2013-04-29, 21:35
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Så 2.49 är den beräknade pH värdet vid ekvivalenspunkten? För jag har sett den grafisk (ritat titrerkurva och den är ca 7.

Tack för hjälpen!

Du skulle kunna rita ett pH-diagram med protonvillkor och på så sätt få ut startpunkt och ekvivalenspunkt.
2013-04-29, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantazodiac
Hur ser 2-metylbutandial ut? Det är dialen som jag inte förstår hur man ska rita
Ändelsen dial betyder att du har två aldehydgrupper. Aldehyden kan bara sitta i slutet/början av en kedja, borde gå att lista ut nu!
2013-04-29, 22:20
Medlem
Hej!

Skulle behöva hjälp med två uppgifter

Första uppgiften

Jag löser 42,5g kalciumklorid CaCl2 i vatten och späder ut lösningen så att volymen blir 0,250 dm3

a) Beräkna lösningens koncentration i mol/dm3

b) Vilken koncentration har kalciumjonerna?

c) Vilken koncentration har kloridjonerna?

Andra uppgiften

Hur gör man för att späda ut en saltsyralösning?

Jag har tillgång till saltsyra med koncentration 8,0 mol/dm3 och vill göra 500 ml saltsyralösning som har koncentrationen 1,0 mol/dm3
2013-04-29, 23:09
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khidr
Hej!

Skulle behöva hjälp med två uppgifter

Första uppgiften

Jag löser 42,5g kalciumklorid CaCl2 i vatten och späder ut lösningen så att volymen blir 0,250 dm3

a) Beräkna lösningens koncentration i mol/dm3

b) Vilken koncentration har kalciumjonerna?

c) Vilken koncentration har kloridjonerna?

Andra uppgiften

Hur gör man för att späda ut en saltsyralösning?

Jag har tillgång till saltsyra med koncentration 8,0 mol/dm3 och vill göra 500 ml saltsyralösning som har koncentrationen 1,0 mol/dm3

1a) Molvikt för CaCl2? Hur många mol har du i din lösning? Hur många gånger behöver du ta din volym gånger för att komma upp i en dm3?

b) och c) CaCl2, det finns alltså dubbelt så många Cl^- som Ca^2+

2) c1*V1 = c2*V2 dvs. 8*V1 = 1*500. Lös ut V1.
2013-04-29, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
1a) Molvikt för CaCl2? Hur många mol har du i din lösning? Hur många gånger behöver du ta din volym gånger för att komma upp i en dm3?

b) och c) CaCl2, det finns alltså dubbelt så många Cl^- som Ca^2+

2) c1*V1 = c2*V2 dvs. 8*V1 = 1*500. Lös ut V1.
Alldeles utmärkta lösningsförslag. Det enda jag har att tillägga som tankehjälp är att 2) helt enkelt är ett annat sätt att säga att atomer inte förstörs eller nybildas. Om man har tio personer på tio kvadratmeter har man såklart tio personer per kvadratmeter i snitt. Om man har samma tio personer på hundra kvadrat har man såklart en tiondel person per kvadratmeter i snitt. c1*V1 = c2*V2 är samma sak fast med molmängder (=antal molekyler) och volymer (="utrymme", löst)
2013-04-30, 15:13
Medlem
Lockcapss avatar
Har stött på ett till problem :

Man önskar bestämma koncentrationen hos en viss svavelsyralösning. Man för över 25,00 cm^3 av syralösningen till en kolv och sätter till några droppar BTB-lösning. Lösningen neutraliseras med natriumhydroxidlösning med koncentrationen 0,1 mol/dm^3. Av hydroxidlösningen förbrukas 21,15 cm^3. Beräkna syralösningens koncentration.

Försökte med c1 * v1 = c2 * v2

=> c1 * 0,025 = 0,1 * 0,02115

=> c1 * 0,025 = 4,73

=> c1 = 189.2

Svaret är enligt facit 0,0423 M
Senast redigerad av Lockcaps 2013-04-30 kl. 15:21.
2013-04-30, 16:05
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lockcaps
Har stött på ett till problem :

Man önskar bestämma koncentrationen hos en viss svavelsyralösning. Man för över 25,00 cm^3 av syralösningen till en kolv och sätter till några droppar BTB-lösning. Lösningen neutraliseras med natriumhydroxidlösning med koncentrationen 0,1 mol/dm^3. Av hydroxidlösningen förbrukas 21,15 cm^3. Beräkna syralösningens koncentration.

