2013-04-22, 21:37
Medlem
Behöver hjälp med kemi uppgifter

Vid ett test så löser man 5g NAOH i i 100 gram vatten, temperaturen steg från 15 till 35 C grader.
Värme kapaciteten är 4.18.
1. Hur stor blir energi mängden som man omsatte vid testet?

.................................................. ....... (h2o).......+
2. Bestäm delta H för processen NaOH (s) -----> Na (aq) + OH

(Ursäkta punkterna , men h2o ska stå ovanför pilen och + tecknet snett ovanför Na)

Kemi är inte min grejj har försökt lösa detta länge nu..därför vänder jag mig hit. Ska jag räkna ut n från NAOH och sedan använda mig av Q=C*M*T? Någon hjälpsam som kan förklara ?
Den andra vet jag inte ens hur jag ska börja.
Tack.
Senast redigerad av Eldibalo 2013-04-22 kl. 21:40.
2013-04-22, 22:38
Medlem
Någon vänlig själ som kan hjälpa till :S?
2013-04-23, 09:09
Medlem
Knastomtes avatar
Om du skriver i rätt tråd kanske folk svarar.
https://www.flashback.org/t1830128
2013-04-23, 12:04
Medlem
Intershades avatar
Hej, jag undrar om jag kan utläsa koncentrationen på etanol och HAc med den här informationen:

60 cm^3 Etanol (1 mol) och 60 cm^3 koncentrerad ättiksyra (1 mol)

Tacksam för svar!
2013-04-23, 15:05
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intershade
Hej, jag undrar om jag kan utläsa koncentrationen på etanol och HAc med den här informationen:

60 cm^3 Etanol (1 mol) och 60 cm^3 koncentrerad ättiksyra (1 mol)

Tacksam för svar!

Förutsätter att du inte blandat dom, utan har två separata lösningar.

Börja med grunderna:

dm3 = liter
cm3 = milliliter
n = substansmängd (mol)
V = volym (dm3 eller liter)
c = koncentration; mol/L eller mol/dm3.

Förhållandet mellan dom:

c = n/V

Uträkningar

Etanol:
n = 1 mol
V = 60 cm3 = 60 mL = 0,06 L
c = n/V = 1 mol/0,06 L = 16,6.. mol/L

Ättiksyra:
n = 1 mol
V = 60 cm3 = 60 mL = 0,06 L
c = n/V = 1 mol/0,06 L = 16,6.. mol/L

Om du har blandat dom:

CH3CH2OH + CH3COOH ⇌ CH3COOCH2CH3 + H2O

1:1:1
Definiera jämviktskonstanten
Ställ upp en ICE tabell och lös sedan för x
Senast redigerad av ivanrebroff 2013-04-23 kl. 15:09.
2013-04-23, 19:03
Medlem
luffarn-med-knivens avatar
Nu är jag arg. Riktigt arg. Morr! Har fått en del frågor i Naturkunskap B från kursnavet.se. Svaren borde således finnas på kursnavet.se men inte fan gör dem det! Någon som vill hjälpa mig?

1. Ge en förklaring till varför en del ämnen reagerar med varandra, medan andra kan sammanföras utan att reagera.

2. Hur förändras pH i en sur lösning om lösningen späds med vatten?

3. Varför transformerar man upp spänningen innan man skickar elektricitet från generatorerna i norrländska vattenkraftverk till storstäderna i södra delen av landet? (<- vad fan är det för jävla fråga?)
2013-04-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lak5453
Kemisk Termodynamik

Behöver hjälp med den här uppgiften:

Den partiella molvolymen för vatten och etanol i en lösning med x_H20 = 0,60 är vid 25 °C 17 cm3mol-1 respektive 57 cm3mol-1. Beräkna volymsändringen när man blandar 200 g vatten och tillräckligt med etanol för att få denna sammansättning. Densiteten för vatten och etanol vid denna temperatur är 0,997 g cm-3 resp. 0,7893 g cm-3.

Molvolymen definieras ju som Vm = M/ρ

Molbråk för H20 och etanol:

x_H20 = n_H20 / ( n_H20 + n_etanol)

x_etanol = n_etanol / ( n_etanol + n_H20)

x_H20 + x_etanol = 1 => x_etanol = 0,4

antal mol: n =m/M

n_H20 = 200 g / 18 g/mol = 11,1 mol

n_etanol = (n_H20 / x_H20) - n_H20 = 7,42 mol

Sedan kommer jag inte längre... Ngn som kan hjälpa mig?

Du är på rätt väg tror jag, det du vill göra är nu att räkna ut hur mycket volym blandningen har och sedan volymen för de rena substanserna.
2013-04-23, 19:41
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarn-med-kniven
Nu är jag arg. Riktigt arg. Morr! Har fått en del frågor i Naturkunskap B från kursnavet.se. Svaren borde således finnas på kursnavet.se men inte fan gör dem det! Någon som vill hjälpa mig?

