2014-05-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atlant
Skulle bara behöva en förklaring liksom, har prov om en timme

Bortsett fån balanseringen av reaktinoen så har du nästan svart på frågan. Det som bildats är ju klorgas och litium. Försök att läsa på lite om litium (alkalimetallerna) så hittar du nog svaret.
2014-05-27, 10:26
Medlem
Men vaddå frågan bygger ju på varese det fungerar eller inte med en vattenlösning, gör den det?
2014-05-27, 10:31
Medlem
Citat:
Men vaddå frågan bygger ju på varese det fungerar eller inte med en vattenlösning, gör den det?

Det beror på vad som bildas i reaktionen. Om det som bildas överlever i vatten funkar det, om det som bildas inte överlever i vatten funkar det inte.

T.ex. Om jag blandar CH3I och Mg så får jag en förening som inte tål fukt (inte ens fukten i luften) alltså kan jag inte göra denna reaktion i närvaro av vatten. Resonemanget bygger på att jag först tar reda på vad som bildas i min reaktion och sedan lär jag mig eller tar reda på egenskaperna för produkten. Utifrån dessa data funderar jag över om jag kan ha fukt/vatten närvarande eller om jag måste utesluta fukt.
Senast redigerad av bromzen 2014-05-27 kl. 10:35.
2014-05-27, 10:38
Medlem
Vad bildas i reaktionen då?

Skulle behöva veta var värmen kommer ifrån vid fråga sex också? Jag vet att produkternas bindningar är starkare än reaktanternas, delta H är mindre än noll, men var kommer värmen ifrån?
2014-05-27, 10:43
Medlem
Citat:
Vad bildas i reaktionen då?

Skulle behöva veta var värmen kommer ifrån vid fråga sex också? Jag vet att produkternas bindningar är starkare än reaktanternas, delta H är mindre än noll, men var kommer värmen ifrån?

Du skrev ju det för några poster sedan.

Fundera kort på va delta-H har för enhet samt vad är värme (inte temperatur).
2014-05-27, 11:18
Medlem
dxdps avatar
Vad vet du om allmäna gaslagen? Du kan skriva förutsägningar som allmäna gaslagen säger, vilka antaganden man gör för att allmäna gaslagen ska gälla och diskutera när/hur det borde gälla bäst.
2014-05-27, 11:57
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bicekherv
Någon som kan lösa dessa

En förening består av 28,2% kalium, 25,6% klor och resten syre. Bestäm föreningens kemiska formel.

2. Följande reaktion sker i sur miljö
Cr2O7^2- + I >> Cr^3+ + I2
Bestäm med hjälp av oxidationstalet.
Den första kan jag hjälpa dig med, under förutsättning att det handlar om viktprocent.
1. räkna ut hur många procent som är syre.
2. räkna ut hur många mol du har av varje ämne, med hjälp av deras respektive atomvikt. Om det gör saken enklare, kan du utgå ifrån att du har ett gram (eller ett kilogram) av ämnet.
3. Jämför de olika molmängderna. Om du har lika många mol av varje har du kaliumhypoklorit, KClO. Sen om du har dubbelt, tre gånger eller fyra gånger så mycket syre kan du ha kaliumklorit, -klorat eller -perklorat (lika utom att du har O2, O3 eller O4 till slut).
2014-05-27, 12:38
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bicekherv

2. Följande reaktion sker i sur miljö
Cr2O7^2- + I >> Cr^3+ + I2
Bestäm med hjälp av oxidationstalet.

I- måste det väl ändå vara?

Sätt ut oxidationstal. Du ser att Cr kommer att reduceras dvs minska i oxidationstal.
I- oxideras till I2.

Tycker att elektronmetoden är bra för balansering av redoxreaktioner.

Ox: 2I- ---> I2

Red: Cr2O7^2- + 14H+ ---> 2Cr3^3+ + 7H2O

Balansera sedan laddningar på varje sida med elektroner och skriv en totalformel.
2014-05-27, 17:13
Medlem
kemiuppgifter

Hej! Skulle behöva lite hjälp med nedanstående problem. Om ni inte vill skriva svaret rakt av gärna lite tips eller guider hur jag ska tänka, så jag lär mig nåt.

Tack på förhand

1. Hur fort en viss reaktion sker beror på fyra saker. Vilka?
2. Vad händer när vatten reagerar med sig själv? Skriv upp reaktionsformel. Vad säger man att vatten är i detta exempel?
3. Hur många mol är 75 g klorgas?
Man blandar 0,12 mol Ammoniumnitrat i 0,5 l vatten. Vad blir koncentrationen ammoniumnitrat?
2014-05-27, 18:02
Medlem
Zzyzx Roads avatar
Kan hjälpa dig med första. De andra är ganska lätt att googla fram.

Vad menar du med 4 saker? Du får vara mer specifik. Det finns mer saker än så som påverkar reaktionshastigheten. De som jag kan tänka på nu är:
  • Temperatur
  • Koncentration
  • Omsättning
  • Katalysator
  • Resistens i reaktionssteg (materietransport, diffusion)
  • Tryck (Hör ihop med koncentration)
  • Vilken reaktionsmiljö reaktanterna är i (e.g. surt/basiskt, lösningsmedel)
Finns mer saker. De 3 mest självklara har jag skrivit först.
2014-05-27, 18:20
Moderator
^Eazs avatar
Här: (FB) Stora samlingstråden för skoluppgifter!
2014-05-27, 18:31
Medlem
1. Hur fort en viss reaktion sker beror på fyra saker. Vilka?
2. Vad händer när vatten reagerar med sig själv? Skriv upp reaktionsformel. Vad säger man att vatten är i detta exempel?
3. Hur många mol är 75 g klorgas?
Man blandar 0,12 mol Ammoniumnitrat i 0,5 l vatten. Vad blir koncentrationen ammoniumnitrat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in