Försökte med c1 * v1 = c2 * v2

=> c1 * 0,025 = 0,1 * 0,02115

=> c1 * 0,025 = 4,73

=> c1 = 189.2

Svaret är enligt facit 0,0423 M

Bara genom att titta på ditt svar bör man enkelt inse att något är fel då 189 M är väldigt mycket. Kommer inte ihåg exakt vad koncentrerad svavelsyra har för koncentration men det är ungefär en faktor 10 mindre.

c1*V1 = c2*V2 fungerar bara vid spädningar av ett ämne, inte när flera saker blandas. Räkna först ut hur många mol NaOH som gick åt, ställ därefter upp en reaktionsformel för neutralisationen för att veta vilket förhållande du har mellan NaOH och H2SO4, dvs hur många mol H2SO4 neutraliseras av 1 mol NaOH? När du vet förhållandet kan du enkelt få fram hur många mol H2SO4 som fanns i lösningen från början så då är det bara att räkna om koncentrationen till mol/liter.
2013-05-02, 10:52
Medlem
pyro860s avatar
Jo.. Om vi betraktar NO molekylen. Och så ponerar vi att den tar upp en till elektron. Vad händer då med bindningslängden och vibrationsfrekvensen?

Jag tror att vi får en längre bindning, för vi har ju fått en extra elektron. Stämmer det?
Vibrationsfrekvensen då? Hur blir den i detta fallet?

Tacksam för svar
Senast redigerad av pyro860 2013-05-02 kl. 10:59.
2013-05-02, 20:01
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jo.. Om vi betraktar NO molekylen. Och så ponerar vi att den tar upp en till elektron. Vad händer då med bindningslängden och vibrationsfrekvensen?

Jag tror att vi får en längre bindning, för vi har ju fått en extra elektron. Stämmer det?
Vibrationsfrekvensen då? Hur blir den i detta fallet?

Tacksam för svar

Frågan är inte helt trivial, du får börja med rita upp ett orbitaldiagram och se om bindningstalet ökar eller minskar när du tillför eller drar bort en elektron. Därifrån så är jag övertygad om att du själv fixar att lista ut svaret.

Jämför med karbonylligander i metallkomplex, där backbonding minskar bindningsstyrkan mellan C och O medans den ökar mellan M och C.
http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_carbonyl
2013-05-02, 22:04
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Frågan är inte helt trivial, du får börja med rita upp ett orbitaldiagram och se om bindningstalet ökar eller minskar när du tillför eller drar bort en elektron. Därifrån så är jag övertygad om att du själv fixar att lista ut svaret.

Jämför med karbonylligander i metallkomplex, där backbonding minskar bindningsstyrkan mellan C och O medans den ökar mellan M och C.
http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_carbonyl

Jag har faktiskt skrivit upp ett!

Hmm.. Om vi tillför en elektron, innebär det då att bindningen blir starkare och energin sänks, typ?
2013-05-02, 22:18
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag har faktiskt skrivit upp ett!

Hmm.. Om vi tillför en elektron, innebär det då att bindningen blir starkare och energin sänks, typ?

Ja vad kom du fram till? Ökade bindningstalet blir bindningen starkare och det krävs mer energi för att se vibrationen i IR eller var det tvärtom?

Jag orkar inte göra ett diagram
2013-05-02, 22:23
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Ja vad kom du fram till? Ökade bindningstalet blir bindningen starkare och det krävs mer energi för att se vibrationen i IR eller var det tvärtom?

Jag orkar inte göra ett diagram

Jag är så lost

Här är ett diagram: http://2012books.lardbucket.org/books/general-chemistry-principles-patterns-and-applications-v1.0/section_13/79fe2d438dfbad163cc8119628add7e9.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in