2009-04-29, 23:12
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitebläd
Hej allihopa!

1- skriv reaktionsformel för neutralisationreaktion mellan salpetersyra och natriumhydroxid.
HNO3(aq) + NaOH(aq) -> H2O(l) + NaNO3(aq)
Citat:
2- När man har fixerat fotografisk film eller papper som innehåller fixerlösningen silverjoner. Dessa är miljö farliga och man vill också ta tillvara silvret för återanvändning. Hur skulle man kunnagå tillväga för att tabort silver joner ur lösningen så man kan återvinna silvret?
Tillsätt någonting som bildar ett svårlösligt salt med silvret. Studera löslighetstabeller och hitta lämpligt ämne.
Citat:
4-För att bestämma koncentration av Natriumhydroxid lösning tiltterade man 25ml av natruimhydroxidlösningen med 0,100 M saltsyra med BTBsom indikator. Efter tillsatt av 21,3ml saltsyra ändrade indikatorn färg från blå till grön, räkna natruimhydroxidens koncentrasion.

c1*V1 = c2*V2
c1 = 0,100 M
V1 = 21,3 ml
c2 = ?
V2 = 25 ml
Lös ut c2 och räkna ut men se till att ha koll på tiopotenserna.
Citat:
5-Vilken jon (både formel och namn) finns det mycket av i en:
a) sur lösning b) basisk

a) H+ vätejon b) OH- hydroxidjon
2009-04-29, 23:16
Medlem
Whitebläds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
HNO3(aq) + NaOH(aq) -> H2O(l) + NaNO3(aq)

Tillsätt någonting som bildar ett svårlösligt salt med silvret. Studera löslighetstabeller och hitta lämpligt ämne.

c1*V1 = c2*V2
c1 = 0,100 M
V1 = 21,3 ml
c2 = ?
V2 = 25 ml
Lös ut c2 och räkna ut men se till att ha koll på tiopotenserna.

a) H+ vätejon b) OH- hydroxidjon

tack så mycket!
2009-04-29, 23:21
Medlem
Whitebläds avatar
två till frågor som jag är fast på...:/

hur kommer det sig att om man undersöker ledningsförmågan i absolut rent vatten så leder det ström. skriv reaktionsformeln och förklara.

Ge exempel på följande och skriv också reaktionsformeln av protolys av föreningar:
a) stark enprotonig syra
b)stark två protonig syra
c) svag syra
d) svag bas

mycket tacksam för hjälpen.
Senast redigerad av Whitebläd 2009-04-29 kl. 23:23.
2009-04-29, 23:36
Medlem
Forzos avatar
Citat:
två till frågor som jag är fast på...:/

hur kommer det sig att om man undersöker ledningsförmågan i absolut rent vatten så leder det ström. skriv reaktionsformeln och förklara.
Vattnets autoprotolys
H2O <-> H+ + OH-
Vilket innebär att det alltid finns några joner även i helt rent vatten. Joner leder ström.

Citat:
Ge exempel på följande och skriv också reaktionsformeln av protolys av föreningar:
a) stark enprotonig syra
b)stark två protonig syra
c) svag syra
d) svag bas

mycket tacksam för hjälpen.

a) HCl -> H+ + Cl-
b) H2SO4 -> HSO4- + H+
HSO4- -> H+ + SO4^2-
c) CH3COOH (ättikssyra) <-> CH3COO- + H+
d) NH3 <-> NH4+
2009-04-29, 23:55
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Hej allihopa!
Några frågor som jag inte kan inför mitt kemi A prov imorn... mycket tacksam för hjälp.
1- skriv reaktionsformel för neutralisationreaktion mellan salpetersyra och natriumhydroxid.

2- När man har fixerat fotografisk film eller papper som innehåller fixerlösningen silverjoner. Dessa är miljö farliga och man vill också ta tillvara silvret för återanvändning. Hur skulle man kunnagå tillväga för att tabort silver joner ur lösningen så man kan återvinna silvret?

3-Hur skyddar man järn från korrodera, förklara hur skyddet fungerar!

4-För att bestämma koncentration av Natriumhydroxid lösning tiltterade man 25ml av natruimhydroxidlösningen med 0,100 M saltsyra med BTBsom indikator. Efter tillsatt av 21,3ml saltsyra ändrade indikatorn färg från blå till grön, räkna natruimhydroxidens koncentrasion.

