2009-04-15, 18:42
Medlem
Morvalions avatar
[quote=nollie3flip]Ja, men hur gör man för att ta reda på enbart fetthalten?[/QUOTE

Mitt tips är då att kontakta livsmedelsverket, men jag tror att det är alldeles för hög nivå för Naturkunskap A
2009-04-16, 10:09
Medlem
Då en ljusstråle passerar ett ämne med brytningsindex > 1 och når en yta som gränsar till luft, kan strålen totalreflekteras. Gränsvinkeln för totalreflexion är 43,0 (grader). Beräkna brytningsindex för ämnet.

Hur fasiken löser jag det här?

Tacksam för svar
2009-04-16, 10:18
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantee112
Hur fasiken löser jag det här?
Genom att ställa frågan i fysikforumet.
2009-04-16, 12:08
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Ja, men hur gör man för att ta reda på enbart fetthalten?
Jag tycker det låter som en lite väl svår uppgift för naturkunskap A.
Men ett sätt att göra det på är att extrahera allt fett med ett opolärt lösningsmedel som man låter dunsta bort för att sedan väga fettet som blir kvar.
Det är nog ett tillräckligt enkelt sätt att göra det på, även om det inte är så jättebra.
2009-04-16, 14:06
Bannlyst
Laboration - Svavelsyra

Häll kranvatten i botten på en E-kolv och tillsätt lite BTB. Värm en metallstav med lågan från brännaren (ca 10 sekunder), och doppa därefter staven i svavel. Tänd på svavlet med brännaren. För ner staven med det brinnande svavlet i E-kolven och skaka kolven försiktigt (utan att lågan släcks) så att bildad gas löser sig i vattnet. Tillsätt sedan en sked kalk i lösningen och blanda, mät sedan av BTB-färgen.

(2SO2 + O2 --> SO3)

SO3 + H2O --> H2SO4 (svavelsyra)

Stämmer detta? när jag förbränner svavlet bildas svaveldioxid, som sedan reagerar med vattnet och syret och bildar svaveltroxid, som sedan reagerar med luften och bildar svavelsyra.
2009-04-17, 09:07
Medlem
Hjälp med Uppgift, snabbt!

Hej
Jag har fastnat på en OT balanserings uppgift, jag förstår verkligen inte hur man ska göra, snälla hjälp!

MnO4 - + SO3 2- ---> MnO4 2- + So4 2-

Snabba svar uppskattas!
Tack!
2009-04-17, 22:40
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av primax2k
Hej
Jag har fastnat på en OT balanserings uppgift, jag förstår verkligen inte hur man ska göra, snälla hjälp!

MnO4 - + SO3 2- ---> MnO4 2- + So4 2-

Snabba svar uppskattas!
Tack!
balansera laddningen och förslagsvis typ syrena så borde det gå rätt enkelt!
2009-04-18, 12:17
Bannlyst
Laborationsrapport

Vill gärna få lite kritik på denna rapport. Är det något som fattas för att den skall godkännas?

Laborationsrapport
svavel och försurning

Syfte:
Syftet med laborationen är att få insikt i vilka gaser som bildas vid reaktionen och hur dessa påverkar vattnet i den utsträckning att det försuras. Jag skall sedan också ta reda på vilken effekt kalket gör på det sura vattnet.

Utförande:
Materiel: E-kolv, kranvatten, indikatorlösning (BTB), förbränningsked, brännare, tändstickor.
Kemikalier: svavel, kalciumkarbonat (kalk).

Häll kranvatten i botten på en E-kolv och tillsätt lite BTB, avläs sedan indikatorfärgen. Tag en liten del svavel på förbränningsskeden, håll sedan skeden åvenför brännaren tills att svavlet antändts. För ner skeden med det brinnande svavlet i E-kolven och skaka kolven försiktigt så att bildad gas löser sig i vattnet. Tillsätt sedan en sked kalciumkarbonat i lösningen och blanda, tills det att lösningen får en neutral färg.

