor-4metyl-2,4-oktadien. Var kommer det fetmarkerade ifrån?
2015-07-19, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag ska läsa kursen kemi 2 och undrar om det finns någon bok - universitetsnivå eller inte - man kan ha bredvid för att lära sig ännu mer. Jag är en ambitiös och kemiintresserad person, således vore det trevligt med en bok som behandlar likartade saker, men som är lite mer avancerad.

Tack!
T ex Chemistry av Chang.
2015-07-19, 00:21
Bannlyst
Citat:
6,7-diklor-4metyl-2,4-oktadien. Var kommer det fetmarkerade ifrån?
Det är dubbelbindningarna som sitter på kolatom 2 och 4 i stamkolkedjan (okt).
2015-07-19, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
T ex Chemistry av Chang.

Blir det "lättare att förstå" kemi 2 samtidigt? Det kanske är så att de allra svåraste uppgifterna går att hitta i boken du talar om.
2015-07-19, 01:41
Medlem
Citat:
Det är dubbelbindningarna som sitter på kolatom 2 och 4 i stamkolkedjan (okt).

Det är väl så att dubbelbindningen som är närmst en förgrening är den som ska numreras först i ordning - eller?
2015-07-19, 01:54
Bannlyst
Citat:
Blir det "lättare att förstå" kemi 2 samtidigt? Det kanske är så att de allra svåraste uppgifterna går att hitta i boken du talar om.
Det skulle jag tro, men det beror också på vilket område du menar, är det organisk kemi t ex finns det massor med böcker just för det, både svenska och engelska. Detsamma gäller biokemi. Chang tar väl upp lite sådant, men inriktar sig mer på kvantmekanik, orbitalteori, jämvikter, beräkningar osv. Dvs grunder för att förstå att saker i Kemi 2 inte "bara är så", utan snarare ger förklaringar till varför.

Jag tror att Chang ska finnas på nätet.
2015-07-19, 09:02
Medlem
Citat:
Det skulle jag tro, men det beror också på vilket område du menar, är det organisk kemi t ex finns det massor med böcker just för det, både svenska och engelska. Detsamma gäller biokemi. Chang tar väl upp lite sådant, men inriktar sig mer på kvantmekanik, orbitalteori, jämvikter, beräkningar osv. Dvs grunder för att förstå att saker i Kemi 2 inte "bara är så", utan snarare ger förklaringar till varför.

Jag tror att Chang ska finnas på nätet.

Känner du till någon lite mer "kemi 2 liknande" som man kan ha som komplement? (Gärna på engelska eller svenska - spelar mindre roll i sammanhanget).
2015-07-19, 11:39
Bannlyst
Citat:
Känner du till någon lite mer "kemi 2 liknande" som man kan ha som komplement? (Gärna på engelska eller svenska - spelar mindre roll i sammanhanget).
Vad jag gissar på att du vill ha är en bok med mer förklaringar än de smått osammanhängande böckerna i Kemi 2? Jag tentade av kursen under en vecka ungefär och använde mig av två olika böcker i kemi 2, för att få lute olika perspektiv på saken. Fastnade på en inlämningsuppgift och lånade då ytterligare en gammal bok i Kemi B för att komma vidare. Det kan ju vara ett tips.

Men tycker du att kursen är osammanhängande, och vill lära dig grunderna på riktigt (vilket är lättare för inlärningen framför allt) skulle jag rekommendera Chang. Men det kanske finns andra liknande. Ofta finns böcker på engelska som pdf, så man kan titta hur de ser ut om man ev. vill slå till på den fysiska.

Bor du i en universitetsstad (där kemiinriktade kurser och program hålls) kan du även kolla Akademibokhandeln bland studentlitteraturen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in