2016-05-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lil.a
Om man avspjälkar en molekyl vatten från en molekyl 1-pentanol så lär det väl bildas 1-pentyn, eller är jag ute och cyklar?

edit: Det är väl även en oxidation som är reaktions typen?

Om du avspjälkar vatten, eller om vatten avspjälkas vid reaktionen? Det är en kondensationsreaktion så vitt jag vet i sådana fall.
2016-05-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
N2O4 => färglös
NO2 => rödbrud

N2O4 <> 2NO2 där delta H > 0 åt höger (endotermt dvs)

Förstår alla frågor förutom varför det blir mer färglöst när man ökar trycket. Varför är det så? Båda befinner ju sig i gasfas så komprimeringen innebär att det blir mindre gas, som därmed ger upphov till att jämvikten går långsammare? Är det rätt?

Postar igen. Stämmer detta? Ska läsa i boken, men vill veta om mitt resonemang är korrekt.
2016-05-08, 11:48
Medlem
Vilka är de vanligaste salterna som kan reagera både basiskt och surt i en vattenlösning (amfolyter)? Jag tänker på där man måste jämföra Kb och Ka för att avgöra vilken som "dominerar".
2016-05-09, 16:44
Medlem
Citat:
Man för in 0,50 mol ammoniak i ett tomt kärl med volymen 10,0 dm^3. Ammoniaken upphettas till 400 grader Celsius och temperaturen hålls konstant tills jämvikten

2 NH3 (g) <> N2 (g) + 3 H2 (g)

har ställt in sig. Sedan snabbkyler man blandningen tills rumstemperatur där reaktionshastigheten är så liten att substansmängden ammoniak inte förändras. Ammoniaken i den avkylda gasblandningen löses i 100,0 cm^3 saltsyre med koncentrationen 1,00 mol/dm^3. Därefter titrerades överskottet med saltsyra med 2,00 mol/dm^3 natriumhydroxidlösning. Då förbrukas 31,0 cm^3 natriumhydroxidlösning.

a) Beräkna substansmängden ammoniak vid jämvikt.
b) Beräkna jämviktskonstanten.

Jag förstår uppgiften men inte riktigt varför man ska räkna på överskottet. Bara någon har lust att förklara just den biten så kan jag lösa uppgiften på egen hand.

Tack på förhand!
2016-05-09, 20:44
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag har tillverkat bananester. Ni vill jag ta reda på utbytet med avseende på mängd alkohol. Då står det att jag behöver ta reda på densitet och molvikt av 1-pentanol och ättiksyra för att kunna beräkna utbytet av reatkionen.
Kan jag inte bara ta vikten på e-kolven efter evaporering/e-kolven innan evaporering för att få ut utbytet i procent? Eller får jag med både 1-pentanol och ättiksyra isf? Hur ska jag gå tillväga? Skulle verkligen uppskatta hjälp.
Beräkna med hjälp av massan efter evaporering hur många mol bananester du har i kolven. Detta delat med antalet mol av den begränsande reaktanten (t.ex. om du har 1 mol bananester, men du började med 2 mol ättiksyra och 10 mol 1-pentanol så är utbyte = 1 mol bananester/2 mol ättiksyra = 50%).

Räkna ut hur många mol ättiksyra och 1-pentanol du hade från början m.h.a. volymen du tillsatte och densiteten för att få massan som du kan räkna om till mol.

Trådar sammanfogas /mod
2016-05-09, 20:47
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jijikob
Hej jag ska göra ett lab och bestämma koncentrationen
Jag har en kolv med kopparsulfatlösning av okänd koncentration uppgiften är att komma på så många sätt som möjligt att bestämma kopparsulfatlösningens koncentration utan att titrera och jag har tillgång till zinkplåt, kopparplåt ,magnesiumband , bariumlösning ,kolstavar och kopparstavar
några förslag om hur man kan utföra labben.
Fäll koppar m.h.a. zink och använd masskillnaden kanske? Föll sulfatjoner med barium och väg fällningen osv.

Trådar sammanfogas /mod
2016-05-10, 12:35
Medlem
Citat:
N2O4 => färglös
NO2 => rödbrud

N2O4 <> 2NO2 där delta H > 0 åt höger (endotermt dvs)

Förstår alla frågor förutom varför det blir mer färglöst när man ökar trycket. Varför är det så? Båda befinner ju sig i gasfas så komprimeringen innebär att det blir mindre gas, som därmed ger upphov till att jämvikten går långsammare? Är det rätt?
Ett sätt att resonera är utifrån begränsande faktorer för respektive reaktion.