5-Vilken jon (både formel och namn) finns det mycket av i en:
a) sur lösning b) basisk

tacksam för svar

Kan lägga till ett svar på fråga 3 då:
Man brukar använda sig av såkallade offermetaller, metaller som korroderar lättare än vad järn gör. Leta reda på en tabell på hur "ädla" olika ämnen är. Zink är ett vanligt ämne att använda.
2009-04-30, 00:34
Medlem
Whitebläds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Vattnets autoprotolys
H2O <-> H+ + OH-
Vilket innebär att det alltid finns några joner även i helt rent vatten. Joner leder ström.

a) HCl -> H+ + Cl-
b) H2SO4 -> HSO4- + H+
HSO4- -> H+ + SO4^2-
c) CH3COOH (ättikssyra) <-> CH3COO- + H+
d) NH3 <-> NH4+

tack ska du ha!

du råka inte heller veta något om:
1) Reaktionsformeln för reaktionen mellan Mg o O2? skriv upp delreaktionenerna för oxidation och reduktion.

2) skriv reaktionsformeln för reaktionen mellan H2 och O2 och förklara vad som händer vid oxidation och reduktion.

3) vad är oxidationstalet för alla ingående atomer i följande:
a) Fe3O4
b)NH4
c) CrO4^2-

mycket tack!
2009-04-30, 00:35
Medlem
Whitebläds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Kan lägga till ett svar på fråga 3 då:
Man brukar använda sig av såkallade offermetaller, metaller som korroderar lättare än vad järn gör. Leta reda på en tabell på hur "ädla" olika ämnen är. Zink är ett vanligt ämne att använda.

Noterat! tack ska du ha!
2009-05-01, 21:12
Medlem
Elektronenergi;

2 H --> H2 + 436 kJ

Hur får jag fram att det bildas 436 kJ vid sammanslagningen av de båda väteatomerna?

H2 + 436 kJ --> 2 H

Likadant, hur får jag fram att det krävs 436 kJ för att sära på de?
2009-05-02, 18:43
Medlem
Här kommer en Kemi A uppgift som jag har fastnat på:

10 g NaOH(s) har lösts i vatten till volymen 500 cm^3. Beräkna pH-värdet i lösningen.

Står längst bak i boken att svaret ska bli pH = 13,7 men jag kommer inte på hur man löser det :S Är tacksam för svar!
2009-05-02, 20:41
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Elektronenergi;

2 H --> H2 + 436 kJ

Hur får jag fram att det bildas 436 kJ vid sammanslagningen av de båda väteatomerna?

H2 + 436 kJ --> 2 H

Likadant, hur får jag fram att det krävs 436 kJ för att sära på de?

Det beror på vilken nivå inom kemin du ligger på, jag antar att du inte läser kvantmekanik och behöver räkna på det på de sätter. Annars så går du in i en tabell och kollar bara....
2009-05-02, 20:43
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redwings
Här kommer en Kemi A uppgift som jag har fastnat på:

10 g NaOH(s) har lösts i vatten till volymen 500 cm^3. Beräkna pH-värdet i lösningen.

Står längst bak i boken att svaret ska bli pH = 13,7 men jag kommer inte på hur man löser det :S Är tacksam för svar!

Beräkna först koncentrationen: 10g = x mol = vikt / molmassa

pH + pOH = 14

där har du svaret.... jag har inte tid att kolla i formelsamling men det löser du
2009-05-03, 12:33
Medlem
Kemi fråga

Håller på med en labbrapport, men har kört fast lite, hade varit jättebra att få lite hjälp på vägen...

Metod:Genom reduktion med jodid och återtitreringen med tiosulfat, kan kopparhalten i mässing bestämmas.

Formler: 2Cu2+ + 4I- 2CuI + I2
I2 + 2S2O32- 2I- + S4O62-

Materiel:Byrett, magnetomrörare, bägare, kaliumjodid, stärkelselösning, tiosulfatlösning 0,100 M, mässinglösning (15,00 g/dm3).

Utförande: 10,0 ml mässinglösning överförs med pipett till en ren och torr bägare a 100 ml. En halv labsked fast kaliumjodid och två ml stärkelselösning tillsätts. Lösningen titreras med tiosulfatlösning till färgomslag.Tre titreringar görs.
__________________________________________________ _______________

Mätvärden:
1:a titrering går det åt 12,8 ml tiosulfatlösning innan färgomslag
2:a o 3:e titrering går det år 12,6 ml tiosulfatlösning innan färgomslag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in