Slutsats:
Vid förbränning av svavel bildas svaveldioxid, som är en sur oxid. Svaveldioxiden löser sig i vattnet och bildar svavelsyrlighet, som är en svagare syra. Men svavelsyrligheten regerar så småningom vidare med syrgas, som är löst i vattnet, och bildar den mycket starka syran svavelsyra. Att vattenlösningen blir sur ser man på färgförändringen hos indikatorn.
Svavel förekommer som S8-molekyler. När svavlet förbränns reagerar det med luftens syre till

Reaktionerna som sker:
När svavlet förbränns reagerar det med luftens syre till svaveldioxid.
S8 + 8 O2 ® 8 SO2(g)
Svaveldioxiden löser sig i vattnet och reagerar till svavelsyrlighet (svaveldioxid löst i vatten).
SO2(g) + H2O(aq) ® H2SO3 (aq)
Svavelsyrligheten oxiderar sedan och bildar svavelsyra.
2 H2SO3(g) + O2(g) ® 2 H2SO4(aq)
Reaktionen mellan kalciumhydroxiden och det sura vattnet sker sedan genom:
Ca(OH)2 (s) + 2 H+(aq) ® Ca2+(aq) + 2 H2O(l)
Senast redigerad av Maverick24 2009-04-18 kl. 12:29.
2009-04-18, 16:50
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maverick24
Vill gärna få lite kritik på denna rapport. Är det något som fattas för att den skall godkännas?

Laborationsrapport
svavel och försurning

Syfte:
Syftet med laborationen är att få insikt i vilka gaser som bildas vid reaktionen och hur dessa påverkar vattnet i den utsträckning att det försuras. Jag skall sedan också ta reda på vilken effekt kalket gör på det sura vattnet.

Utförande:
Materiel: E-kolv, kranvatten, indikatorlösning (BTB), förbränningsked, brännare, tändstickor.
Kemikalier: svavel, kalciumkarbonat (kalk).

Häll kranvatten i botten på en E-kolv och tillsätt lite BTB, avläs sedan indikatorfärgen. Tag en liten del svavel på förbränningsskeden, håll sedan skeden åvenför brännaren tills att svavlet antändts. För ner skeden med det brinnande svavlet i E-kolven och skaka kolven försiktigt så att bildad gas löser sig i vattnet. Tillsätt sedan en sked kalciumkarbonat i lösningen och blanda, tills det att lösningen får en neutral färg.

Slutsats:
Vid förbränning av svavel bildas svaveldioxid, som är en sur oxid. Svaveldioxiden löser sig i vattnet och bildar svavelsyrlighet, som är en svagare syra. Men svavelsyrligheten regerar så småningom vidare med syrgas, som är löst i vattnet, och bildar den mycket starka syran svavelsyra. Att vattenlösningen blir sur ser man på färgförändringen hos indikatorn.
Svavel förekommer som S8-molekyler. När svavlet förbränns reagerar det med luftens syre till

Reaktionerna som sker:
När svavlet förbränns reagerar det med luftens syre till svaveldioxid.
S8 + 8 O2 ® 8 SO2(g)
Svaveldioxiden löser sig i vattnet och reagerar till svavelsyrlighet (svaveldioxid löst i vatten).
SO2(g) + H2O(aq) ® H2SO3 (aq)
Svavelsyrligheten oxiderar sedan och bildar svavelsyra.
2 H2SO3(g) + O2(g) ® 2 H2SO4(aq)
Reaktionen mellan kalciumhydroxiden och det sura vattnet sker sedan genom:
Ca(OH)2 (s) + 2 H+(aq) ® Ca2+(aq) + 2 H2O(l)

Det känns fel att su skriver H2O (aq) skriv istället H2O(l). Vanligtvis brukar man undvika att blanda in personliga pronomen i labbrapporter samt att dom helst ska stå i dåtid. Inte för att vara petig, men kan inte SO2 reagera direkt under förbränningen till SO3 som sedan löser sig i vattnet och bildar svavelsyra. Jag hade också skrivit reaktionen för deprotoneringen av svavelsyran.

Annars så tycker jag att det är en bra labbrapport.
2009-04-23, 16:54
Medlem
Tjena jag har ett par enkla frågor att ställa, här kommer dem:

1) Vad blir det för ester om man blandar ättiksyra med metanol?

2) Skriv så många formler som möjligt för C_5H_8

3) Annat ord för sumpgas

4) Vad behövs till svetsning? (Tror det är etyn som efterfrågas)
2009-04-23, 22:00
Medlem
GalFisks avatar
Dubbelposta inte, vänta tills nån svarar i den här tråden istället.
Jag kan svara på 4 och 3:

3) Metan

4) Etyn (aka acetylen) används som bränsle till svetsning och skärbränning. Argon används som täckgas i MIG(tror inte det är ren argon?). CO2 används till något (TIG?). Vet tyvärr inte så mycket som svetsgaserna.
2009-04-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Argon används som täckgas i MIG(tror inte det är ren argon?). CO2 används till något (TIG?). Vet tyvärr inte så mycket som svetsgaserna.

Ren argon används som skyddsgas till tigsvetsning och migsvetsning av aluminium och rostfritt stål.

Till magsvetsning används CO2 eller en blandning av CO2 och argon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in