Om reaktionen är endoterm åt höger så krävs det tillförsel av energi för att N2O4 skall delas i 2NO2. Eftersom det är en reaktion där ett ämne delas upp i andra så krävs inga ytterligare reaktanter. Den tillgängliga energin blir därmed den begränsande faktorn för reaktionen åt höger.

Reaktionen åt vänster frigör energi och sker spontant, men den kräver även att molekylerna av NO2 kommer tillräckligt nära varandra för att reagera. Vid ett högre tryck är det mycket fler NO2-molekyler som krockar med varandra/tidsenhet och kan reagera än det är vid ett lägre tryck. Antar vi att reaktionen är relativt snabb (vilket är rimligt här) så tar det tar längre tid för molekylerna att "hitta" någon annan molekyl att reagera med än det tar för dem att genomgå själva reaktionen. Därför kommer jämvikten att förskjutas åt vänster med ett ökande tryck.

Detta gäller under förutsättning att temperaturen hålls konstant så att den tillgängliga energi som kan driva den endoterma reaktionen åt höger är oförändrad.
2016-05-10, 12:41
Medlem
Citat:
Jag förstår uppgiften men inte riktigt varför man ska räkna på överskottet. Bara någon har lust att förklara just den biten så kan jag lösa uppgiften på egen hand.

Tack på förhand!
Därför att det i det här fallet är enklare att mäta överskottet än att mäta det som har löst sig. Vi vet ju att eftersom inga andra förluster eller tillskott sker så kommer den totala mängden att vara lika med det som lösts plus överskottet och vilket av dem som bör mätas och räknas med beror på vad som är enklast att få fram ett mätvärde för.
2016-05-10, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Ett sätt att resonera är utifrån begränsande faktorer för respektive reaktion.

Om reaktionen är endoterm åt höger så krävs det tillförsel av energi för att N2O4 skall delas i 2NO2. Eftersom det är en reaktion där ett ämne delas upp i andra så krävs inga ytterligare reaktanter. Den tillgängliga energin blir därmed den begränsande faktorn för reaktionen åt höger.

Reaktionen åt vänster frigör energi och sker spontant, men den kräver även att molekylerna av NO2 kommer tillräckligt nära varandra för att reagera. Vid ett högre tryck är det mycket fler NO2-molekyler som krockar med varandra/tidsenhet och kan reagera än det är vid ett lägre tryck. Antar vi att reaktionen är relativt snabb (vilket är rimligt här) så tar det tar längre tid för molekylerna att "hitta" någon annan molekyl att reagera med än det tar för dem att genomgå själva reaktionen. Därför kommer jämvikten att förskjutas åt vänster med ett ökande tryck.

Detta gäller under förutsättning att temperaturen hålls konstant så att den tillgängliga energi som kan driva den endoterma reaktionen åt höger är oförändrad.

Hm..sammanfattar man det så är min förklaring inte helt fel.
2016-05-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Därför att det i det här fallet är enklare att mäta överskottet än att mäta det som har löst sig. Vi vet ju att eftersom inga andra förluster eller tillskott sker så kommer den totala mängden att vara lika med det som lösts plus överskottet och vilket av dem som bör mätas och räknas med beror på vad som är enklast att få fram ett mätvärde för.

Jag förstår, fast varför förbrukas inte all HCl?
2016-05-11, 21:24
Medlem
Jag ska namnge kaboxylsyraestrar och har följande att namnge:
http://xam.nu/f/IMG_20160511_204321.jpg
Jag vill få det till Metylmetylcyklopentannoat men det stämmer inte enligt facit.
Man ska ju räkna kedjan från kolet som är substituerat med syret så i detta fallet är ju 6 kol på rad i form av en cyklopentan och en metan? Så syran borde ju bara metylcyklopentanoat?
2016-05-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag ska namnge kaboxylsyraestrar och har följande att namnge:
http://xam.nu/f/IMG_20160511_204321.jpg
Jag vill få det till Metylmetylcyklopentannoat men det stämmer inte enligt facit.
Man ska ju räkna kedjan från kolet som är substituerat med syret så i detta fallet är ju 6 kol på rad i form av en cyklopentan och en metan? Så syran borde ju bara metylcyklopentanoat?

Vilken kurs?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in