2014-05-27, 19:21
Medlem
har försökt googlat men har faktiskt inte hittat så mycket av värde.. tack för svar
2014-05-27, 20:08
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marb
1. Hur fort en viss reaktion sker beror på fyra saker. Vilka?
2. Vad händer när vatten reagerar med sig själv? Skriv upp reaktionsformel. Vad säger man att vatten är i detta exempel?
3. Hur många mol är 75 g klorgas?
Man blandar 0,12 mol Ammoniumnitrat i 0,5 l vatten. Vad blir koncentrationen ammoniumnitrat?

Inte för att vara sådan men har du några tankar själv? Hjälper dig gärna men det ger nog inte så mycket om jag bara skriver svaren. Men jag kan hjälpa dig lite på traven.

1. Kolla upp reaktionsparametrar, temperatur och så vidare. http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_rate
2. Kolla upp vattens autoprotolys.
3. Använd formlerna m = M*n och c = n/V så ska det nog inte vara några problem, tänk på molmassorna.
Senast redigerad av Martin-Daniel 2014-05-27 kl. 20:10.
2014-05-28, 16:10
Medlem
TheKingOfPops avatar
Alltså jag har suttit i timmar med denna frågan, vill någon vänlig själ hjälpa mig att svara?

Estern etylacetat bildas av etanol och ättiksyra enligt följande jämviktsformel:

C2H5OH + CH3COOH <--> CH3COOC2H5 + H2O

Om man utgår från 1 mol etanol och 1 mol ättiksyra, återstår vid jämvikt 1/3 mol etanol och 1/3 mol ättiksyra. Beräkna jämviktskonstanten för reaktionen.

Hur jag än vänder och vrider på det genom att sätta upp ekvationen med 0,33 och 0,66 så får jag ändå slutsumman "1" och det ska vara "4" enligt facit!

Vad gör jag för fel, jag blir gråhårig!
2014-05-28, 16:53
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKingOfPop
Alltså jag har suttit i timmar med denna frågan, vill någon vänlig själ hjälpa mig att svara?

Estern etylacetat bildas av etanol och ättiksyra enligt följande jämviktsformel:

Om man utgår från 1 mol etanol och 1 mol ättiksyra, återstår vid jämvikt 1/3 mol etanol och 1/3 mol ättiksyra. Beräkna jämviktskonstanten för reaktionen.

Hur jag än vänder och vrider på det genom att sätta upp ekvationen med 0,33 och 0,66 så får jag ändå slutsumman "1" och det ska vara "4" enligt facit!

Jämviktskonstanten = [EtOAc]*[H2O]/([EtOH]*[AcOH]) = ((2/3)*(2/3))/((1/3)*1/3)) = 4
2014-05-28, 16:54
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:

Tänk på att det var 1 mol från början av vardera reaktant, och att det fanns 1/3 mol kvar av vardera efter reaktionen. Mellanskillnaden har alltså gått åt till att bilda produkter. Det vill säga 1 - 1/3 = 2/3.

Jämviktskonstanten blir då:

k = (2/3)*(2/3) / ((1/3)*(1/3)) = (4/9)/(1/9) = 4
2014-05-28, 16:56
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:

Om du har 1/3 av vardera etanol och ättiksyra vid jämvikt betyder det ju att 2/3 finns av vatten och ester vid jämvikt.

3/3 - 2/3 = 1/3

Ställ upp ekvationen som vanligt och du får ut K = 4.
2014-05-28, 21:49
Medlem
Om du läser på om allmänna gaslagen KE1 så får du nog svar på dina frågor! Gör dina egna jävla skolarbeten..
2014-05-29, 23:45
Medlem
Helt borta nu, var ett tag sedan jag sysslade med kemi. Så här lyder följande uppgift:

"En ml enzymassay ska innehålla 1 µM NADH, 2 mM MgCl2, 0.3% Tween80 och 100 mM TrisHCl pH8. Hur blandar du om du har tillgång till 1 mM NADH, 1 M MgCl2, 20% Tween80 och 100 mM Tris-HCl pH8?"

Antar att man ska ta från de tillgängliga lösningarna och blanda ihop dem till 1 mL, slutvolym. Vete fan hur man ska göra det här dock. =/ Finns det något enkelt sätt att lösa detta? Vill minnas att det fanns det. Läste detta som sagt för ett par år sedan, så är vääääääldigt rostig på kemin.

Edit: Måste ju skriva, tack på förhand!!
2014-05-30, 18:39
Medlem
Att balansera simpla formler har jag inga problem med, men nu har jag stött på patrull. Någon som vill guida hur man enklast gör för denna?
Alla siffror är nedsänkta.

CH3CH2OH+Cr2O7➔CH3COOH+Cr+H+H2O
2014-05-31, 12:45
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-trunk
Att balansera simpla formler har jag inga problem med, men nu har jag stött på patrull. Någon som vill guida hur man enklast gör för denna?

Det är en ganska jobbig redoxreaktion i sur miljö. Först identifiera vilket ämne som oxideras och vilket som reduceras. Går att göra med oxidationstal eller med kunskapen att etanol oxideras till ättiksyra. Dikromat är oxidationsmedlet och reduceras samtidigt.

Balansera först atomslagen. Addera H2O där det saknas syre och rätt mängd H+ för att sedan balansera vätena.

När det är klart måste du se till att laddningarna är lika på båda sidor. Balansera genom att sätta ut e- (elektroner)

Ox: 3*(CH3CH2OH + H2O ➔ CH3CH2COOH + 2H+ + 2e-)

Red: Cr2O7^2- + 14H+ +6e-➔ 2Cr3+ +7H2O

Ox: 3CH3CH2OH + 3H2O ➔ 3CH3CH2COOH + 6H+ + 6e-

Red: Cr2O7^2- + 14H+ +6e-➔ 2Cr3+ +7H2O

Gör sedan en totalformel så du får rätt mängd H2O och H+ på rätt sida av reaktionen.
2014-05-31, 17:21
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-trunk

Du har redan fått ett bra svar av Cyklohexanal.

Ett annat sätt att göra det på, om man kommer ihåg sin linjära algebra, är att ställa upp allting på matrisform och använda sig av Gausseliminering för att lösa ekvationssystemet. Kanske lite overkill för enklare formler men väldigt användbart när det blir lite mer komplicerade saker.

Här hittade jag en länk som vid en snabb anblick såg ut att behandla detta på ett ganska grundläggande sätt. http://sciencesoft.at/equation/?lang=en
2014-05-31, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyklohexanal
text

Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
text
Tack båda två Även om Forzos förslag är lite överkurs för mig.

Jag har stött på ett annat problem. Jag tror mig veta hur det ska lösas men får ett annorlunda svar från facit, vilket tyvärr oftast tyder på att jag har fel...

Jag har 0,2 M CCl3COOH där Ka=0.302. Jag vill bl.a. veta pH.

Jag tänker mig att det ska bli:
0.302=x^2/(0.2-x)
När x är känt så: pH=-log(x)

Jag har provat med antagandet att det ensamma x:et är så pass litet att det kan försummas; vilket gav mig fel svar. Har även provat att räkna med PQ-formeln, vilket även det gav fel svar.

pH enligt facit=0.85

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in