1. Ge en förklaring till varför en del ämnen reagerar med varandra, medan andra kan sammanföras utan att reagera.

2. Hur förändras pH i en sur lösning om lösningen späds med vatten?

3. Varför transformerar man upp spänningen innan man skickar elektricitet från generatorerna i norrländska vattenkraftverk till storstäderna i södra delen av landet? (<- vad fan är det för jävla fråga?)

Osäker på vilken nivå man ska lägga sig:

1. För att en allmän reaktion A + B -> C ska kunna ske måste energin vara lägre för C än A och B, naturen strävar efter energiminimering. Alltså måste produkterna ha lägre energi än reaktanterna. Dock så betyder det inte att ALLA sådana reaktioner där produkterna har lägre energi än reaktanterna kommer ske. Ett exempel är:

Diamant -> Grafit så ligger grafit lägre i energi än diamant, men trots det så omvandlas inte diamanter till grafit spontant. Anledningen är aktiveringsenergi.

2. pH = -log([H+]), om du späder ut lösningen blir [H+] mindre, säg till exempel att du späder det en faktor 10 då blir:

ursprungligt pH = -log([H+])
efter spädning pH = -log([H+]/10) = -(log([H+]/10)) = -(log([H+]) - log(10)) men log(10) = 1 så det blir -log([H+]) + 1 alltså spädning 10 ggr => pH går upp en enhet.

3. För att förlusterna är mindre. Säg att du tappar 10 % av utan att transformera upp elen (påhittad siffra ... jag vet inte siffror i huvudet) så kanske du tappar 3 % med transformering. Alltså är det av energimässiga skäl.
2013-04-23, 19:59
Medlem
luffarn-med-knivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Osäker på vilken nivå man ska lägga sig:

1. För att en allmän reaktion A + B -> C ska kunna ske måste energin vara lägre för C än A och B, naturen strävar efter energiminimering. Alltså måste produkterna ha lägre energi än reaktanterna. Dock så betyder det inte att ALLA sådana reaktioner där produkterna har lägre energi än reaktanterna kommer ske. Ett exempel är:

Diamant -> Grafit så ligger grafit lägre i energi än diamant, men trots det så omvandlas inte diamanter till grafit spontant. Anledningen är aktiveringsenergi.

2. pH = -log([H+]), om du späder ut lösningen blir [H+] mindre, säg till exempel att du späder det en faktor 10 då blir:

ursprungligt pH = -log([H+])
efter spädning pH = -log([H+]/10) = -(log([H+]/10)) = -(log([H+]) - log(10)) men log(10) = 1 så det blir -log([H+]) + 1 alltså spädning 10 ggr => pH går upp en enhet.

3. För att förlusterna är mindre. Säg att du tappar 10 % av utan att transformera upp elen (påhittad siffra ... jag vet inte siffror i huvudet) så kanske du tappar 3 % med transformering. Alltså är det av energimässiga skäl.

Tack Blev lite klokare av svaren. Dock känns det som om fråga 2 är grymt felformulerad, har jag rätt? Efter som om det inte står hur mycket man skall späda med?
2013-04-23, 20:16
Medlem
Citat:
Tack Blev lite klokare av svaren. Dock känns det som om fråga 2 är grymt felformulerad, har jag rätt? Efter som om det inte står hur mycket man skall späda med?
Nja, de frågar ju bara kvalitativt hur pH förändras ifall man späder lösningen.
2013-04-23, 21:30
Medlem
Thetypicalkinesens avatar
KEMI hjälp:)

Läser nu om allt från molberäkningar till analysering och fällningar och har fått denna kommunikativa fråga som ska besvaras, lite hjälp tack då jag känner mig helt värdelös vid dessa tillfällen
Frågan är under:

"Vid ett kemiexperiment blandades två klara vattenlösningar av två salter, kaliumjodid och bly(II)nitrat, med varandra. Om lösningarna blandades direkt med varandra bildades en knallgul fällning. Om lösningarna värmdes innan de blandades bildades det först efter en stund guldglänsande kristaller i blandningen.

Förklara varför det omedelbart bildades en gul fällning i det första försöket, men de två uppvärmda lösningar blandades dröjde det en stund innan kristaller bildades.

TACK !!
2013-04-23, 21:37
Medlem
dxdps avatar
Citat:

Nej som redan sagt. Jag tog att späda det en faktor 10 bara för att illustrera, du kan ta späda med en faktor c > 1 dvs en lösning på x ml blir till c*(x ml) och resultatet blir likadant. Det blir istället:

pH före: -log([H+])
pH efter: -log([H+]/c) = -(log([H+] - log(c)) = pH + log(c) men c > 1 ger att log(c) > 0 så pH:t ökar vid spädning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in