2014-06-07, 14:40
Medlem
Funtasys avatar
Stort prov imorgon - önskar all hjälp jag kan få

Hej fb

Vill bara få lite uppmärksamhet till mina ställda frågor i denna tråden (och min egen tråd som jag skapade nyligen)

(FB) Stora samlingstråden för skoluppgifter!

Har ett stort prov imorgon och jag får ingen respons och behöver akut hjälp.

Superstort tack till alla som tar sig tid till besvara frågorna!!

Mod lär inte bli glad av detta, men desperata tider kräver desperata medel.
2014-06-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funtasy
Behöver hjälp med några frågor:

Where does the metal react with acid to form salt?
a) H2SO4 + Al
b) H2SO4 + Pb
c) H2SO4 + Cu
d) H2SO4 + Ag

Answer:
a & b
b & d
c & d
a & d ?

Jag misstänker att det är Cu och Ag alltså "c & d" eftersom de är metaller medans de andra bara är halvmetaller typ?
Metals + acids -> salt + hydrogen

Någon som är mer insatt i detta?

En annan fråga:
Discoloration of KMnO4 appears in tube No: (sedan en massa ämnen. Svara om ni är pigga på att hjälpa mig med denna frågan så skriver jag ner alla ämnen)

Men först och främst: Hur vet man ens i vilka reaktioner en diskoloration sker?

Tack!
Svaret är a & b, pga att de metallerna är oädlare och oxideras mycket enklare än koppar och silver.

Ang kmno4, "diskoloration" sker då något oxideras, dvs när Mn(7+) reduceras till den färglösa jonen Mn(2+)
2014-06-07, 20:10
Medlem
S-cups avatar
Har ett litet problem som jag inte förstår hur det ska lösas. Det handlar om enzymaktivitet.

Informationen vi har är följande:
V=Vmax*[S]/(Km+[S]
Kcat=Vmax/[E]
"turnover number" = 40 (Visst är turnover number samma som Kcat?)
Vmax/2 fås då [S]=5mM.
Enzymet har en molekylvikt på 10^5

Frågan är som följer:
"Beräkna aktiviteten när enzymkoncentrationen är 1 nM och substratkoncentrationen är 15 mM."

Om jag inte är helt ute och cyklar är det alltså V vi vill veta (hehe, fyra v:n på rad).
Hur ska jag bete mig för att få V utan Km?
2014-06-07, 20:21
Medlem
Tja, behöver hjälp med en två uppgifter!

Uppgift 1:
Vilket värde har kvoten [HCO3-]/[H2CO3] då ph-värdet i blodet är 7.4?
Formel för protolys av kolsyra, H2CO3, skall anges. Vätekarbonatjonens protolys som syra kan försummas.
Ka(H2CO3)= 8,0*10^-3

Uppgift 2:
För att bestämma syrekonstanten för en organisk syra (HA) med molekylvikten 88,0 u tog man med pipett 10,0 ml av syran och löste i vatten. I en mätkolv späddes sedan lösningen. Detta befanns vara 2.88. Syrans densitet var 0.96 g/cm^3. Vilket värde erhölls på syrakonstanten?
Densitet = massa/volym 1 ml = 1 cm^3 1 liter = dm^3
2014-06-07, 20:26
Medlem
Kemi uppgifter, akuthjälp!

Tja, behöver hjälp med en två uppgifter!

Uppgift 1:
Vilket värde har kvoten [HCO3-]/[H2CO3] då ph-värdet i blodet är 7.4?
Formel för protolys av kolsyra, H2CO3, skall anges. Vätekarbonatjonens protolys som syra kan försummas.
Ka(H2CO3)= 8,0*10^-3

Uppgift 2:
För att bestämma syrekonstanten för en organisk syra (HA) med molekylvikten 88,0 u tog man med pipett 10,0 ml av syran och löste i vatten. I en mätkolv späddes sedan lösningen. Detta befanns vara 2.88. Syrans densitet var 0.96 g/cm^3. Vilket värde erhölls på syrakonstanten?
Densitet = massa/volym 1 ml = 1 cm^3 1 liter = dm^3
2014-06-07, 22:01
Medlem
Hej jag har formeln: 2Cu + S > Cu2S

a vilket atomslag har oxiderats?

b vilket atomslag har reducerats?
2014-06-08, 17:16
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjiolla
Hej jag har formeln: 2Cu + S > Cu2S

a vilket atomslag har oxiderats?

b vilket atomslag har reducerats?

Kolla oxidationstalen! Koppar har oxiderats och Svavel har reducerats.
2014-06-09, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
CO2 + 3 H2O -> 2 H3O+ + CO3 2-

Sry om jag kapar tråden, men skulle du kunna förklara det här steget, hur kommer det sig att förekomsten av koldioxid och vatten leder till bildandet av oxonium och karbonatjoner ? Finns det en längre och mera detaljerad reaktionsformel för att kunna beskriva det hela?
Senast redigerad av Planck 2014-06-09 kl. 02:41.
2014-06-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Planck
Sry om jag kapar tråden, men skulle du kunna förklara det här steget, hur kommer det sig att förekomsten av koldioxid och vatten leder till bildandet av oxonium och karbonatjoner ? Finns det en längre och mera detaljerad reaktionsformel för att kunna beskriva det hela?

Det sker egentligen via två reaktioner. Den första är när CO2 bildar kolsyra med vatten och den andra är syra/bas reaktionen mellan kolsyra och vatten.

1. CO2 + H2O -> H2CO3 (reaktionen är en jämvikt som ligger mycket förskujuten mot vänster
2. H2CO3 + H2O -> H3O+ + HCO3-
2014-06-09, 12:38
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Planck

Koldioxid är en sur oxid, helt enkelt, liksom de flesta andra ickemetalliska oxiderna som kväveoxider och svaveloxider. Dessa bildar ju salpetersyra och salpetersyrlighet samt svavelsyra samt svavelsyrlighet. Men till skillnad från dessa är kolsyra en väldigt svag syra och det är inte alla koldioxidmolekyler som protolyseras fullständigt i en kolsyrelösning.

CO2 + 2 H20 -> H30+ + HCO3- Vätekarbonat
HCO3- + H20 -> H30+ + CO3 2- Fullständigt protolyserad kolsyra
2014-06-09, 16:57
Medlem
Bror.s avatar
Jag har två rör med 0,02 dm3 vatten (pH 7), och ska genom att späda i saltsyra och kalciumkarbonatslösningar (båda med koncentrationen 0,1 M) få fram pH värdena 4 och 9. Hur mycket ska jag späda i och hur kommer jag fram till svaret?
2014-06-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Det sker egentligen via två reaktioner. Den första är när CO2 bildar kolsyra med vatten och den andra är syra/bas reaktionen mellan kolsyra och vatten.

1. CO2 + H2O -> H2CO3 (reaktionen är en jämvikt som ligger mycket förskujuten mot vänster
2. H2CO3 + H2O -> H3O+ + HCO3-

Okej tack för svar! Det var någonting som jag tänkte mig att det var behövde bara få en bekräftelse! men jag har en annan fråga, kan man verkligen säga att någonting är i jämvikt om det är förskjutet åt ett viss direktion (höger, vänster)? Är det inte det som är definitionen av att något inte är i kemisk jämvikt?

Tack för svar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in